Bewegen bij angst

Deze informatie is gecontroleerd door deskundigen.

Naar colofon

Opslaan

Door kanker of de behandeling van kanker kun je angstklachten krijgen. Lichaamsbeweging kan helpen om angstklachten te verminderen.

Om je minder angstig te voelen, is het belangrijk dat je per week minimaal 3 keer een half uur beweegt. Het is nog beter om 3 keer per week 1 uur te bewegen.

Kies een manier van bewegen waarbij je hartslag en ademhaling omhoog gaan, maar je nog wel kunt blijven praten. Voorbeelden zijn wandelen, fietsen, zwemmen, tuinieren of fitness.

Je kunt 2 keer per week bewegen ook combineren met 1 keer per week een krachttraining doen.

Wil je het echt goed aanpakken, vraag dan advies van een fysiotherapeut of oncologisch fitnesstrainer. Als je dat wilt, kan hij of zij voor jou een trainingsprogramma op maat maken en je coachen bij het trainen.

Train minimaal 6 tot 12 weken. Dan merk je dat het effect heeft.

Colofon

Met medewerking van:

Dr. Laurien Buffart

Bewegingswetenschapper en epidemioloog, Amsterdam UMC (locatie AMC)

Ervaringsdeskundigen

Prof. dr. Anne May

Hoogleraar  'Clinical Epidemiology of Cancer Survivorship', UMC Utrecht 

Dr. Martijn Stuiver

Klinisch epidemioloog, Antoni van Leeuwenhoek

Gemaakt door de redactie van kanker.nl

Laatste update: januari 2020