Neuropathie bij vaginakanker

Deze informatie is gecontroleerd door deskundigen.

Naar colofon

Opslaan

Door de behandeling van vaginakanker met chemotherapie of chemoradiatie kan neuropathie ontstaan. Bij neuropathie werken 1 of meer zenuwen niet goed. Dit kan verschillende klachten geven. Zoals prikkelingen en tintelingen in de arm of hand, of een doof gevoel en pijn in de handen.

Krijg je tijdens de behandeling last van prikkelingen, tintelingen of een doof gevoel in handen of voeten, meld dit dan direct bij je behandeld arts. De arts kan dan bekijken of de behandeling kan worden aangepast. Meestal gaat de neuropathie na afloop van de behandeling over, maar soms ook niet.

Wat kun je zelf doen?

Zelf kun je niet veel doen om de neuropathie te verminderen. Je kunt wel op tijd hulp inschakelen.

Blijf je pijn houden, vraag dan om een verwijzing naar een pijnpoli (pijnbehandelcentrum). Hier kun je behandeld worden door een pijnspecialist.

Colofon

Met medewerking van:

Foto Cor de Kroon

Dr. Cor de Kroon

Gynaecoloog-oncoloog, LUMC

LinkedIn

illustratie-arts-vrouw

Dr. Eleonora van Dorst

Gynaecoloog-oncoloog, UMC Utrecht

Illustratie vrouwen

Vrouwen die vaginakanker hebben (gehad)

illustratie-verpleegkundige-vrouw

Lotte Boog

Verpleegkundig specialist, Antoni van Leeuwenhoek

Logo Stichting Olijf

Olijf

Patiëntenvereniging

Website

Gemaakt door de redactie van kanker.nl

Laatste update: juli 2020