5-6-2026 - Een dag na chemo Paclitaxel nr. 2 (van de 12)

Jullie zullen wel denken, wat heeft die foto nou met Paclitaxel nr. 2 te maken🤣maar dat wordt later duidelijk in dit verhaal.  Gisterenmiddag dus de tweede Paclitaxel chemo gehad en ik kan zeggen, ik maak het nog goed! 😃Het is toch een andere soort chemo dan die eerste 4 AC chemo's, al was ik ook daarbij elke keer 2 dagen na de chemo nog redelijk in vorm. Maar ik weet inmiddels waar het door komt. Elke chemo dag moet ik vooraf in de ochtend Dexamethason slikken (bijnierschorshormoon-corticosteroïd dat ontstekingen en overgevoeligheidsreacties remt). Twee pilletjes bij AC kuur en de vorige keer bij 1ste Paclitaxel chemo ook. Die pilletjes zorgen ervoor dat je 2 dagen wat hyperactief bent en je het gevoel hebt weer van alles aan te kunnen. En dat merk ik nu dus ook 😃 Al is het wel zo dat ik gisteren er nog maar 1 hoefde te slikken, de volgende keer nog maar een halve (wanneer overgevoeligheidsreactie uit blijft). En daarna....niet meer, hmm vraag me af hoe ik me dan ga voelen, dan is er al wat opbouw qua chemo's en dan niet meer die pilletjes, ben benieuwd.

Maar voor nu voel ik me nog goed, ben benieuwd of er morgen/overmorgen weer die energie klap volgt die ik vorige keer had. Gelukkig smaakt het eten niet meer vies en ervaar ik geen misselijkheid en weeïgheid zoals bij AC kuur. Waardoor ik ook weer gewoon beter kan eten en drinken (even los van dat ik er nog steeds niet veel aan vind maar dat is wat anders). Ik voelde gisteravond in bed wel wat lichte tintelingen in mijn beide voeten, tenen vooral, dat is wel iets om in de gaten te houden want Paclitaxel staat bekend om neuropathie 😩Heb ook te horen gekregen dat op tijd te melden als ik iets voel en vooral als het erger wordt. Het kan soms een reden zijn om dosis te verlagen naar bijv. 75% en in ernstige gevallen heb ik gelezen dat sommige mensen bijv. maar 8 van de 12 chemo's kunnen krijgen en dan echt moeten stoppen omdat de klachten te erg worden. Het is ook niet zeker of je er dan later nog vanaf komt, het kan wel, maar soms ook niet. Dit is wel beetje reden tot zorg voor mij, goed in de gaten houden maar.

Maar verder vandaag best actief geweest, ook naar mijn moeder geweest die het er toch wel heel moeilijk mee heeft. Weer fijn gekletst en proberen haar gerust te stellen maar het is natuurlijk niet niks dit alles voor haar. Straks ga ik lekker naar de livestream van Rock Am Ring gaan kijken, een metal festival in Duitsland dat vanaf vandaag t/m zondag bezig is, het (metal)festivalseizoen is weer geopend. Jaja deze 62-jarige oma houdt van metal 🤣 Maar ook van vele andere soorten muziek hoor. De laatste jaren gaan Hans, onze zoon en ik naar Dynamo Metalfest hier in de stad, eerst 2 en sinds vorig jaar 3 dagen. Het vervelende alleen is dat als alles goed blijft lopen mijn laatste Paclitaxel chemo 1 dag voor aanvang is en ik weet niet hoe ik er dan aan toe ben. Baal daar wel van want het is elk jaar weer een belevenis, zou het niet leuk vinden dat te moeten missen! Ik heb al het idee opgevat om te vragen of ik niet die laatste keer wat extra Dexamethason mag slikken zodat ik misschien die dagen, of halve dagen door kan komen😊Denk dat ik dat echt ga doen hoor, nee heb je, ja kun je krijgen toch 😎

 Foto van hierboven is van mij in betere (Metalfest) dagen, deze is van vorig jaar 😊 Als het me lukt om te gaan zal dat bier het hem niet gaan worden dit jaar vrees ik 😉Hieronder een filmpje van een band vorig jaar op Metalfest, maar waarschuwing; herrie alert 😂

2 reacties

Zo hé... toch goed genoeg voor de 2e chemo dus 👌Haha... ja, die dexamethason is een lekkere "upper" inderdaad en helpt je "even" door het ergste heen. Mijn vriendin kreeg er zelfs een "vreetkick" van 🙈 Fokko heeft door alle chemo's heen eigenlijk wel goed gegeten, daar had hij de dexamethason niet voor nodig 🤭

Dan snap ik nu ook waar die "dip" vandaan kwam, zou er zeker op verdacht zijn dat deze nu ook weer komt 🥴 en dat met de tintelingen/neuropathie, ook in de gaten houden, maar ook lastig inderdaad, want waar ligt de/jouw grens en wat is het na-effect als alles er al inzit 💁‍♀️Fokko heeft een doof gevoel overgehouden (op watten lopen) en de acupuncturiste gaf aan dat het heel lastig is, maar ze gaat wel proberen om er verbetering in te krijgen. 

Ja, moeders vinden dit heel moeilijk. Fokko's moeder wordt binnenkort 90 en is altijd emotioneel als we contact hebben. En ja, gewoon blijven gerust stellen 😂😘

Aha... metal-fan, dat is meer Fokko's muziek dan de mijne 🤣🤪 maar ik begrijp de vraag naar dat dexamethason pilletje dan heel goed 🫣 dan heb je een dubbele boost voor de prijs van 1! Over het bier zal ik het niet hebben 🫥

Sterkte maar weer de komende dagen 👊 hoop dat het meevalt 🙏

♥️🍀

Laatst bewerkt: 05/06/2026 - 16:13

Heeft Fokke dan mazzel bij gehad dat het eten goed is blijven gaan. Voor mij is het, ondanks dat het niet meer vies smaakt of dat ik misselijk/weeïg ben toch een opgave om te eten. Vla, ijs, kaas, banaan, cake en dergelijke gaan prima maar verder is het vooral maar erin proppen omdat het moet. Hans gaat nu zo zelf friet bakken, maakt ze extra dik, zoals die Belgische frieten zodat ze zacht zijn, kijken of dat er wel beetje in wil 😉

Mijn moeder is 95, bijna 96 en mankeert eigenlijk niks op wat ouderdomskwalen na maar niks ernstigs en dat vind ze wel een bittere pil, dat ik er nu al zo aan toe ben. Maar ja het is wat het is, life sucks soms big time! 😒

En ja op zijn tijd is metal heerlijke afreageer muziek, heb altijd al van (hard)rock en symfonische rock e.d. gehouden, disco en glamrock ook, ben van alle markten thuis 😉😁 zolang het maar geen hiphop, R&B  of rap is. 

Ik hoop dat ik door wel goed te blijven eten de grote energie klap voor kan blijven, afwachten maar....

❤️

Laatst bewerkt: 05/06/2026 - 16:33