Werk na je diagnose

Deze informatie is gecontroleerd door deskundigen.

Naar colofon
Opslaan

Heb je net te horen gekregen dat je kanker hebt, dan is dat veel om te verwerken. Misschien staat je hoofd helemaal niet naar werk. Toch is het verstandig om wel over werk na te denken. En met je leidinggevende te bespreken wat de mogelijkheden zijn: (deels) blijven werken of je volledig ziek melden. Bespreek ook hoe je contact houdt met elkaar.

Belangrijk om te weten:

  • Werken tijdens of tussen behandelingen mag. Soms kan dat ook in overleg met de werkgever, bedrijfsarts of verzekeringsarts. Maar niet altijd. Het kan zijn dat je te veel klachten hebt en werken (tijdelijk) niet lukt.
  • Als je je ziek meldt, krijg je te maken met de Wet verbetering poortwachter. Daarbij horen rechten en plichten, voor jou en je werkgever.
  • Je ziek melden na de diagnose kanker kan financiële gevolgen hebben. Zeker als je behandeltraject of je herstel lang duurt. De impact op je inkomen kan groter zijn dan je denkt.
  • Als je je lichamelijk en geestelijk fit genoeg voelt om te blijven werken tot de behandeling start, hoef je je niet meteen ziek te (laten) melden. 
  • Je kunt je werkgever vragen een gespecialiseerd re-integratiebureau in te schakelen. Zo’n bureau kan jou en je werkgever adviseren als je (deels) wilt blijven werken na je diagnose en tijdens je behandeling.

Lees op deze pagina over:

Gesprek met je arts of verpleegkundig specialist

Je arts of de verpleegkundig specialist bespreekt na de diagnose het behandelplan met je.  Dat is meestal een paar weken daarna. 

Vraag je arts of verpleegkundig specialist welke bijwerkingen en langetermijngevolgen je kunt verwachten van de behandeling. Bespreek samen of die invloed kunnen hebben op je leven en je werk. Nu en in de toekomst. Houd wel in gedachten dat gevolgen en bijwerkingen van een kankerbehandeling altijd persoonlijk zijn en blijven. Het is vooraf niet 100% zeker te voorspellen hoe jij precies reageert op bijvoorbeeld bestralingen of chemotherapie. 

Kom je in de knel met je werk door de planning van de behandeling, vertel dit dan. Soms kunnen ze daar in het ziekenhuis rekening mee houden.

Bekijk voorbeelden van vragen die je kunt stellen.

Eerste gesprek met je leidinggevende

Heb je de diagnose kanker gekregen? Vraag dan een gesprek aan met je leidinggevende. Lukt dat niet gelijk, doe dat dan wel zo snel mogelijk. 

Heb je al een gesprek gehad over je behandelplan? Vertel je werkgever dan welke gevolgen dit (mogelijk) heeft voor je werk. Geef ook aan wat voor nu prettig en haalbaar is:(even) stoppen met werken of juist aan het werk blijven, eventueel met aanpassingen.

Is nog niet duidelijk hoe je behandeling eruitziet? Spreek dan af wanneer je weer contact hebt met je leidinggevende.

Goed om te weten: je bent wettelijk niet verplicht om te vertellen wat voor ziekte je hebt, welke behandelingen je precies krijgt en wat je vooruitzichten zijn. Je werkgever mag daar ook niet naar vragen. Je werkgever mag wel vragen stellen om te kunnen beoordelen hoe het verder moet met je werkzaamheden. Bijvoorbeeld hoe lang je denkt ziek te zijn of wat de status van lopende projecten is in verband met vervanging.

Tips voor het gesprek met je leidinggevende na de diagnose

Het doel van dit gesprek is om je leidinggevende te informeren en om de gevolgen voor je werk te bekijken.

  • Vertel dat je ziek bent en behandeld moet worden. En wat dat betekent voor je werk. Je hoeft geen medische details te delen over je diagnose of behandeling. Maar het mag wel. Jij bepaalt hierbij de grens, niet je leidinggevende.
  • Bespreek ook wanneer je afwezig bent en hoe lang. Dit kun je natuurlijk pas vertellen als je een behandelplan hebt. 
  • Bespreek wat voor nu het beste is: (deels) met ziekteverlof gaan of (deels) blijven werken. Hou wel de mogelijkheid open om op deze beslissing terug te komen.
  • Kun en wil je blijven werken? Bespreek dan wat je nodig hebt om dat te kunnen doen. Bijvoorbeeld andere werktijden, langere pauzes, flexibele werkuren, meer thuiswerken. Maak daar samen duidelijke afspraken over en leg die vast. Maak ook afspraken over de taken die je blijft doen en de taken die je niet doet.
  • Bespreek wie van jullie vertelt aan je collega’s dat je ziek bent; wanneer en op welke manier. En hoe collega’s op de hoogte worden gehouden.
  • Vraag hoe het zit met doorbetaling van je loon. Vraag ook wat langdurig ziekzijn betekent voor je pensioen en voor je secundaire arbeidsvoorwaarden (bijvoorbeeld, vakantiedagen, toeslagen en vergoedingen, leaseauto). Of bespreek dit met iemand van HR.
  • Spreek af hoe jullie contact houden en hoe vaak. Dit geeft rust. 

Bekijk meer tips voor gesprekken met je leidinggevende.

Collega’s informeren

Je collega’s willen graag weten hoe het met je gaat. Samen met je leidinggevende bespreek je wie je collega’s informeert en hoe dat gebeurt. Laat ook weten hoe je contact wilt houden. Mogen ze je bellen, mailen, appen? Of liever niet?

Lees meer over omgaan met collega’s.

De rol van de bedrijfsarts

Een bedrijfsarts weet veel over werk en gezondheid. Deze arts kan vanaf het begin met je meedenken over je werk. En jou en je werkgever advies geven.

Heb je je ziek gemeld, dan krijg je vaak binnen 6 weken een gesprek met de bedrijfsarts. Die stelt dan een probleemanalyse op.

Heb je je niet ziek gemeld, dan kun je zelf contact opnemen met de bedrijfsarts. Ook zonder tussenkomst van je werkgever.

Eerste gesprek

In het eerste gesprek bespreek je met je bedrijfsarts wat er met je aan de hand is. Samen maak je afspraken over hoe het verder moet: kun je nog (voor een deel) werken en zo ja, wat is daarvoor nodig? Of moet je (tijdelijk) stoppen met werken?

Soms kan de bedrijfsarts je – in overleg met de werkgever – verwijzen naar een bedrijfsarts consulent oncologie (BACO). Dat is een bedrijfsarts die gespecialiseerd is in kanker en werk.

Lees meer over de rol van de bedrijfsarts.

Als je contract afloopt tijdens je ziek-zijn

Loopt je contract af terwijl je ziek bent, dan krijg je een ziektewetuitkering in plaats van loon. Het UWV neemt dan de rol van de bedrijfsarts over.

Meer informatie hierover vind je op deze pagina’s:

Ziekmelden na diagnose?

Je hoeft je niet altijd (direct) ziek te melden zodra je weet dat je kanker hebt. Het hangt ervan af of je je ziek voelt. En ook of je hoofd wel naar werken staat. Denk na wat goed voor je is. Bespreek dit ook met mensen in je omgeving en je werkgever.

Voel je je fit genoeg om te blijven werken tot de behandeling start? Dan kan het ook om financiële redenen verstandig zijn om je nog niet ziek te (laten) melden. Dit heeft te maken met de Wet verbetering poortwachter en de regels over doorbetaling van loon bij verzuim. 

Bespreek dit met je werkgever. Overleg ook met een bedrijfsarts.

Redenen om je (nog) niet ziek te melden:

  • Je voelt je niet ziek.
  • Je wilt graag blijven werken. Bijvoorbeeld omdat werk je plezier en houvast geeft.
  • Je ziekmelden heeft gevolgen voor je inkomen:
    • In het eerste ziektejaar gaat je loon soms achteruit.
    • In het tweede ziektejaar kan je loon nog verder achteruit gaan.
    • Na 2 jaar hoeft je werkgever je loon niet meer door te betalen. Ben je dan nog ziek, dan krijg je meestal een WIA-uitkering.

Redenen om je (voor een deel) ziek te melden:

  • Je hoofd staat niet naar werken. 
  • Je kunt je werk lichamelijk niet aan.
  • De ziekenhuisbezoeken kosten veel tijd en zijn niet te combineren met je werk. 

Ziekgemeld: je rechten en plichten

Als je in loondienst bent en je ziek meldt, krijg je te maken met de Wet verbetering poortwachter. De Wet verbetering poortwachter geldt voor de eerste 2 jaar ziekte.

Bij de wet horen een aantal rechten en plichten, zowel voor jou als je werkgever. Jullie moeten ook een stappenplan volgen.

Met je leidinggevende bespreek je hoe het verder gaat. De bedrijfsarts adviseert daarbij.

Krijg je doorbetaald na ziekmelding?

Ben je in loondienst en meld je je ziek, dan krijg je een tijd lang een deel van je loon doorbetaald. Je kunt er financieel wel op achteruitgaan. 

Lees meer over loon doorbetalen, secundaire arbeidsvoorwaarden en pensioen.