In het begin heb je meestal geen klachten van MDS. Want de ziekte ontwikkelt zich vaak langzaam en het kan jaren duren voordat je last krijgt. Dan ben je vaak moe en kortademig of heb je meer last van infecties.
Lees op deze pagina over:
Symptomen bij MDS
Als je klachten hebt door MDS, kunnen dat verschillende klachten zijn.
Veel mensen met MDS hebben last van:
- Bloedarmoede. Hierdoor kun je moe, bleek, benauwd of duizelig zijn.
- Spontane blauwe plekken, heftigere bloedingen en wondjes die sneller en langer bloeden.
- Grotere kans op infecties. De infecties keren vaak terug en genezen soms slecht.
Wanneer naar de huisarts?
Heb je deze klachten, dan betekent dat niet meteen dat je MDS hebt. Vaak komen de klachten door iets anders.
Ga wel altijd naar de huisarts als je last hebt van blauwe plekken die spontaan ontstaan, van bloedneuzen of koorts die niet overgaat.
De huisarts stelt vragen en onderzoekt je. En kan je doorsturen voor verder onderzoek in het ziekenhuis.