Je bent een ondernemer en hebt personeel. Als je dan hoort dat je kanker hebt, dan heb je ook zorgen over de voortgang van je bedrijf. Kunnen ze een tijdje zonder jou als dat moet? Wat vertel je aan je medewerkers? En wanneer?
Je bent niet verplicht om werknemers te vertellen dat je kanker hebt. Je kunt het ook vaag houden en zeggen dat je wegens ziekte een tijdje minder aanwezig bent. Maar het kan wel helpen om open te zijn. Vaak krijg je dan begrip en steun.
Denk goed na wat je wilt vertellen. En hoe je het wilt vertellen. Want heb je een bedrijf dat vooral op jou steunt, dan zijn medewerkers niet alleen bezorgd over jouw gezondheid, maar ook over de gevolgen voor hun eigen werk. Het is dus goed als je daar een plan voor hebt. Of weet hoe je het de komende tijd met elkaar kunt doen.
Tips voor de communicatie met je werknemers
- Kies een goed moment.
- Vertel dat je ziek bent en wat daarvan de gevolgen zijn voor jouw aanwezigheid.
- Geef aan dat je stappen onderneemt om zaken goed te regelen.
- Benadruk dat het bedrijf doorgaat, dat er een plan is en dat er mensen zijn die het tijdelijk overnemen. Benoem dat concreet.
- Benoem dat je vertrouwen hebt in het team en dat je op ze rekent.
- Wijs iemand aan waar mensen met vragen terechtkunnen, zodat jij niet alles hoeft op te vangen.
- Maak afspraken of en hoe medewerkers op de hoogte blijven over jouw behandeltraject. Wil je wel/niet je privéadres delen? Wil je bezoek? Van wie wel/van wie niet? Ga jij hen op de hoogte houden? Of laat je dat via een collega lopen?