Acupunctuur

Drie jaar geleden heb ik een borstamputatie met okselkliertoilet (het weghalen van alle lymfeklieren in mijn oksel) gehad, gevolgd door 25 bestralingen. De pijn in de weken na de operatie viel erg mee, ondanks de grote wond die lange tijd open bleef en nog een nabloeding gaf. Het hielp misschien dat de zenuwen bij de operatie ook grotendeels doorgesneden waren. Nog steeds voel ik aan de buitenkant vrijwel niks rondom het operatiegebied. Wat ik wel voel is jeuk. Om vervolgens dan weer niet te voelen dat ik krab. Als er iets irritant is...

Voor de operatie is besproken dat de kans zou bestaan dat ik mijn arm na de operatie minder zou kunnen bewegen en dat er een risico was op het ontstaan van een oedeemarm. Al snel na de operatie begon ik met de voorgeschreven armoefeningen.

Inmiddels is mijn linkerarm zeker minder mobiel dan mijn rechter, maar daar heb ik niet zoveel last van. Vervelender vind ik de oedeemklachten die ik eraan heb overgehouden. Voor de operatie had ik geen flauw idee waar die lymfeklieren voor dienden. Nou, inmiddels is het me goed duidelijk. Gelukkig heb ik die pijn niet 24 uur per dag en zie je bij mij ook niet zo duidelijk dat mijn linkerarm iets dikker is dan de rechter. Met kleding merk ik dat wel, soms zit de linkermouw te strak. Maar ik merk het vooral aan de irritant zeurende pijn die regelmatig opspeelt. Vaak als ik onbewust toch weer net te veel gedaan heb of iets verkeerd heb vastgepakt of te lange tijd met mijn arm in Ć©Ć©n houding heb gezeten (en een kwartier typen achter de laptop is te lang). Iets onder mijn arm sjouwen is bepaald geen goed idee en wat zwaardere dingen tillen kan ik ook beter laten. Lastig met boodschappen of met een steeds zwaarder wordende peuter. Het bed verschonen kan ik ook beter laten, maar dat laat ik dan weer met liefde over aan mijn man.

Wat helpt tegen de pijn is veel rust, mijn oedeemkous en regelmatig naar de oedeemtherapeute. Na een bezoek aan haar is het lymfevocht weer even afgevoerd en is mijn arm weer een aantal dagen rustig, totdat het langzaam weer ophoopt en weer van vooraf aan begint.

 

Waar ik niet op was voorbereid zijn de klachten die eigenlijk pas sinds dit jaar zijn gaan spelen: minstens elk uur een verlammende kramp in het geopereerde en bestraalde gebied die doorstraalt naar mijn schouder en hele arm. Gek werd ik ervan. Het doet flink pijn bij mijn borst en rug, m'n arm gaat in een rare stand staan en ik kan even niks meer vasthouden. Mijn ribben doen sinds het opereren en bestralen sowieso altijd pijn, maar het lijkt tijdens zo'n krampaanval helemaal alsof er messen tussen mijn ribben worden gestoken. En dat gevoel van die messen heb ik ook als ik buk en mijn ribben dus een beetje meebewegen.

Mijn oedeemtherapeute had de klachten wel vaker gehoord; het kan komen door littekenweefsel wat zich langere tijd na de operatie en bestralingen nog vormt. Niks aan te doen verder. Mijn oncoloog had er nog nooit iemand over gehoord. Ze zou het voorleggen aan de chirurg en die zou mij dan bellen. Dat is al een tijdje geleden en ik geloof niet dat hij nog belt. Nu verwacht ik daar ook weinig in; hij kan me misschien uitleggen waar het vandaan komt, maar ik geloof zelf al erg in dat littekenweefselverhaal. En een eventuele nieuwe operatie hiervoor hoef ik absoluut niet; ook die brengt weer risico's en eventuele klachten met zich mee.

Toch wilde ik me nog niet neerleggen bij deze klachten en ben ik gaan zoeken naar alternatieve behandelingen. Hoewel ik er weinig over kon vinden op internet, en al helemaal geen kant en klare oplossing, kwam ik wel terecht bij acupunctuur. Al eerder had ik er eea over gelezen en nu las ik ook uitgebreid wat acupunctuur kan doen bij kanker en de reguliere behandelingen ervan. Ik las vooral iets over energiebalans herstellen en het helpen tegen bijwerkingen van bijvoorbeeld chemo. Niks over krampen dus, maar er was zowaar een acupunctuurpraktijk in Middelharnis en ik heb toch maar eens een afspraak gemaakt; een beetje meer energie zou ook best welkom zijn en ik wilde het wel eens proberen.

De naalden werden op verschillende punten aangebracht. Niet heel prettig, maar als ze eenmaal zitten voel je ze niet meer (zolang je niet beweegt...). Met het verhaal van mijn krampen aan de linkerkant van mijn lijf kon de acupuncturiste ook wel wat en ze bracht 1 naald daarvoor aan bij mijn ribben aan de rechterkant. Die andere naalden waren prima te doen, maar deze...oeioeioei. Zonder veel verwachtingen lag ik zo een tijdje met die naalden, mezelf proberen te ontspannen. Ik merkte vooral dat ik moe werd. Toen de behandeling echter klaar was wist ik even niet wat me overkwam: in geen jaren had ik me zo bizar ontspannen gevoeld. Dit heerlijk rustige zwevende gevoel bleef de hele dag hangen. En wat ik nog veel beter vond: de 4 dagen erna heb ik totaal gƩƩn kramp gehad. Vier dagen! Hoe kan dat?

De acupuncturiste vertelt wel eea over energiehuishouding, de heftigheid van chemo op je lijf, koude en hitte, de schrikreactie en verkramping. En zo nog wel meer. Ook al vind ik het interessant, ik sla het lang niet allemaal op en kan het ook niet goed navertellen. En of die krampen nou komen door littekenweefsel of dat mijn lijf om een andere reden verkrampt: het zou ook allebei een beetje kunnen zijn en het maakt me eigenlijk weinig uit. Ik ben allang blij dat ik iets gevonden heb wat helpt en waar ik ook nog compleet relaxed van word.

Inmiddels heb ik al regelmatig behandelingen gehad. Hoe lang de krampen wegblijven wisselt een beetje, vaak ook afhankelijk van hoeveel stress ik verder heb. Voor mij bewijst het maar weer hoeveel lichaam en geest met elkaar te maken hebben en dat je die nooit helemaal los van elkaar kunt zien. Of ik er ook meer energie van krijg durf ik nog niet goed te zeggen, maar dat bijzondere ontspannen gevoel achteraf is heerlijk. En in ruil voor een paar kramploze dagen laat ik me graag een beetje lek prikken op zijn tijd.

24 reacties

Wat geweldig Sandra dat de acupunctuur bij jou de klachten doet verminderen. Heel blij voor jou. Lieve groet Dasje šŸŒŗšŸŒŗšŸŒŗ

Laatst bewerkt: 30/10/2020 - 20:11

Ja, ik vond het echt een verademing! En voor iedereen met wat vagere klachten misschien de moeite waard om eens te proberen als je regulier niet verder komt. 

Laatst bewerkt: 31/10/2020 - 13:12

Wat fijn Sandra dat accupunctuur je helpt en dat je een manier van ontspanning hebt gevonden.

Ik heb ook een oedeemarm en heb daar therapie voor gehad. Ik draag de arm kous nog steeds de handschoen heb ik maar even gehad. Hoe meer ik train en oefeningen elke dag doe hoe beter. Ook kan ik alles doen wat ik voorheen ook deed. Ik heb ook geen kracht verlies of schommelend oedeem meer gehad. Nu heb ik geen operatie net als jij gehad dus misschien zit het verschil daarin. 

Sterkte en hopelijk krijg je er meer energie van.

Liefs Alice šŸ˜˜ā¤

Laatst bewerkt: 31/10/2020 - 11:07

Hoi Alice

Ik draag die armkous ook met regelmaat, maar niet elke dag. Er zijn gelukkig ook dagen dat ik er niet zoveel last van heb. Ik doe wel oefeningen met lichte gewichten om mijn arm zo sterk mogelijk te houden. Ik moet eerlijk zeggen dat ik die andere oefeningen, om de beweeglijkheid goed te houden, nogal verzaak. Maar die helpen vooral om bijvoorbeeld mijn arm rond te kunnen draaien. Dat ik dat iets minder kan maakt me niet zoveel uit šŸ˜…. Welke oefeningen doe jij?

Liefs Sandra

Laatst bewerkt: 31/10/2020 - 13:11

Vanuit je het midden van je borst de armen naar buiten doen op hoogte van je schouders. Ook hetzelfde maar dan vanaf boven je hoofd en opdrukken. Deze oefeningen elke dag per oefening 15 maal. Op de sportschool handfiets eerst een halve minuut vooruit en daarna een halve minuut achteruit. Dat 7 minuten.  Gewicht heffen 3 x 15, aan een touwhangen naar achter schouders recht en je weer aantrekken spieren wel op spanning houden. Met gewichten arm oefeningen. Dit deed ik 2x per week maar nu kom ik er even niet ivm de corona. 

Laatst bewerkt: 31/10/2020 - 14:52

Oke, die rekoefeningen zou ik best weer eens wat vaker kunnen doen. Maar opdrukken/optrekken, 7 minuten handfietsen of gewichten van 15 kilo kan mijn arm echt niet aan. Maar oefeningen met max 4 kilo of zwemmen oid kan wel en helpt zeker ook wel iets. Hoe sterker je arm hoe meer hij weer kan hebben natuurlijk, al zit daar een max aan. Ik doe thuis ook wel een paar keer per week die oefeningen met gewichtjes of van die elastieken banden. Ik denk dat ik ook steeds meer last krijg van die arm omdat mijn zoon steeds zwaarder wordt en ik hem nog wel vaak optil en bijvoorbeeld naar boven draag, dat is eigenlijk niet zo handig šŸ˜…. 

Laatst bewerkt: 31/10/2020 - 19:15

Klopt dat je zoon daar ook niet in mee helpt. Maar je kan hem moeilijk laten staan.šŸ¤£ je ontkomt er niet aan. Ik ben ook met trainen met minder bewegingen en gewichten begonnen. Maar oefening baart kunst. Misschien kunnen we niet hetzelfde maar hoe vaker je traint hoe sterker je spieren worden. Maar ik merk ook dat als ik het een paar dagen niet doe ik ook direct in kracht zak.

Laatst bewerkt: 01/11/2020 - 09:35

Eigenlijk weet ik niets over borstkanker dus misschien kun je er niks mee, maar heb je ooit al eens gedacht aan hyperbare zuurstoftherapie? Niet zelf gedaan, maar is wel altijd voor mij een plan b geweest als ik nog ernstige klachten ga krijgen (op termijn). 
šŸ˜ŠMaris

Laatst bewerkt: 31/10/2020 - 15:59

Hoi, ja ik heb bij mijn oncoloog wel eens gevraagd naar hyperthermie en hyperbare zuurstoftherapie. Een van de twee was een no go bij uitzaaiingen omdat het kanker weer zou kunnen helpen groeien. Ik weet niet meer welke (of is dit allebei hetzelfde en ging het om nog een andere warmtetherapie...?). Drama, dat chemobrein. Als je er andere dingen over weet hoor ik het graag!

Groetjes Sandra 

Laatst bewerkt: 31/10/2020 - 19:07

Bij ā€œvraag het de professional bij kanker.nlā€ zit dr mommers die vragen hierover behandeld. Als je door de vragen scrolled staat er bij een dame een vraag betreffende borstkanker en uitzaaiingen.

citaat; Met betrekking tot uw vraag over "rondzwevende kankercellen ": Er is voldoende wetenschappelijk bewijs  wat hyperbare zuurstof therapie "doet" met kankercellen.Kankercellen kunnen NIET tegen de hoge zuurstofspanning en  gaan daar          aan ten onder.

Maar misschien kun je daar jou specifieke situatie eens voorleggen. Die weet er vast meer van en ook of je Ć¼berhaupt voor in aanmerking zou komen. In ieder geval fijn dat je al een goede oplossing hebt gevonden. 
 

Laatst bewerkt: 01/11/2020 - 08:15

Zeker Sandra. Baat het niet, dan schaadt het niet. En als je aanvullend verzekerd bent, wordt ook nog een groot gedeelte vergoed door de zorgverzekering

Laatst bewerkt: 31/10/2020 - 19:38

Ik ga het nog eens navragen! En dankzij alle andere behandelingen ben ik al flink verzekerd, dus dat zal dan wel goedkomen šŸ˜…

Laatst bewerkt: 01/11/2020 - 10:40

Hi Sandra, 

Acupunctuur is top, tenminste als je een goede acupuncturist treft. Super dat het je helpt! Ik ben enorm blij met mijn onbeperkte abonnement. Ga gemiddeld 2-3x per week, waarbij acupunctuur afgewisseld wordt met andere energiebehandelingen.

Liefs, Jessica

Laatst bewerkt: 05/11/2020 - 17:43

Ja, is heel fijn! Jammer dat Leiden te ver weg is voor jou. Anders zouden we samen kunnen gaan šŸ˜‰

Laatst bewerkt: 07/11/2020 - 17:21

Dag Jessica,

Je schrijft over acupunctuur in Leiden en een onbeperkt abonnement. 

Ik wil kijken of dat voor mij ook geschikt is. Kan je aangeven waar dat is? 

Vr groet Scie

Laatst bewerkt: 14/09/2023 - 09:32

Beste Scie,

Jessica zal niet reageren, zij is helaas overleden.

Groetjes Sandra 

Laatst bewerkt: 14/09/2023 - 10:34

Wat fijn dat je eindelijk met acupunctuur bent geholpen! Ik ben zelf al jaren bekend met de goede werking van deze geneeskunde. Toch raar dat het in China bij de reguliere geneeskunde hoort en hier blijft het alternatief. Ik heb het nu ingezet bij lymfeoedeem in mijn beide borsten. Lymfeklieren heb ik niet laten weghalen maar toch dus oedeem. Schijnt heel vaak voor te komen, wist ik helaas niet. Ooracupunctuur slaat goed aan en ik ben gestart met thee speciaal voor lymfeoedeem. Aanvullend fysio en nu hopen dat het beter wordt. Ik wens jou het allerbeste! 

Laatst bewerkt: 08/07/2023 - 18:24

Hoi,

Sorry, ik zie dit nu pas. Ja ik blijf me er ook over verbazen dat dit soort dingen alternatief blijven. Zelfs mijn oncoloog is enthousiast over acupunctuur en verder totaal niet over alternatieve behandelingen. Hopelijk is het bij jou inmiddels wat verbeterd.

Groetjes Sandra

Laatst bewerkt: 14/09/2023 - 10:37