Oogklachten

Deze informatie is gecontroleerd door deskundigen.

Naar colofon

Opslaan

Chemotherapie kan klachten aan de ogen veroorzaken. Dit komt door irritatie van het hoornvlies. Ook kan chemotherapie de kleine traanklier aantasten. Hierdoor maak je minder traanvocht aan waardoor de ogen droog worden. De grote traanklieren proberen soms hiervoor te compenseren, waardoor de ogen beginnen te tranen. Ook kunnen de ogen zo geïrriteerd zijn dat je het licht slecht kunt verdragen.

Adviezen

  • Draag bij oogklachten geen contactlenzen maar een bril.
  • Bescherm je ogen tegen scherp licht, bijvoorbeeld met een zonnebril.
  • Gebruik geen oogmake-up.
  • Vraag je arts om beschermende oogdruppels.

Waarschuw je arts bij pijnlijke, rode ogen, gezwollen pijnlijke oogleden, verminderd zicht of als er pus uit de ogen komt. Dit kan wijzen op een infectie die snel behandeld moet worden.

Colofon

Met medewerking van:

Dr. Joke Baars

Internist-oncoloog, Antoni van Leeuwenhoek

Drs. Henriette Berenschot

Hematoloog, Albert Schweitzer

Irene Gils

Verpleegkundig specialist, BovenIJ ziekenhuis

Hilda Houwer

Verpleegkundig specialist, CWZ

Anne Miek Koenen

Verpleegkundig specialist, Antoni van Leeuwenhoek

Gemaakt door KWF Kankerbestrijding

Laatste update: december 2016