Verder, Verder en Gefeliciteerd

Gefeliciteerd....... Het heeft voor mij nu een hele andere betekenis.

Dit jaar is er heel veel gebeurd/veranderd in mijn leven, ik heb veel moeten incasseren in dit jaar 2022. Ik ben in Maart ongeneeslijk ziek geworden, dus weg gezondheid - weg leventje wat ik gewend was, zit aan de chemokuren voor de rest van mijn leven, acceptatie van een IVA-uitkering, dus niet meer nodig zijn in je werkomgeving, ook geen verplichtingen meer voor reĆÆntegratie voor terugkomen op de werkvloer. En nu als kers op deze super grote taart, kan ik mijn huis gaan verkopen en de boel afbreken wat je, in je volwassen leven had opgebouwd voor de "toekomst" die naar verwachting ging komen.

Maar mijn toekomst is uitermate somber geworden, hoelang ik nog kan leven met maagkanker en uitzaaiingen naar het buikvlies, plus de beperkingen die de chemokuren met zich meebrengen? Ik heb geen idee, zolang het goed gaat, gaat het goed, zeg ik maar. Bij mijn overlijden zijn er op dit moment geen andere erfgenamen dan mijn moeder van 70 jaar, en zij woont bij mij in huis, en het huis is mijn eigendom. Dat betekent dat bij mijn overlijden, mijn moeder een erfbelasting gaat betalen van meer dan ā‚¬ 100.000....... En dat wil ik haar ook niet aandoen, ik vindt het een rottige manier om zo te vertrekken van deze aardkloot.

We zijn bij twee verschillende notarissen geweest, we hebben een financieel adviseur benaderd, de belastingdienst gebeld (Leuker kunnen we het maken, wel makkelijker) Oja, en we zijn bij de bank geweest (stelletje geldwolven zijn het) Maar goed, we komen niet onder die erfbelasting uit, en om nou die belastingdienst te gaan spekken, bij mijn overlijden gaat mij ook een brug te ver. Heel je leven betaal je al overal belasting voor, en als je dood gaat, gaat dat ook nog even door. Zo belachelijk hƩ, maar regeltjes zijn regeltjes hier in Nederland, en wat de almachtige computer zegt of laat zien word ook steeds meer de norm en wederom geloofd en naar gehandeld.

"Gefeliciteerd" Mijn moeder heeft een indicatie gekregen voor een sociale huurwoning, wegens de situatie waar in we nu zitten. Eindelijk staan we als kandidaat nummer 1 bij een huurwoning, we zijn vanmiddag uitgenodigd voor de groepsbezichtiging, en we nemen de woning. De huurwoning voelt prettig aan, het is dicht bij het winkelcentrum, de huisarts/apotheek en gelukkig op de beganegrond, dus geen gedoe met liften en galerijen. Er moet ook nog het een en ander aan gebeuren, we gaan het ons eigen plekje van maken. Aanstaande maandag neemt de woningbouw contact met ons op, als alle aangeleverde documenten zijn goedgekeurd volgt het tekenen van het huurcontract en de overdracht van de huissleutel, dan kunnen we gaan beginnen met het opknappen.

Nu zeggen sommige mensen in onze omgeving, "Gefeliciteerd " met je nieuwe woning. Ik vindt het wel dubbel klinken hoor, hoe zo "Gefeliciteerd" Ja, het is heel fijn en een gerust stelling dat er een geschikte woning op ons pad is gekomen voor onze toekomst en voor de zelfredzaamheid en sociale contacten voor mijn moeder, en ook voor mij is dat een geruststelling, het is dan allemaal maar geregeld als ik er niet meer ben. Zijn wij daar blij mee, NEE eigenlijk helemaal niet. Als ik niet ongeneeslijk ziek was geworden, hadden we dit allemaal niet hoeven doen en te onderzoeken, we konden dan gewoon lekker blijven wonen waar we nu wonen, dan hoeven ze ons ook niet te feliciteren met een nieuwe woning. 

Dus "Gefeliciteerd" wat een KUT woord is dat geworden zeg. Het klinkt ook als: Gefeliciteerd met je maagkanker, Gefeliciteerd met je IVA-uitkering, Gefeliciteerd met het verliezen van je gezondheid, Gefeliciteerd met je chemokuren, Gefeliciteerd met je sombere prognose, Gefeliciteerd met het verkopen van je huis. En het koerst allemaal af op : Gefeliciteerd met je nieuwe woning.

Natuurlijk! Ik snap die mensen wel als ze zeggen "Gefeliciteerd" ze bedoelen het allemaal goed, wat moet je anders ook zeggen tegen ons. Leuk is het niet, het is een keuze die we gaan maken om verder te gaan met wat komen gaat, en om zo te proberen onze zaakjes geregeld te hebben, voor het onvermijdelijke wat op ons af gaat komen. Ik wil echt niet ondankbaar zijn naar anderen toe, en ik weet dat ze het allemaal goed bedoelen. Maar het is ook een dubbele "Gefeliciteerd" Als je begrijpt wat ik bedoel.

Tot de volgende blog šŸ‘‹

Wie zin heeft in een avondje uit en een keertje iets anders wilt, ga dan naar de show Barrock van Ellen ten Danme. Van klassiek tot hardrock ze gaf een super show! 

 Verder, Verder, liedje van Ellen ten Danme 

8 reacties

Snap het, het zijn hele dubbele gevoelens. Maar je hoeft ook niet opgewekt te doen of zijn, als je dat niet bent :) Niet verplicht :) En de mensen bedoelen het waarschijnlijk goed. Je komt tegenwoordig heel slecht aan een woning. Dus het is wel fijn dat je snel geholpen bent in jullie situatie.

Het is hetzelfde gevoel als dat wij een goede chemo uitslag kregen, en we voelden ons niet blij, maar uitgeput en mat? Ook gemengde gevoelens. En dan ga je ook denken van; we moeten toch blij zijn? En anderen feliciteren dan natuurlijk ook. 

Ach ja, het is heel zwaar allemaal...

Ff een informatieve vraag nu je het toch over huizen hebt; die erfbelasting hoeft nu niet betaald te worden als je je huis verkoopt vantevoren. Dus nu erft ze wellicht geld/overwaarde? En wat betaal je daar dan over? %

 

Laatst bewerkt: 25/11/2022 - 08:30

Dank je wel voor je lieve reactie! Fijn om te weten de voor jullie het woordje "Gefeliciteerd" ook een andere lading heeft. Je raakt uitgeput en afgemat door de vele chemokuren, een licht puntje is dat het vele leed en energie die er in wordt gestopt zijn vruchten afwerpt. Maar het zijn en blijven absurde situaties. 

De erfbelasting wordt betaald naar vermogen, dus het maakt niet uit of het een huis, geld of andere dingen zijn die geregistreerd staan op je naam. Alles wat de belastingdienst ziet als vermogen betaal je erfbelasting over. Anders kijk maar even op de website van de belastingdienst/erfbelasting, dan weet je waar je aan toe bent. Mocht je nog iets willen regelen  kun je dat het beste bij leven doen.

Laatst bewerkt: 25/11/2022 - 09:07

Je zit inderdaad gevangen in een rare, absurde  film. Waarbij je nu iets wat je dierbaar is, moet verkopen, waar jullie lekker zaten.  En als je ziekbent, zit je ook helemaal niet op een verhuizing te wachten. Veel werk en gedoe aan je hoofd etc. En je hebt al zoveel om aan te denken. Probeer het in ieder geval heel warm en gezellig in te richten, dat jullie een beetje een nieuw thuisgevoel krijgen, zou ik alleen kunnen bedenken. Mooie kerstboom erbij :) Misschien de tuin leuk maken, tuinieren is ook wel lekker om je hoofd leeg te maken.  Althans dat is mijn ervaring :) Wat mooie plantjes planten. Misschien een speciaal boompje planten van jullie twee? 

Ik had inderdaad net zelf al even op erfbelasting te kijken. Of het nou geld of een huis is, dan blijft dezelfde %. Maar ik had zoiets bij jou van; wauw wat een bedrag?

In het verleden had ik wel eens een berekening gemaakt. Maar mogelijk heb ik het fout berekend? Ik had gedacht, je erft het huis en verkoopt direct en dan de % over de overwaarde die je krijgt. Maar misschien is dat fout en is het gewoon, je erft het huis en je krijgt over dat huis gewoon erfbelasting en of je het dan verkoopt en wat terugkrijgt, is jouw zaak??? Ik moet het nog eens nakijken?

 

 

 

 

Laatst bewerkt: 25/11/2022 - 10:00

Hai Tina , 

Ja hoor ik begrijp je hĆ©lĆØmaal.. Gefeliciteerd ( in de aap gelogeerd) en tis goed dat je het beessie bij de naam noemt.Het geld regeert en dĆ”t zal je weten.Mensen om je heen hebben geen flauw benul maar daarom zijn die " goed bedoelde" felicitaties niet minder pijnlijk.

Ik heb laatst op jou blog gereageerd omdat ik ook de verdenking maagkanker heb..heel verhaal maar mijn diagnostische traject mag ik nu helemaal overnieuw doen wegens " fouten" die ze zo niet noemen dus weet ik nog steeds niks.Werd tussendoor wel triomfantelijk " gefeliciteerd" dat ik 100% geen maagkanker zou hebben..is nu allemaal van tafel geveegd..Het incasseren is ook bij mij begonnen.

Ofdat je het er allemaal bij kan hebben.Ik vind dat erfrecht echt bij de beesten af maar mij verbaasd het niet.Zelfs in deze situatie geen mededogen.Sterkte van mijn kant gewenst , je kan het gebruiken !

Groetjes , Jenneke

 

Laatst bewerkt: 25/11/2022 - 09:26

Trouwen met je moeder kan niet. Maar een samenlevingscontract geldt toch ook als zijnde getrouwd? Je zal het wel hebben nagetrokken en je hebt de keuze nu al gemaakt. Of nee, de keuze is aan je opgedrongen. Gewoon hartstikke K**.

Ik weet niet hoe de constructie met de financiering van je huis was, maar als je een verpande overlijdensrisico verzekering hebt, zou je die kunnen laten doorlopen met je moeder als begunstigde. Ook dan zal je moeder belasting moeten betalen na jouw verscheiden, maar dat kan uit de verzekering.

Liefs, Zweef 

Laatst bewerkt: 05/12/2022 - 09:00

Hoi Zweef,

Ja, een samenlevingscontract met me moeder kan, maar dan wordt zij gekort op haar AOW en andere toeslagen waar ze nu wel recht op heeft. En helaas heb ik geen overlijdensrisicoverzekering, dat had ik toen niet nodig bij de aankoop van mijn huis, maar ik heb ook geen idee of die verzekering ook van toepassing was voor mijn moeder. De meeste kinderen verlaten het ouderlijke nest, maar ik ben gebleven en heb geen behoefte gehad aan een relatie. Het financiƫle systeem van Nederland is gebaseerd op gezinnen en partners, maar niet op ouders en kinderen. Dus we staan met onze rug tegen de muur, ik had gewoon niet ziek moeten worden dan was er niks aan de hand geweest. Zo K.T allemaal.

Laatst bewerkt: 06/12/2022 - 09:33

Maar waren en zijn jullie dan geen voordeurdelers? Dan word je toch ook gekort in dit belachelijke systeem van besparen?

Nu krijg je dat niet meer gedaan, een overlijdensrisicoverzekering. Maar zo'n verzekering sloot je af op eigen naam en dan werd de begunstiging verpand aan de hypotheek verstrekker als extra zekerheid. Dat een eventuele partner daar ook voordeel bij had kwam tweede. Ik heb op een gegeven moment toen ik de verzekering niet meer nodig had bij oversluiten de verzekering laten doorlopen, iets van 9 euro per maand tegen 30k (aflopend), waarbij de verpanding vervallen is. Op het moment dat ik het stokje over geef, dan krijgt mevrouw Zweef  een uitkering van een paar duizend K. Voor die 9 euro per maand ( en volgend jaar premievrij) kan dat wel lijden.

Zijn jullie beiden ingeschreven als hoofdhuurder bij jullie nieuwe appartement? 

Laatst bewerkt: 06/12/2022 - 10:06

Hoi Zweef,  

Nee, wij zijn geen voordeurdelers, de AOW van mijn moeder staat los van mijn inkomen en je mag onder deze omstandigheden gewoon samenwonen, dat mag wel volgens de belastingdienst. En ik heb ook geen overlijdensrisicoverzekering.

Helaas kan ik geen medehuurder worden bij het nieuwe huis, ik ben namelijk geen 55 jaar oud. Maar het is zeer waarschijnlijk dat ik de wereld eerder ga verlaten dan mijn moeder, dus....... Of ik moet nog 15 jaar blijven leven, dan ben ik 55 jaar oud en mijn moeder mag dan in die tussentijd niet sterven. Maar zoals ik al zei, die kans is heel erg klein. Maagkanker is een sluipmoordenaar, je hebt gewoon niet lang meer.

Laatst bewerkt: 07/12/2022 - 19:10