Krachtsvermindering

Deze informatie is gecontroleerd door deskundigen.

Naar colofon

Opslaan

Door de chemotherapie kan de kracht in de armen en benen verminderen. Je voelt je slapper dan normaal. Krachtsverlies heeft ook invloed op je evenwicht en uithoudingsvermogen. Je kunt eerder vermoeid zijn dan normaal.

Adviezen bij minder spierkracht door chemotherapie

  • Blijf lichamelijk actief.
  • Verdeel je¬†energie over de dag.
  • Houd de conditie op peil.

Neem contact op met je arts als je krachtsvermindering aan 1 kant van het lichaam ervaart. Dit komt namelijk meestal niet door de chemotherapie, maar door een andere oorzaak die direct uitgezocht moet worden.

Colofon

Met medewerking van:

Dr. Joke Baars

Internist-oncoloog, Antoni van Leeuwenhoek

Drs. Henriette Berenschot

Hematoloog, Albert Schweitzer

Irene Gils

Verpleegkundig specialist, BovenIJ ziekenhuis

Hilda Houwer

Verpleegkundig specialist, CWZ

Anne Miek Koenen

Verpleegkundig specialist, Antoni van Leeuwenhoek

Gemaakt door KWF Kankerbestrijding, de redactie van kanker.nl

Laatste update: december 2016