Bewegen

Voldoende bewegen kan niet alleen het risico op sommige vormen van kanker verkleinen, maar beweging en ontspanning kan ook klachten doen afnemen. U zult zien dat u zich een stuk prettiger voelt als u regelmatig in beweging komt en blijft. Het kan ook een positief effect op uw vermoeidheid hebben. Bij (ex-)kankerpatiƫnten kan voldoende bewegen bijdragen aan het verbeteren van het lichamelijk en psychisch welbevinden. Kanker en de behandeling ervan hebben een grote impact op uw lichamelijke en geestelijke gesteldheid. Uw lichamelijke conditie is waarschijnlijk achteruitgegaan, wat zich onder andere kan uiten in vermoeidheid. Vroeger werd bij ziekte en moeheid vaak rust voorgeschreven. Rust heeft echter als bijwerking dat de conditie nog verder achteruitgaat. Wetenschappelijk onderzoek leert dat sportief bewegen tijdens en na de behandeling een belangrijke bijdrage kan leveren aan het opbouwen van de conditie en aan het herstel. Daarnaast heeft sporten en bewegen een positief effect op het sociaal functioneren en de vermoeidheid.

Regelmatig bewegen heeft een positieve invloed op de gezondheid. Dit geldt voor jong en oud, chronisch ziek of niet. In het algemeen zijn alle bewegingsvormen goed waarbij u nog gewoon kunt praten. Aan te bevelen activiteiten zijn bijvoorbeeld wandelen, fietsen, dansen en zwemmen. Ook het plezier dat u heeft in het bewegen is belangrijk. Probeer in het dagelijks leven meer te gaan bewegen door vaker de trap te nemen in plaats van de lift, de fiets in plaats van auto te rijden en wandelend boodschappen te doen. U kunt zelf aan de slag, maar u kunt ook sporten onder deskundige begeleiding van bijvoorbeeld een (oncologie-)fysiotherapeut, een revalidatiearts of een sportarts. Al dan niet individueel of in groepsverband, bijvoorbeeld bij een sportclub of sportschool bij u in de buurt.

14 resultaten gekoppeld aan dit onderwerp: