Werknemer en kanker
Deze informatie is gecontroleerd door deskundigen.
Naar colofonWerk je in loondienst? Dan vraag je je misschien af wat kanker betekent voor je werk. Blijf je (deels) werken of meld je je volledig ziek? Wat zijn je rechten en plichten? Hoe communiceer je met je leidinggevende en collega’s? Hoe kun je re-integreren?
Lees meer over deze onderwerpen:
- Wat betekent kanker voor je werk?
- Wet verbetering poortwachter
- Financiële gevolgen van ziek melden
- Wel of niet doorwerken tijdens de behandeling
- Contact met je werkgever
- Contact met de bedrijfsarts
- Omgaan met collega’s
- Re-integreren
- Omgaan met klachten en belemmeringen
Of ga direct naar de informatie over kanker en werk per fase:
Er is ook informatie over werk als je niet meer kunt genezen.
Wat betekent kanker voor je werk?
Kanker heeft gevolgen voor je werk. Daarom is het goed om ook stil te staan bij de vraag hoe het verder moet met je werk.
Met je werkgever en de bedrijfsarts bespreek je wat in jouw situatie het beste is: je ziekmelden of (deels) blijven werken. En hoe je contact houdt met je leidinggevende en collega’s.
Ook met je arts of verpleegkundig specialist kun je het onderwerp ‘werk’ bespreken. Je kunt ze vragen naar de gevolgen van ziekte en de behandeling voor je werk. Dan kun je je beter voorbereiden op wat je te wachten staat. Zij zijn geen deskundigen op het gebied van kanker en werk, maar kunnen je wel op weg helpen. Bijvoorbeeld met informatie of een verwijzing.
Wet verbetering poortwachter: je rechten en plichten
Als je door ziekte niet kunt werken, meld je je ziek. Je krijgt dan te maken met de Wet verbetering poortwachter. Die wet regelt wat jij en je werkgever moeten doen in de eerste 2 ziektejaren.
Het is belangrijk om te weten wat je rechten en plichten zijn als werknemer. En ook wat je van je werkgever en de bedrijfsarts kunt verwachten. Dan kom je niet voor verrassingen te staan.
Lees meer over kanker en de Wet verbetering poortwachter.
Informatie voor je werkgever
Er is ook informatie voor je werkgever om jou zo goed mogelijk te begeleiden als je (deels) blijft werken of bij terugkeer naar werk. Je kunt je werkgever wijzen op kanker.nl/werk voor werkgevers. Daar vindt je werkgever veel informatie, handvatten en tips.
Financiële gevolgen van ziek melden
Je ziek melden heeft vaak gevolgen voor je inkomen. En wellicht ook voor je secundaire arbeidsvoorwaarden en je pensioen. Zeker als je behandeltraject of je herstel lang duurt. Het verlies aan inkomen kan groter zijn dan je denkt, vooral op langere termijn.
Lees verder over de financiële gevolgen.
Wel of niet doorwerken tijdens de behandeling
Je weet meestal pas tijdens je behandeling hoe je je voelt en wat je aankunt. De een blijft (deels) werken, de ander stopt tijdelijk. Wat goed is, is persoonlijk. Het hangt af van je behandeling, van je energie en van de mogelijkheden om te blijven werken.
Lees meer over wel of niet doorwerken tijdens de behandeling.
Contact houden met je werkgever
Als je je ziek hebt gemeld door kanker, dan heb je minimaal elke 6 weken een afspraak met je werkgever. Misschien wel vaker. Jullie bespreken hoe het met je gaat. En wat de komende tijd mogelijk en wenselijk is qua werk.
Werk je (deels) door, dan heb je ook regelmatig contact met je werkgever[AB4]
Lees verder over contact houden met je werkgever.
Contact met de bedrijfsarts
Een bedrijfsarts is een arts die veel weet over gezondheid en werk. Ben je in loondienst en word je ziek, dan begeleidt de bedrijfsarts je tijdens je verzuim en re-integratie.
Meestal wordt 4 tot 6 weken na je ziekmelding het eerste contact met de bedrijfsarts gepland. Daarna heb je ook regelmatig contact. Bekijk tips voor gesprekken met de bedrijfsarts.
Je kunt ook een gesprek met de bedrijfsarts aanvragen als je nog niet ziek gemeld bent.
Omgaan met collega’s
Contact houden met collega’s is belangrijk. Zo blijf je in verbinding met je werk. Dat kan prettig zijn omdat werk je andere wereld is. Eentje die niet met je ziekte te maken heeft.
Lees meer over omgaan met collega’s.
Re-integreren
(Weer) aan het werk gaan na je behandeling tegen kanker kan fijn zijn. Maar werk vraagt ook veel energie. Het is belangrijk om je uren rustig op te bouwen en niet over je grenzen te gaan.
Lees tips voor als je weer aan het werk gaat.
Omgaan met klachten en belemmeringen op je werk
Je kunt na de behandeling van kanker nog lange tijd last houden van vermoeidheid. Of van andere gevolgen van de behandeling: een minder goede conditie, problemen met je geheugen en concentratie, of klachten door schade aan zenuwen (neuropathie). Daardoor gaat werken misschien minder goed dan je had gehoopt.
Hoe ga je daarmee om? Lees meer over omgaan met klachten en belemmeringen.