Unisex botsmuts

Vorig jaar had het kinstuk de strijd tegen veroudering opgegeven. Het kinstuk is dat deel van de helm dat als een plastic plaatje onder het kindeel zit. Dat kindeel kun je bij een systeemhelm openklappen, zodat brildragers geen gehannes hebben met bril afzetten bij helm opzetten. Geen van buddies afglijdende brillen waar je dan per ongeluk op gaat staan of oren zoeken als de helm op het hoofd zit met de oren schijnbaar onvindbaar tussen hoofd en schuim. Mevrouw Zweef meende dat ik mijn helm maar eens moest laten nakijken. Nieuw kinstuk ofzo, of een nieuwe helm. En dus togen we naar Motoport Wormerveer. 

Met een pontificaal gebaar legde Zweef zijn helm op de toonbank. "Hoe oud is deze helm?" Te oud, was het onmiddellijke antwoord, wat Zweef eigenlijk wel wist. In 2016 nieuw aangeschaft nadat hij na lange tijd weer een motor kon veroorloven. Even zoeken naar de productiedatum leverde het antwoord. 2012. Dit jaar 13 jaar dus. Nooit geweten dat je net als bij banden er niet op kunt vertrouwen dat je verse krijgt en geen overjarige bij aanschaf.

Mevrouw Zweef had ook haar helm meegenomen. Die was ook al wat ouder en kon een nieuw vizier gebruiken. Toen meneer en mevrouw Zweef elkaar leerden kennen, had Zweef vernomen dat mevrouw Zweef voornemens was haar motorlaarzen aan de wilgen te hangen, bij gebrek aan een vriend met motor die paste bij haar rijstijl. En die laarzen hadden ongetwijfeld prima gehangen in de boom voor haar raam. Geen wilg, maar wel papegaaien, daar aan het IJ in Amsterdam Noord. En toen we samen een ritje deden en mevrouw Zweef haar helm afzette, toen zag Zweef wat roos, wat bij nadere inspectie de verkruimelende voering van haar helm bleek. Ook mevrouw Zweef moest toen aan een nieuwe helm en dat werd net zo'n fluorgele als die van Zweef. Veiligheid boven fashion.

"En hoe oud is die dan," terwijl Zweef op de helm van mevrouw Zweef wees. 2016 was het antwoord. Niet meteen wat mevrouw Zweef wilde horen. Die had haar gedachten bij nieuwe gordijnen en een nieuw vizier.

Polycarbonaat helmen hebben een levensduur van 5 tot 7 jaar, daar moet je niet mee schipperen. Daarom gaan we allebei in het nieuw, fluorgeel, snelsluiting, zonnevizier, pinlock (dubbelglas) en ventilatie in de maat M. En A+ achterop, zodat ze bij een schuiver met de juiste bloedgroep aan komen dragen. Maar hoe we nu de helmen uit elkaar moeten houden, daarvoor staan we nu open voor suggesties.

Vijf tot zeven jaar houdbaar. Ik ga ervoor deze helm te overleven.

 

8 reacties

Ik zou een roze punt op die van mevrouw Zweef zetten, ergens aan de voorkant,
En die van jou, om in stijl te blijven, een blauwe, maar dan aan de achterkant.
Dus een soort van merkteken, en dat op twee totaal verschillende plekken, of een joekel van een eenhoorn sticker erop.
Of een gekleurd hoesje, om de kinband.

Laatst bewerkt: 23/02/2025 - 19:39

Top zeg allebei de zelfde kleur ,maareh de maat zal toch wel verschillen en mij lijkt het een prima idee om zowel de helm als de motor zelf te overleven ,dus ik hou je eraan (smile) 

Dat jullie maar veel mooie ritten mogen maken maar ik verwacht wel dat jullie dan ook hetzelfde motorpak dragen met op de achterkant Mr Right op de jouwe en Mrs Always Right op die van Mevr Zweef 

liefs hes xxx

Laatst bewerkt: 25/02/2025 - 10:31

Nee hoor ook de maat is allebei een emmetje. Dus het wordt echt  lastig. En allebei bloedgroep A+, dus dat schiet ook niet op.

Ik heb fluortape besteld voor de dymo lettertang en die tekst van jou over right en extra right scoort hoge ogen, om die ergens op te plakken.

Laatst bewerkt: 25/02/2025 - 19:23