Open deur, 20 maart 2016
Binnen het ideaal van een vrijwillige contact tussen twee mensen die verder geen familie van elkaar zijn, maar graag een vriendschap en/of een liefde samen hebben, willen deze beide mensen dit contact. Nog verder kan ik die deur niet open trappen.
Maar wat nou als een van die twee mensen besluit zich uit dit ontmoeten terug te trekken? En de ander wilt juist graag het ontmoeten voortzetten? Wat is dan de etiquette? Wie van de twee personen heeft recht op de procedure volgens zijn of haar wensen? Mag degene die het contact niet meer wilt gerechtigd handelen op basis van zijn of haar niet willen en de ander het niet-ontmoeten opleggen, of andersom, mag degene die het contact wilt voortzetten de ander dwingen tot contact?
Mijn overtuiging tot nog toe was dat als niet beide partijen het contact willen, er dus geen contact mogelijk is, dat de wil van de “niet-willer” wet is. Maar ik vind voor mezelf eigenlijk niet genoeg pleidooi meer voor die overtuiging. Ik ben in verwarring geraakt doordat iemand met wie ik het contact verbroken heb, mij verwijten van dwang maakt: ik dwing diegene tot niet-contact.
Ergens kan ik niet om deze logica heen natuurlijk. Ik dwing inderdaad de ander tot niet-contact. Door zelf consequent uit de ontmoeting weg te blijven. Elke poging tot contact beantwoord ik met zwijgen. Ik vind nog steeds dat als ik geen contact wil, ik daartoe niet gedwongen kan worden. En ik voel een manipulatie in deze voorstelling van zaken: dat ík degene ben die dwingt. Ik kan er de vinger niet opleggen waar hem dit in zit.
Misschien moet ik in mijn definitie van contact duiken om de argumenten onder mijn overtuiging terug te vinden. Ik ben niet religieus, of misschien ook wel. Contact tussen mensen vind ik iets heiligs in een mensenleven. Contact is de brandstof die de motor van de onderlinge verbondenheid tussen alle mensen, blijft aansturen. Met de ervaring van elk goed contact in mijn mentale portfolio treed ik de wereld met meer vertrouwen, zachtheid en begrip tegemoet, zodat het positieve tussen mensen kan worden doorgegeven, vermenigvuldigd, bekrachtigd, vertaald in goede daden. Omdat het zoveel verder reikt dan alleen de een-op-een waarden tussen mij en de ander. Omdat het consequenties heeft voor hoe ik in de wereld sta. Omdat het zowel verrijkend kan zijn als verbitterend, destructief. En omdat het direct in verband staat met mijn verhouding t.o.v. de wereld, is het verlies van de zuiverheid van dit concept van contact niet vrijblijvend. Elke verstoring in het klein, in het contact van mij met een ander, heeft repercussies voor hoe ik me in volgende contacten voel en gedraag, hoeveel vertrouwen en positiviteit ik daarin mee(r) kan brengen, of hoeveel minder. Het is om die reden dat ik dit concept van contact wil bewaken en beschermen, en er voor kies om, zodra ik voorkennis krijg over hoe afwijkend van dit concept een bestaand contact in de toekomst gaat verlopen, ik dit contact met de ander besluit te verbreken, al dan niet tijdelijk. Om dit concept van contact zoals ik er in geloof, veilig te stellen, zodat mijn visie niet vertroebeld raakt en mijn toekomstige contacten niet daarmee vervuild raken.
Contact dient aan de regels van de wellevendheid te voldoen om het zuiver te houden. Je kunt conflicten met elkaar hebben, maar met elkaar knokken kan zo waardig en respectvol gaan als je zelf verkiest. Contact, om die kwaliteit te hebben, moet voldoen aan hoge standaards. Elkaar in je waarde laten, elkaar met zorgvuldigheid behandelen. Maar ook: je eigen emotionele huishouding dusdanig op orde hebben dat je genoeg hebt aan jezelf, de ander niet nodig hebt om lacunes in jezelf op te vullen, zodat de bejegening van de ander niet vervuild raakt met projecties van eigen onverwerkt leed. Gaten te dichten, leegtes vol te stoppen via de ander, terwijl het eigenlijk je eigen verantwoordelijkheid is om jezelf psychisch in balans te krijgen - en te houden. Het is een paradox: je moet aan jezelf genoeg hebben om op een waardevolle manier met anderen te kunnen verbinden.
En daar zit hem de kneep. Wat de ander in dit verhaal aan mij verkoopt als contact, is niet wat ik daar onder versta. Voor die ander is het contact met mij het ledigen van nood. Het verkrijgen van veel aandacht voor de misere van persoonlijke, diepe, existentiële wanhoop. De ander is verslaafd geraakt aan die aandacht, waardoor het wegvallen daarvan wordt ervaren als een akelige cold-turkey, het pijnlijke afgesneden zijn van de toevoer. Door het contact te verbreken confronteer ik de ander met diens verslaafd zijn, maar liever dan die te zien, en ook de eigen verantwoordelijkheid daarin, wordt precies die verantwoordelijkheid afgeschoven óp en uitbesteed áán mij, net zoals de psychische zorg voor zichzelf aan mij werd uitbesteed.
Als een echte junk manipuleert hij de waarheid om mij zover te krijgen dat ik hem toch weer een shotje geef. En zo ken ik hem weer.
8 reacties
Liefs, Jerrel
Ik geloof er zelf meer in dat een emotionele beslissing, al lijkt die nog zo emotioneel, in feite het eindresultaat is van het hebben gekregen van inzichten, door goed te observeren, en de gedachten daaromtrent. Zo is het in elk geval gegaan bij de relatie waar dit verhaal op gebaseerd is. Ik zag ineens precies wat er gebeurde binnen de interactie met de ander, en ik zag zeer scherp hoe het zich verder zou gaan ontwikkelen. Dit "zien" deed een gevoel in mij ontstaan, een reeks emoties: ik wil dit niet meer in mijn leven, heb er genoeg van, sluit het af, neem afstand.
Bij mij bepaalt mijn denken mijn gevoel, niet andersom. Ik heb dat zo geleerd in de afgelopen twintig jaar, door schade en schande, en het helpt mij enorm in het in rust omgaan met de uiteenlopende situaties in mijn leven die ik het hoofd moet bieden.
Vriendelijke groet,
Wim
Mensen komen en mensen gaan. Sommige blijven voor altijd. Waarschijnlijk omdat die het beste bij elkaar naar boven halen of elkaar verrijken.
Een eerlijk verhaal Anne en ook zeker herkenbaar.
Ik moest even nadenken over je reactie. Dat mijn blog gaat over verwachtingen: ik stond er niet bij stil, maar inderdaad. Daar gaat het over, onder andere. Ook over de hoop dat het breken minder moeizaam zou zijn.
Tegelijkertijd gaat het ook over de verwachting dat dit breken precies zo loopt als ik juist voorzien had. Dit heeft er mee te maken dat ik de persoon in kwestie herkend heb in zijn persoonlijkheidsstoornis, waarmee ik bekend ben omdat ik al eerder in een vergelijkbare gevangenis zat, twaalf jaar lang. Ik heb toen het besluit genomen voorgoed het contact te verbreken, nog voordat ik ooit had gehoord van narcisme. Toen ik jaren later stuitte op dit fenomeen, en mezelf er uitgebreid over ging informeren, vielen er vele puzzelstukken op hun plek. Ik heb narcistische kenmerken wel zó goed leren kennen dat ik bij deze volgende keer godzijdank op tijd wakker kon worden. Ik ben het op zich wel met je eens dat het eigen gelijk vaak het enige is wat overblijft. Maar zoals ik dat begrijp gaat dat uit van de algemeen geaccepteerde theorie dat elk verhaal twee kanten heeft. Dat beide partijen gelijk hebben. Of beiden niet. In het geval van narcisme en borderline-stoornis is er echter echt iets anders aan de hand. De verhalen van personen die zich losmaken uit een relatie met een partner die desbetreffend manipulatief gedrag vertoont zijn opvallend eensluidend. Met: "wat overblijft is ieders eigen gelijk" lijkt het erop dat hun specifieke lijden niet wordt erkend.
Verwachtingen. Ik dacht dat ik zo minimaal had. Maar dat valt dus tegen. Misschien nog maar eens een tekstje aan wagen :)