Losse eindjes

Ik zat niet goed in mijn vel de laatste dagen. Dat er geen spoedeisende hulp werd georganiseerd vanwege acute dikke benen bracht mij uit balans. Een balans die al wankel was en eigenlijk ongekend voor mij. Doortastend, berekenend in de goede zin des woords, stabiel en betrouwbaar. Al deze waarden kalfden af. Het lijf dat het laat afweten, korter wordende plankjes. Keuzes.

Mijn doorwaaimotorpak, daar pas ik niet meer in. Die gaat aan het begin van het volgende motorseizoen in de verkoop, evenals mijn Euroleathers leren motorpak. 

Ma. De snoek die ik kocht voor ik de diagnose kreeg en waarmee ik dacht tot mijn 85ste of langer te blijven rijden. Ze staat zielig in de garage. Het is geen auto voor mevrouw Zweef, ze durft en wil er niet mee rijden, hoe prachtig zij hem ook vindt. Hier en daar komen wat Franse plaatwerk probleempjes omhoog, letterlijk. Niet dramatisch, maar eigenlijk moet ik er iets mee. En ik heb niet de energie om dat aan te pakken. Geen puf meer. Volgende week gaan we op reis, als we terugkomen is het geen weer meer voor Franse freules en overwintert ze weer. En wat kan ik volgend jaar nog, als ze weer ontwaakt?

De rekening van die grote bmw garage in Alkmaar was gekomen. Voor de overbodige onderdelen, voor de onderdelen die verkeerd besteld waren, voor de accu die ze verkloot hebben:

 "Ja, maar die kabels zijn voor u besteld, die kunnen we niet terugnemen. Ze zijn besteld op kenteken."

Maar die motor is juist bij jullie neergezet, zodat jullie konden zien wat er besteld moest worden. Die motor is niet meer zoals die in 1979 van de band rolde. En toen de discussie over de accu. De accu zou oud zijn (nee, oktober 2023), gezeik, gezanik, ik kan er niet meer tegen. De mannen achter de balie misten een boezem. Geen enkele mogelijkheid om een hand in eigen boezem te steken. Ze kwamen niet verder dan dat dit een clusterfuck project was geworden en dat dingen niet goed waren opgepakt. De kabels hoefde ik niet te betalen en ik kreeg wat korting op de accu. Van de andere kant, stond er een korting van 10 procent op de totale rekening en hebben ze geen kosten gerekend voor transport van de motor naar Paul de Wit. We hebben het bedrag afgerond en elkaar een hand gegeven. En nee, er komt geen tweede kans voor hen, zoals hij nog wel vroeg, als de gelegenheid zich zou voordoen.

Lul-ijzer. Mevrouw Zweef wilde nooit communicatie op de motor. Ze had geen enkele behoefte om mijn filosofische gedachten tot zich te nemen, mochten die zich aan mijn geest ontspruiten. Ik was daar neutraal in, hoewel ik weleens wenste dat ik wist waarom ze in ene uit mijn spiegel verdween. En als ik dan na ampele minuten wachten met moeite de motor had gekeerd om haar te gaan zoeken, dan kwam ze rustig mij tegemoet, waarop ik opnieuw de motor moest keren. Straks gaan we op pad, en keren met een aanhanger achter je motorkont is totaal andere koek. En er zullen gerust momenten zijn dat mevrouw Zweef legitieme redenen heeft om zich uit mijn spiegel te laten verdwijnen. En om te voorkomen dat ik capriolen moet gaan uithalen om op kleine bochtige weggetjes de combinatie moet gaan keren, ben ik overstag gegaan. Een setje motorcommunicatie is besteld. Ontwikkeld door Sena specifiek voor onze HJC helmen, die daardoor hiervoor zijn voorbereid. En ze worden voor niks in onze helmen ingebouwd en ook meteen met elkaar gekoppeld. En er zit een knop op waarmee hij uit kan. Eindelijk iets wat goed gaat.

Bergman begreep de noodzaak van onze reis. Herinneringen maken. Voornamelijk voor mevrouw Zweef. Ik vrees dat ik minder lang plezier van de herinnering kan hebben. Herinneringen ophalen zes jaar na onze reis naar Ierland, zoals we nu doen, ik vrees dat die tijd niet is gegund. Het wordt een dik boek. Ik houd een verslag bij op Polarsteps en die biedt aan om een boek samen te stellen aan het einde van de reis. Maximaal 400 pagina's kunnen er in het boek, maar gelukkig bestaat de optie van splitsen. Een lieve vriendin die ook haar reizen zo bij houdt drukte mij op het hart om het bij 1 verslag per dag te houden, want ze werd gek van al die geluidjes op haar telefoon als Zweef weer wat had gepost. Gaat niet gebeuren, lieve M., je kunt je pringeltjes op je telefoon uitzetten, of de telefoon op vliegtuigstand. Bergman vond het maar niks, die oxycodon op de motor en hij schreef een heel arsenaal uit aan pijnstillers. Bovendien, oxycodon en rijden, was je dan nog wel verzekerd?

Een week lang heb ik het medicijnslikregime van Bergman gevolgd. En gisteren ben ik naar die motorzaak gereden waar ik nooit meer hoop te komen. En na een kwartier rijden voel ik de pijn opkomen. Binnenkant rechterbeen, de plek waar de eerste uitzaaiingen in de botten zich manifesteerden. Dat bot heeft een naam waarvoor mevrouw Zweef zich schaamt, dus ik heb beloofd dat bot niet meer bij naam te noemen in gezelschap. Chatgpt gevraagd hoeveel microgram oxycodon er zich in mijn bloed zou bevinden, als ik één oxycodon 5 mg retard zou nemen, aan het begin van de dag. En die zei dat er bij mijn lengte en gewicht een kortstondig piek zou zijn van 12 microgram, ruim onder de grens van 20 microgram per liter bloed, welke de overheid heeft vastgesteld voor de grens van wel of niet zich onder invloed van verdovende middelen deelnemen aan het verkeer. En ik denk dat ik het gewoon red op 1 pilletje per dag. Misschien dat ik over een maand naar 2 moet, maar dan nog zit ik ruim onder de grenswaarde. Ook de verzekering zag er geen probleem in dat ik oxycodon gebruikte, mits ik mij hield aan de voorschriften op de bijsluiter. Ze zou ons gesprek in het dossier zetten, voor als, God verhoede het, er iets zou gebeuren. Vorig jaar heb ik tijdens de pijnmedicatie ook geen last van bijwerkingen, zoals sufheid gehad, dus met 1 pilletje in plaats van 2,  verwacht ik die nu ook niet. Scheelt in ieder geval een halve kuub aan ruimte in de aanhanger 😂.

Mevrouw Zweef bood aan om drie haren die zich momenteel uitbundig op mijn hoofd aan het woekeren zijn als een grijze versie van de haagwinde, een kopje kleiner te maken. Met wortel en tak uitroeien, zoals te doen gebruikelijk bij de haagwinde heb ik haar ten strengste verboden. Ook niet stiekem in mijn slaap. Mevrouw Zweef heeft een scherpe blik, scherper dan die van mij, maar wel selectief. Één oog doet grotendeels voor spek en bonen mee, waardoor diepte en kijkrichting beperkt zijn. En hoewel ze haar uiterste best zal doen, vertrouw ik mijn haar slechts toe aan kapper Koen. Volgende week heeft mevrouw Zweef nog een afspraak bij Koen. Ik ga mee en ik ga vragen of hij drie haren bij haar laat staan en daarvoor in de plaats die van mij knipt.

Ik moet netjes geknipt op reis, toch?

 

 

19 reacties

Het is heel ingrijpend als je een duidelijke vraag hebt en er geen duidelijk antwoord komt. Erger nog: als men het gewoon lijkt te laten liggen. Zeker als je dan zoveel nagedacht en opgezocht hebt... Dat het niet je beste periode is/was, lijkt me dan ook heel erg goed te begrijpen.

Wel goed dat de voorbereidingen voor de reisvlotter lijken te lopen. Dat communicatiesysteem is een heel goed idee! En nu vooral duimen dat de medicatie je genoeg verlost van de pijn om met volle teugen te genieten. En herinneringen maken. Voor lang of voor kort, het maakt niet uit. Mooie herinneringen zijn sowieso veel waard!

Laatst bewerkt: 21/08/2025 - 12:10

Nou ik lees het al jullie gaan uitgerust op reis dan met name in de zin van uitrusting.

Werkt t op blauwe tanden die communicatieset? 4g/5g? Of met een draadje:-))

Anderszins?

Hoe het dan ook zij. Geniet ervan met volle teugen.

Laatst bewerkt: 21/08/2025 - 13:02

Blauw gebit. Dat is voor ons genoeg. Ik hoef niet met 23 andere rijders te communiceren. En ik hoef ook geen muziek; het snorren van de motor is mij muziek genoeg.

Oh en ik wil mevrouw Zweef graag horen als die wat moois ziet waarvoor gestopt moet worden.

Laatst bewerkt: 21/08/2025 - 18:07

Nou Timo, achter al die frustratie en lichamelijke aftakeling zit er nog altijd een stevig stuk levenslust verstopt. Je kan dan wel mopperen op je dikke benen, je pruttelende motor en de boezemloze baliebedienden, maar tegelijk plan je toch maar een halve wereldreis, bestelt je motorcommunicatie en maak je grapjes over je drie haren alsof het een volle haardos betreft. 
Dat is geen verslagenheid, dat is vechten met humor en plannen maken.
En wat ik zeker weet: het wordt een grootse reis. 

Laatst bewerkt: 21/08/2025 - 16:13

Lieve Timo,

Niet raar dat je niet goed in je vel zat. Het zit je ook niet mee met de stalpoten en alles wat erbij komt. Dan kan je een onkundige reparateur wel over de balie trekken als hij met een rekening komt. Gelukkig ben je jouw humor en strijdlust niet verloren en ga je straks fijn met mevr. Zweef een onvergetelijke tour doen. En als de pijn door de oxycodon breekt, dan kan je er altijd een 2e bij nemen. Succes bij de kapper en dikke Zaanse knuffel van mij.

Liefs, Monique

Laatst bewerkt: 21/08/2025 - 22:13

Ik moet lachen en huilen.... diep respect voor jou! en ik hoop echt zo dat jullie een geweldige reis hebben! Aan de motoren, de voorbereiding, de route en het gezelschap zal het niet liggen! Ik hoop dat de stalpoot het goed houdt!

Zwaai je onderweg nog naar Gerard, die gaat over drie weken ook de hort op met de motor, waarschijnlijk naar Thuringen, maar de regelaar (één van de motorboys) krijgt het niet voor elkaar om geschikte hotels te vinden... iets  met beter iets eerder beginnen ofzo gok ik... Zondag gaan ze in beraad wat het gaat worden.

Laatst bewerkt: 21/08/2025 - 23:22

Timo,

Wat een verhaal weer. Hoop dat de reis fysiek en mechanische voorspoedig verloopt. Ik ga vandaag voor mijn laatste chemo van 6. Begon me net wat beter te voelen zelfs een paar uurtjes naar sail geweest.

Vandaag begint de ellende weer en stond op met een flinke dip. Vervolgens las ik jou verhaal en nu staat er een lach op mijn gezicht. Wat een wilskracht en doorzettingsvermogen jij bent echt een voorbeeld en steun voor velen.

Heel veel sterkte en succes met de reis.

Gerard 

 

 

Laatst bewerkt: 22/08/2025 - 09:31

Het zit je niet mee, de lichamelijke klachten die je beschrijft  zijn niet mis. Je hebt trouwens al heel wat serieuze behandelingen achter de rug. Daarnaast krijg je, het kan ook niet missen, te maken met een pakket bijwerkingen. Ik vind het moedig dat je ondanks alles nog een flinke motortrip in de planning hebt.

Jammer dat de snoek in de garage staat te verpauperen. Als hij/zij in een onverwarmde garage staat gaat helaas het corrosieproces van het Franse plaatwerk gewoon door. In mijn jonge jaren heb ik een tijdje in een ID-19 gereden. Het reed fantastisch maar veel mechanische problemen. Wat voor type snoek heb jij? Wens het "koppel Zweef" al vast een goede vakantie.

Laatst bewerkt: 22/08/2025 - 21:11

Heel begrijpelijk dat je niet lekker in je vel zat ,er komt zoveeel op jou af en ik lees en heb alleen diepe bewondering hoe je dit alles doet ,en wens jou en mevr zweef een top reis toe 🫂🫂

Liefs hes 🍀🥰❤️

Laatst bewerkt: 24/08/2025 - 09:09