Infuusproblemen

Deze informatie is gecontroleerd door deskundigen.

Naar colofon

Opslaan

Krijg je chemotherapie toegediend met een infuus? Dan kan op de plaats van de injectie of insteekopening een zwelling ontstaan. Je kunt ook pijn hebben. Het infuus loopt dan niet goed. Meld deze klachten direct  aan de verpleegkundige. Sommige chemotherapie kan ernstige schade toebrengen aan de weefsels als het buiten het bloedvat terecht komt. Daarom moet je dit zo snel mogelijk melden.

Tijdens of na de behandeling kan de huid rood worden. Soms is er een verkleuring van het bloedvat zichtbaar. De ader kan ook geïrriteerd raken en harder aan gaan voelen. Meestal wordt dit na een paar dagen minder. Als er chemotherapie naast het vat terecht is gekomen, dan hangen de verschijnselen af van de soort chemotherapie. Bij sommige middelen treedt er alleen lichte irritatie op, bij andere middelen kan ernstige schade ontstaan als niet direct passende maatregelen genomen worden.

Advies

Neem contact op met de arts als:

  • er pus uit het gaatje komt
  • de roodheid zich uitbreidt, de huid warm aanvoelt en je koorts hebt
  • de huid rondom de injectie verkleurt en pijn gaat doen

Colofon

Met medewerking van:

Dr. Joke Baars

Internist-oncoloog, Antoni van Leeuwenhoek

Drs. Henriette Berenschot

Hematoloog, Albert Schweitzer

Irene Gils

Verpleegkundig specialist, BovenIJ ziekenhuis

Hilda Houwer

Verpleegkundig specialist, CWZ

Anne Miek Koenen

Verpleegkundig specialist, Antoni van Leeuwenhoek

Gemaakt door KWF Kankerbestrijding

Laatste update: december 2016