Vervolg apotheek

Geachte apotheker,
Hierbij vraag ik uw aandacht voor het volgende. Sinds oktober 2014 slik ik Everolimus (5 mg) en Exemestaan wegens uitgezaaide borstkanker. Omdat ik hiervoor behandeld word in uw ziekenhuis, ben ik verplicht Everolimus bij uw apotheek te betrekken. De eerste paar jaar verliep dit zonder enig probleem. De afgelopen tijd leidt mijn verzoek om Everolimus echter geregeld tot gesteggel aan de balie. Zo ook de afgelopen keer.
Nadat ik bij de controle vernomen had dat de voor mij gouden combinatie Everolimus/Exemestaan nog steeds zijn werk doet, meldde ik mij bij de balie van de ziekenhuisapotheek voor nieuwe medicijnen. De apothekersassistente vertelde mij dat ik voortaan slechts 1 doosje Everolimus meekrijg omdat het medicijn zo duur is. Na veel aandringen bleek het uiteindelijk toch mogelijk 3 doosjes te krijgen. Onderwijl werd mij door een andere assistente wiens advies gevraagd werd, tot 4 keer toe verteld dat het een duur middel betreft.
Onderhand besluipt mij het gevoel dat ik dan wel blij mag zijn dat deze medicijnen zo uitzonderlijk lang werken maar dat uw apotheek daar juist helemaal niet gelukkig mee is. Ik ben mij zeer bewust van de maatschappelijke discussie over de hoge kosten van medicijnen maar begrijp niet dat ik aan de balie van uw apotheek aldoor het gevoel krijg in het defensief te worden gedrongen. Everolimus is een duur medicijn maar is uw team zich ook bewust dat er iets onbetaalbaars tegenover staat, te weten verlenging van mijn leven onder redelijke omstandigheden? Op uw website lees ik dat uw apotheekteam betrokken is. Betreft de hier genoemde betrokkenheid de patiënt of het budget van apotheek/ziekenhuis?
Ik heb er begrip voor dat ik maximaal 3 doosjes Everolimus meekrijg, zelfs al is de eerstvolgende controle over 5 maanden. Tevens let ik er op dat ik geen onaangebroken doosje in huis heb als ik voor controle moet omdat ik weet dat zo’n doosje weggegooid wordt indien de uitslag aangeeft dat Everolimus/Exemestaan niet meer werkt. Daarom vraag ik direct na een controle om 3 doosjes en later om 1 of 2 doosjes afhankelijk van de controledatum.
Graag verneem ik van u of het mogelijk is in het vervolg zonder verdere discussie aan de balie en zonder de toevoeging ‘het zijn dure medicijnen’ al naar gelang mijn vraag 3 of 2 doosjes Everolimus mee te krijgen.
In afwachting op uw reactie,
Met vriendelijke groet,

De volgende dag ontving ik een uitgebreide e-mail van de apotheker en ook belde hij op. Hij was erg duidelijk in zijn reactie: de discussie over de kosten van medicijnen is er niet één die aan de balie gevoerd hoort te worden en in het vervolg krijg ik de hoeveelheid medicijnen mee die de specialist voorschrijft. Mijn e-mail werd als leermoment gezien en of hij deze geanonimiseerd mocht gebruiken bij het eerstvolgende werkoverleg. Ja natuurlijk, graag zelfs.
Na dit telefoongesprek voelde ik mij totaal uitgeput. Boosheid vreet energie. Later op de dag kwamen tot mijn eigen verbazing de tranen. Achter de boosheid gaat een groot verdriet schuil.

2 reacties

Maar met jouw boosheid heb je wel een steen verlegd. Het is afschuwlijk om zo boos te zijn. Je vecht voor je leven (al heb ik wel een hekel aan dat woord) en nu moet je ook nog vechten om je medicijnen. Maar dankzij jou hoeven anderen dat gevecht aan de balie niet te voeren. Dank je wel daarvoor.
ik vind trouwens dat een apotheek daar helemaal niet over hoeft te worden gedicusseerd. Achter de balie of in een kamertje. Je betaalt ze toch, deze discussie voert de zorgverzekering maar met de specialist. Veel liefs, Ingrid





Laatst bewerkt: 19/01/2018 - 18:06
Voor mij hetzelfde gevoel .........vechten voor alles ! toch niet voor je medicijnen ? 
Zelf lag ik voor mijn voetoperatie in het ziekenhuis ,kreeg mijn tamoxifenene niet op de tijd dat ik het altijd in nam ,ook ik ben vreselijk boos geworden ,je slikt het toch niet voor je plezier !
Laatst bewerkt: 22/01/2018 - 15:13