Spierontspanningsoefeningen bij kanker

Deze informatie is gecontroleerd door deskundigen.

Naar colofon

Opslaan

Bij spanning en stress span je (onbewust) je spieren aan. Dat kan klachten geven als hoofdpijn, stijfheid of vermoeidheid. Spierontspanningsoefeningen kunnen helpen.

Lees op deze pagina over: 

Wat zijn spierontspanningsoefeningen?

Met spierontspanningsoefeningen leer je alle spiergroepen in je lichaam achtereenvolgens te spannen en te ontspannen.

Meestal begin je bij de spieren in je voeten. Je spant ze krachtig aan en houdt de spanning kort vast. Daarna laat je de spanning weer los. Zo ga je alle belangrijke spiergroepen af. Je eindigt bij de spieren van je gezicht. 

Je kunt deze oefening zowel liggend als zittend doen. Bij duizeligheid of draaierigheid, of wanneer je slecht op je rug kunt liggen is het soms prettiger op een stoel te zitten en je ogen open te houden.

Deze oefening heet ook wel spierontspanning van Jacobson. Het is een vorm van actieve relaxatie: je bent zelf actief bezig om je lichaam te ontspannen.

Wanneer je deze ontspanningsoefening regelmatig doet, voel je sneller welke spieren in je lichaam gespannen zijn. Je kunt die spieren dan gemakkelijker ontspannen.
 

    Spierontspannningsoefening (De Jacobson)

    Deze oefening helpt je te ontspannen. De oefening is ingesproken door Joyce Vermeer. Zij werkt als systeemtherapeut bij het Helen Dowling Instituut.

    Wanneer kunnen spierontspanningsoefeningen helpen bij kanker?

    Spierontspanningsoefeningen kunnen helpen om je lichaam te ontspannen en je geest rustiger te maken. Daardoor kunnen klachten (tijdelijk) minder worden.

    Spierontspanningsoefeningen kunnen bijvoorbeeld helpen bij:

    • misselijkheid en braken door chemotherapie 
    • pijn
    • spanning en onrust
    • angst
    • sombere stemming

    Ze helpen niet bij iedereen, en ook niet altijd. De oefeningen hebben meestal pas effect als je ze een tijdje doet. Hoe vaker je oefent, hoe beter het gaat.

    Welke invloed hebben spierontspanningsoefeningen op lichaam en geest?

    Wanneer je angstig of gespannen bent, adem je sneller en is je ademhaling minder diep. Dat is ook zo als je pijn hebt of misselijk bent.

    Met spierontspanningsoefeningen kun je je ademhaling rustiger en dieper maken, waardoor je meer ontspant. Daardoor kunnen klachten zoals pijn of misselijkheid afnemen.

    Zijn spierontspanningsoefeningen veilig bij kanker?

    Het aanspannen en ontspannen van verschillende spiergroepen is niet geschikt als je snel last hebt van kramp in je spieren. 

    Wanneer je pijnlijke spieren of zwakke spieren hebt, moet je voorzichtig aan doen. Ook is het belangrijk om bij het aanspannen je grenzen te respecteren. 

    Bronvermelding en disclaimer

    De informatie op deze pagina is gebaseerd op deze bronnen. Lees ook de disclaimer.

    Website

     

    Richtlijnen

     

    Systematische reviews

     

    Colofon

    Met medewerking van:

    logo Consortium Integrale Zorg en Gezondheid (CIZG)

    Consortium Integrale Zorg en Gezondheid (CIZG)

    Foto Daniëlle Verbeek

    Dr. Daniëlle Verbeek

    Internist-oncoloog

    Foto Joyce Vermeer

    Drs. Joyce Vermeer

    Systeemtherapeut en mindfulnesstrainer, Helen Dowling Instituut

    Mensen die kanker hebben, of hebben gehad

    foto Monica Perebolte

    Monica Perebolte

    Consultatief verpleegkundige mammacare, Rijnstate

    Logo Van Praag Instituut

    Van Praag Instituut

    Gemaakt door de redactie van kanker.nl

    Laatste update: maart 2021