Problemen met horen door chemotherapie

Deze informatie is gecontroleerd door deskundigen.

Naar colofon

Opslaan

Twee soorten chemotherapie kunnen schade aan je gehoor veroorzaken: carboplatine en cisplatine.

Je kunt na behandeling met deze soorten chemotherapie last hebben van oorsuizen of je kunt geen hoge tonen meer horen. 

Als je hier last van hebt, bespreek dit dan met je arts of verpleegkundige. Misschien krijg je dan een andere soort chemotherapie of kan de arts de dosering veranderen. Dat is belangrijk om te voorkomen dat je klachten erger worden.

Soms verdwijnt deze bijwerking na afloop van de behandeling, zoals bij oorsuizen. Bij de meeste mensen gaan de klachten van gehoorverlies niet meer over.

Bespreek je klachten op tijd met je arts. Hij of zij kan je doorsturen naar een KNO-arts voor verder onderzoek.

Wat kun je doen bij gehoorschade?

  • Hoor je minder goed, dan kan een hoortoestel vaak helpen.
  • Wanneer je erg veel last hebt van oorsuizen (ook wel tinnitus), vertel dat dan aan je huisarts. Die kan met je bespreken wat je nodig hebt om met je klachten te leren omgaan.

Hier vind je meer informatie over problemen met horen:

Zoek je hulp? Kijk dan hier:

Colofon

Met medewerking van:

Foto Jeantine de Feijter

Dr. Jeantine de Feijter

Internist-oncoloog, Antoni van Leeuwenhoek

Persoonlijke pagina

Hilda Houwer

Verpleegkundig consulent oncologie, CWZ

Illustratie mensen

Mensen die chemotherapie hebben gehad

Gemaakt door de redactie van kanker.nl

Laatste update: mei 2021