hoe weet je dat je lymfeklierkanker hebt?

Openbaar gesprek
19 januari 2017 om 00.52,
gewijzigd 28 januari 2017 om 14.30
231320 x gelezen
Hallo iedereen, Ik zal me even voorstellen ben een jongen van 18 jaar. Ik ben een beetje ongerust, maar hoe weet je nu of je lymfeklierkanker hebt? Het zit namelijk zo 6 jaar geleden had ik een klein knobbeltje op mijn achterhoofd toen ben ik naar mijn huisarts geweest en die vertelde me dat dit een lymfeklier was. Ben hier toen niet verder op ingegaan. 3 jaar geleden ontdekte ik een knobbeltje op de plaats in je hals onder je mond. Als ik mijn mond open doe zie ik hier niets van. Ik voel hem wel. Ben toen ook naar de huisarts geweest en die vertelde me weer dat een lymfklieren was. Nu de dag van vandaag zitten deze knobbels er nog . In deze periode begin je snel het ergste te denken omdat ze blijven zitten. Ik ben toen ook gaan voelen op andere plaatsen. En ja hoor in mijn oksels voel ik verschillende kleine knobbeltje waarschijnlijk ook lymfeklieren. In mijn armen vindt ik er ook terug en in mijn lies aan beide kanten ook. De knobbels zijn allemaal kleiner dan 1 cm. Enkel diegene in mijn hals onder mijn mond die is ongeveer 1 cm. Maar is nooit groter geworden. Tot twee weken geleden heb ik toch al mijn moed bij een geraapt en naar de huisarts geweest. Heb het dan verteld over die van mijn hals en hoofd omdat deze er al een hele tijd zitten. Ik heb dan ook verteld dat ik vrees voor kanker. De dokter heeft dan gevoeld en ze vertelde mij dat ik me geen zorgen moest maken, en dat de knobbel niet echt kankersymptomen vertonen, zitten los kan ze verplaatsen naar links en rechts voor en achter. Ze doen wel geen pijn. Maar de dokter had me toch een echo aangeraden omdat ze er al zolang zitten en om op safe te spelen. Ik ben dan een echo gaan laten maken. Aan de hand van de echo konden ze me geruststellen dat ze niets kwaadaardig zagen. Blijkbaar zitten er nog meerdere lymfeklieren in mijn hals die ik niet had opgemerkt. Maar ze raden me ook nog eens aan om bloed te gaan laten trekken en als dit inorde is dat ik zeker niets mankeer. De uitslag heb ik ondertussen binnengekregen en de dokter vertelde me dat mijn bloed tip top was , niets met mijn nieren of lever en de rest was ook heel goed. Degene die de echo had genomen vertelde me dat lymfeklieren nu eenmaal een lange tijd kunnen blijven zitten en soms levenslang. Maar wat ik me nu afvroeg op internet lees je van symptomen van lymfeklier kanker dat je gezwellen voelt in de hals,oksels,kiezen,... Omdat ik op deze plaatsen nu allemaal lymfeklieren voel maak ik me zorgen. Het zijn geen grote knobbels varieert van 0.3 tot 0.6 cm denk ik. En als ik dan lymfeklierkanker intypen bij afbeeldingen zijn de gezwellen veel groter 2-5cm. Dus ik vraag me af of ik me zorgen moet maken?? Wat is jullie ervaring ermee of hoe hebben jullie het ontdekt. Ik heb geen andere symptomen zoals vermoeidheid , of dergelijke. Ik heb wel zweetvoeten maar dat zou normaal zijn voor tieners. Ik zweet ook regelmatig bij mijn zitvlak, is dit iets om me zorgen over te maken of zou dit ook normaal zijn voor tieners? Ik hoop dat iemand me kan helpen. De dokter vroeg toen ook nog aan mij of ik laatst last heb gehad van een klierontsteking maar dit heb ik nog nooit gehad. In mijn familie is echter ongekend, alleen de grootmoeder van mijn grootmoeder heeft leukemie gehad. De dokter denkt dat mijn lichaam gewoon een lage weerstand heeft waardoor mijn lymfeklieren constant moeten werken en daardoor dat ik overal knobbeltjes voel. Maar ik weet het gewoon niet meer. Alvast bedankt iedereen! Met vriendelijke groeten

50 reacties

Ik wil je zeker niet ongerust maken, maar ik zou toch om een verwijzing naar een internist/hematoloog vragen. Ik heb hetzelfde gehad. Ook bij echo werd er niets gezien anders dan vergrote lymfklieren. Pas 2,5 jaar later toen ik nog een bobbeltje vond onder mijn oksel, hebben ze die lymfklier operatief verwijderd en toen bleek dat het lymfklierkanker was. Ik had ook helemaal geen verschijnselen als vermoeidheid of zweten of wat dan ook. Succes!
Laatst bewerkt: 07/07/2017 - 12:28
Beste bedankt voor je reactie. Maar zijn lymfeklieren altijd voelbaar dat jij weet? Hoe groot was bij jouw die knobbel in je oksel? Want ik hou het wel in het oog of dat deze niet groeien. Het rare vindt ik als ge kanker zou zijn zouden deze toch alleen maar groeien niet? Want de ene dag zijn ze allemaal precies iets groter, maar de andere keer voelen deze allemaal veel kleiner. En dit voor ze allemaal. Want dan wordt die van in mijn hals maar nog een halve cm ofzo. Ik heb ookal gelezen dat het kan zijn dat je van een gezwollen lymfklier een litteken kunt krijgen waardoor deze altijd voelbaar blijft.
Laatst bewerkt: 07/07/2017 - 12:28
Lymfklieren zitten door je hele lichaam maar je kan ze nooit allemaal voelen. Lymfklieren die groter maar ook weer kleiner worden kan volgens mij geen kanker zijn (maar zeker weten doe ik het niet, ik ben geen arts natuurlijk). Mijn lymfklieren waren niet zo heel groot, meeste kleiner dan een cm, maar sommige ook wel groter, zo rond de 1,5 a 2 cm. Zo lang ze niet groeien en of er meer bijkomen lijkt er niet zoveel aan de hand. Lymfklieren groeien vaak omdat ze hard aan het werk zijn om bv een verkoudheid (infectie) bestrijden. Ik heb nu nog steeds vergrote lymfklieren maar dat komt door de chemo. De chemo heeft ervoor gezorgd dat het littekenweefsel is geworden. Ook ik moet ze dus goed in de gaten houden dat ze niet groter worden of dat er nieuwe bijkomen.
Laatst bewerkt: 07/07/2017 - 12:28
De klieren in je oksel kunnen ook goedaardig zijn, ik heb er ooit Ć©Ć©n gehad onder mijn linkeroksel, was niets aan de hand..
Laatst bewerkt: 07/07/2017 - 12:28

Lymfeklieren zitten idd door je hele lichaam, en kunnen weldegelijk opzwellen en weer afnemen, dat is juist het verradelijke ..... Ik zou de huisarts verzoeken om een verwijzing, gewoon voor de zekerheid !

Laatst bewerkt: 11/02/2023 - 13:52

Heyhey!

wss krijg ik geen antwoord meer maarrrr ik ben 14jaar en heb eigenlijk hetzelfde als jou. De dokter zegt dat komt door vermoeidheid en je moet je geen zorgen maken dit kan jaren tot levenslang blijven. Nu heb ik er onder men oksel,in men hals en ook aan men lies. Medisch onderzoek zegt er ook niks van. Mijn broer en mama hebben ook 1 of2 klieren al heel hun leven lang. Ik heb er wel tamelijk veel...

hoe is het nu eigenlijk afgelopen bij u? Want ik maak me zorgen...

 

Met vriendelijke groetjes!

Laatst bewerkt: 28/11/2020 - 17:06

Hey! Heel erg toevallig dat jij er ook zorgen om maakt, ik zelf ben een jongen van 18 met hetzelfde "probleem". Ik maak me al een hele tijd zorgen die jongen vertelde precies waar ik mij zorgde om maakte. Ik hoop dat het niks is, ik voel er vooral veel bij mij Lies.

Laatst bewerkt: 29/11/2020 - 01:26

Hey! Inderdaad!

ik heb dit nu al enkele jaren daarom dat ik het na vroeg ookal gaat de ā€œmakerā€ dit wss niet meer lezen. Ik hebb er eig 2 aan men oksels een stuk of 5in men nek/hals en in mijn lies aan de ene kant 4/5 en aan de andere kant 2/3 als ik mij niet vergis. Ik dek natuurlijk wel als dit echt lymfeklier kanker zou zijn zouden we toch zieker zijn? Aangezien de eerste kwam in het 5de leerjaar en ik zit nu in het 4de middelbaar.

Laatst bewerkt: 30/11/2020 - 08:03

Ja, ik hoop natuurlijk van niet. Ik heb mij er een beetje in verdiept en dit is wat ik las:

" PatiĆ«nten hebben niet altijd symptomen. De meest voorkomend symptomen zijn echter: gezwollen lymfeklieren, gewichtsverlies, eetlustverlies, koorts, nachtelijk zweten en hardnekkige jeuk." 

Ik heb zelf die symptomen niet maar dat betekent ook niet meteen dat ik het kan laten gaan. Ik ga morgen de huisarts bellen en een afspraak maken.

 

Laatst bewerkt: 30/11/2020 - 11:21

Ik heb ook alleen de klieren.

dus als je meer weet laag het zeker weten!

en laten we hopen op niks ernstig mzar het beste!:)

Laatst bewerkt: 01/12/2020 - 01:24

Jongen, 15 jaar. Ik heb sinds 2 weken geleden ofzoiets, een stuk of 8 vergrote lymfeklieren aan mijn linkerkant van mijn nek en ongeveer 2 aan de rechterkant van mijn nek... De bolletjes aan mijn linkerkant ā€œplakkenā€ zeg maar aan elkaar, daarmee bedoel ik dat sommige bolletjes per 2 of 3 zijn verbonden met elkaar! 

Laatst bewerkt: 04/12/2020 - 00:23

Heyyy!

mss s naar de dokter gaan. Maar ik heb het al jaaaaren en ik denk eigenlijk dat als het ernstig geweest was dat we er al lang waren achter gekomen...

mss wel eens naar de dokter gaan voor de zekerheid. Maar als het er zoveel zijn in een keer en je hebt geen andere symptomen heb ik het gevoel dat het eigenlijk eerder iets gaat zijn gelijk mij, en de andere personen hier.

 

als je zou bellen hoop ik op het beste voor je!

Laatst bewerkt: 06/12/2020 - 13:19

Dag lymfeklierdengsked,

Hoe is het met je? Ik zag je berichtje in mijn mailbox van kanker.nl. Mijn naam is Gruul, dat is de naam die ik gebruik op deze site. Ik ben moderator voor de gespreksgroep lymfeklierkanker. 

Heb je al iets ondernomen naar aanleiding van de adviezen die je van verschillende mensen hebt gekregen. Meestal is het zo dat als je verder geen klachten hebt er niet echt iets aan de hand is. Maar wij zijn natuurlijk over het algemeen geen artsen. Als je, je zorgen maakt moet je denk ik naar je huisarts gaan en het aan haar/hem voor leggen.

Ik hoop dat je hier toch iets aan hebt.

 

Met vriendelijke groeten,

Gruul

Laatst bewerkt: 05/01/2021 - 20:54

Hey Gruul!

ik weet dat je berichtje niet naar mij bedoeld was maar ik heb ook alleen opgezette klieren al 4-5jaar en geen andere symptomen. Aangezien je zeget dat er dan niks is denk ik dit ook want anders zou ik toch al lang andere symptomen gehad moeten hebben?

groetjes!

Laatst bewerkt: 27/01/2021 - 18:37

Beste 

Is moeilijk te zeggen bij iedereen zullen de symptomen anders zijn.

 

nu ik denk niet dat jij het hebt. Iedereen kan van nature wel eens een opgezwollen klier hebben omdat er ergens een kleine ontsteking is  ( het kan zelfs opzwellen door een ingegroeide haar).  Ik zou zeggen let op je eigen lichaam, als je merkt dat je echt snel uitgeput raakt (meer dan normaal ) en dat minstens 3 weken. Laat dan nog eens je bloed checken ( daarin kunnen ze dat snel zien) 
 

Bij mij was er duidelijk een opgezwollen klier in mijn nek en die deed pijn alsof er druk op stond.  Ook had ik vele maanden daarvoor erge jeuk, ik was altijd als een zot aan het krabben, ik dacht dat ik ergens allergisch voor was geworden.  A en ja dat nachtzweten herken je echt wel er is een duidelijk verschil ik kon mijn pyjama letterlijk uitwringen, ook waren het bed en De lakens  vochtig.  Ik moest dus soms een handdoek over mijn matras leggen.  En ten slotte was Ik de hele dag door moe, ik kon amper denken.  Ik werd trouwens zo moe dat ik op bepaalde dagen zelfs geen energie meer had om te douchen, wat ik normaal elke dag deed. 
Mijn dokter beweerde dat dit door stress kwam. Liet me 2 maand thuiszitten. En besloot pas een bloedonderzoek te doen wanneer ik er voor bleef zagen. Dat was helemaal niet in orde. Maar geen zorgen alles is terug Goed nu. 
 

hopelijk heb je er wat aan. 
 

groetjes 
 

Laatst bewerkt: 28/12/2020 - 11:04

Heyy!!

 

super om te horen dat alles oke is!

gelukkig nieuwjaar! En een goede gezondheid ook! 
 

bij mij zijn het echt alleen de klieren, al jaren, er komen soms eens bij of zo, maar niks van andere klachten. Het is het eerste jaar dat ik mijn regels heb en die zijn nu opeens al 4maand weg, ik heb een gecheckt op het internet, er staan zoveel ā€œniet ernstigeā€ oorzaken. Zou wat te maken kunnen hebben met de puberteit die klieren en mijn uitblijvende menstruati?

 

groetjes

Laatst bewerkt: 01/01/2021 - 02:38

Hey Jong, heel goed dat je jezelf controleert, dat moet ff gezegd worden.

je lymfen werken als een soort rioolstelsel in je lichaam en daar komt wel eens een storing in, lees knobbeltjes, daar is niks mis mee . Goed en veel water door de dag heen drinken is het allereerste goede advies van mij.

Hoe is het Nachtzweten , onbedoeld afvallen en rugpijn ??!!?? Daar ben ik wel benieuwd naar 

grtz Ron

Laatst bewerkt: 04/01/2021 - 09:57

Hey

 

ik heb geen last van nachtzweten en ook niet van afvallen niks anders dan de klieren.

 

op internet staat iet met de schildklier en dit is al sinds het 5d eleerjaar ik zit nu in het 4de jaar van de middelbare.

 

dus vgm geen kanker.

 

grtjszz

Laatst bewerkt: 08/01/2021 - 20:55

Hoe weet je dat je Lymfklierkanker hebt?

In 2015 ben ik met de eerste klachten, pijn onder mijn linker oksel, naar de huisarts. In 2016 en 2017 werd ik weer afgescheept. Geen knobbel te voelen onder mijn oksel. Bloed in orde, longfoto in orde. De pijn onder mijn linker oksel werd zo heftig, dat ik januari 2018 boos werd op mijn huisarts. Uiteindelijk doorgestuurd naar longarts ivm pijn, ook achter mijn linker oksel. Er is een scan gemaakt. Het geluk was, dat de scan is doorgeschoven. Net onder de rand van de foto van de scan, waren twee witte objecten te zien. Twee dikke lymfklieren onder in mijn buik wezen op lymfklierkanker. Toen is de de medische molen t/m December van dat jaar gaan draaien, met excuus van de huisarts. Ik denk, dat alleen een scan de uitslag kan geven als het om lymfklierkanker gaat. 
Het is een mysterieuze ziekte, wat vele vormen kan geven.

Succes!
 

 

 

Laatst bewerkt: 04/01/2021 - 12:28

Bent u al genezen?

hopelijk gaat alles nu goed met u!

en ik heb niks van andere symptomen...

ze komen vrl bij als ik oververmoeid of ziek ben dusja...

 

grtjs.

Laatst bewerkt: 08/01/2021 - 20:59

Ja, ik ben genezen. Nadat er twee lymfklieren uit mijn hals zijn verwijderd. Aangezien er tientallen varianten zijn op het gebied van Non Hodgkin. Daarna om de drie weken 6x  chemokuren.

Ja, ik had last van zweten in de nacht. Vreselijk moe zijn. Ondanks de pijn onder mijn oksel, waren mijn darmen in de war en had ook nog eens last van duizelingen. Dat had te maken met de opgezwollen lymfklieren diep in mijn buik, die leunde af en toe tegen de aorta.

Succes!

Laatst bewerkt: 11/01/2021 - 09:20

Hey hey!

super om te horen!:)

ik heb geen nachtzweten, geen vermoeidheid, geen duizelingen niet moe geen darmproblemen... 

en de klieren al 5j. 
als het wat ernstig was zal ik wel al erger symptomen moetn hebben.

er komen gene kliern bij niks.

Grtjs

 

Laatst bewerkt: 11/01/2021 - 22:53

Wat een herkenbare dingen lees ik allemaal!

Sinds een jaar een gezwollen klier in mijn nek (2cm) en na mijn (deels ongewenst) gewichtsverlies (13 kg in 1,5 jaar) toch maar naar de huisarts gegaan.

Hij nam me gelukkig wel serieus en heeft meteen een volledig bloedbeeld aangevraagd en heb een longfoto laten maken.

Vreesde het ergste maar bloed en foto waren goed. 

Dit is nu 6 weken geleden en moet over 4 weken weer terug om te wegen en de lymfeklieren na te kijken. 

Nachtzweten heb ik ook, maar wel eenmaal per week denk ik. Vermoeidheid is ook aanwezig maar dit komt door mijn fibromyalgie zegt de huisarts. 

Hebben jullie dat ook gehad, dat het bloed en de longfoto normaal waren maar er toch iets aan de hand bleek te zijn? 

Laatst bewerkt: 03/02/2021 - 15:41

Kiara10

In mijn bloed en longfoto was ook niets te zien. Vraag om een scan aan je huisarts. Via een scan is te zien, met toedienen van vloeistof, of er eventueel opgezette lymfeklieren in je buik zitten. Was bij mij het geval.

Laatst bewerkt: 08/02/2021 - 10:04

Ik wilde hier ook even op inhaken. Niet iedereen heeft de klachten die op internet staan. Als je je zorgen blijft maken, probeer er dan iets mee te doen. Ik heb ook moeten aandringen omdat ik weet wat ik voelde. Je gaat twijfelen aan jezelf, maar uiteindelijk kanker, dit had ik overigens niet verwacht haha. Maar het is wel erg zeldzaam. Maar doe vooral wat goed voelt voor jou. CT of pet scan geeft inderdaad het enige bewijs. En een biopsie.

 

Succes ermee! 

Laatst bewerkt: 26/03/2022 - 12:14

Hey!

Ik had altijd al een knobbel zitten in mijn hals. Ik en mijn moeder gingen het nachecken bij de huisarts. Niks aan de hand. Toen ik 8 jaar oud was dacht mijn moeder dat ik misschien een liesbreuk had. Aangezien ik een grote knobbel op mijn rechterlies had. We gingen nogmaals naar de huisarts en die verwees ons door om voor de zekerheid even bloed te prikken.

het bloed zag er top uit. Toen hadden we nog een klein gesprekje met een kinderarts en die onderzocht mij ook even. Een paar minuten later werden we terug geroepen naar de kamer waar ze in zat. En zei:

ā€œIk heb een vermoeden, ik weet het niet zeker, maar ik de k dat je misschien lymfeklierkanker hebt.ā€

als 8 jarig kind wist ik er vrij weinig over maar wist ik wel dat als je kanker had, dat je dood kon gaan.  Dus mijn eerste reactie na haar woorden was: ā€œga ik dood?ā€.

gelukkig verzekerde ze mij dat er over het algemeen met lymfeklierkanker 92% slagings kans was.

little did I know, dat ik een extreem zeldzame versie zou hebben die maar 5 kinderen in heel Nederland hadden. (Non-hodgekin lymfoom T-cel +nog iets sorry ben vergeten)

we werden doorverwezen om een biopt te nemen van mijn opgezette lymfeklier (die, schrik niet, 3 cm groot was) 

helaas bleken de celletjes in de lymfeklier kwaadaardig te zijn en werd er een behandelplan opgesteld.

ik wil niemand bang maken met hoe mijn verhaal is gelopen. Want nadat ik jou verhaal had gelezen herkende ik mijn situatie er ook in. Als je toch nog twijfelt kan je altijd vragen stellen bij je huisarts. En misschien zelfs een reden kan vinden voor jou probleem wat waarschijnlijk niet kanker is. 
ik hoop dat het je goed afloopt 

met veel liefs

isa

Laatst bewerkt: 15/01/2021 - 00:57

Hey Isa! 
 


echt heftig verhaal maar goed hoe het ks afgelopen. Het ding is er is een verschil tussen 8j. Zijn en het snel gaat. En het al meer dan 5jaar zonder iets anders. Mn mama is verpleegster en zei dat dit normaal kn zijn, en er vr altijd zit. Dit kan komen door vermoeidheid, of je schildkler die iets te snel werkt. En ondertussen ken ik hier heel veel mensen mee. Maar het zou raar zijn als zooooveeel mensen kanker hebbn...

 

grtjs.

Laatst bewerkt: 15/01/2021 - 21:45

En btw. Ik ben in die tijd al op medisch onderzoek geweest(hebbn aan men leid gevoeld kiks aan de hand) ik ben geopereerd geweest niks aan de hand, niet moe niet zweten gezn jeuk, alsk ziek ben genees perfect snel, ben amper ziek, de operatie geen gevolgen(het was aan men Mond dus ze hebben men hals Ook gevoeld.) dus drm denk ik niks erg eig. Er zijn verschilelnde niet-erge aandoeningen met niet blijvende klieren dus opzcih. Als ik jeuk krijg zweet en meo ben ga ik wel naar de dokter.

grtjs

Laatst bewerkt: 15/01/2021 - 22:01

Hey iedereen

Ik heb de laatste tijd veel jeuk opstoten, de jeuk is niet meer te houden, ik heb wel allergieƫn maar dit is geen allergie dit is een heel andere en zwaardere jeuk, als ik allergieƫn heb komen er bubbels op deze keren heb ik dit niet, buiten vermoeidheid en wat nachtelijk zweten heb ik geen symptomen, kan er mij iemand helpen? Groetjes!

 

Laatst bewerkt: 20/05/2021 - 00:44

Hoi jd2001,

Als ik het goed begrijp heb je erg jeuk, nachtzweten en vermoeidheid?

Als je dit allemaal hebt zou ik zeker even naar de dokter gaan, bloed laten prikken en je klieren laten voelen.

Hoeft geen lymfeklier kanker te zijn, maar kan ook vitamine tekort of iets anders zijn. Normaal is het niet, dus ff checken zou ik zeker doen!

Groetjes Deborah 

Laatst bewerkt: 29/03/2022 - 09:50

Hallo,

Ik ben een jongeman van 39 jaar. Afgelopen week ben ik in het ziekenhuis geweest i.v.m. een vergrote klier in mijn oksel. 

Ik heb hiervoor een echo gehad en men kon zien dat dit inderdaad een vergrote klier was. Maar dat het weefsel er omheen rustig was. Dus dat het zeker niets kwaadaardige was. Ook hebben ze bloed afgenomen waaruit niets geks naar voren is gekomen.

Is dit voldoende of moet men altijd een punctie/biop nemen van de klier om dit te kunnen uitsluiten?

 

Alvast bedankt 

Laatst bewerkt: 15/08/2021 - 14:42

Dag FransTeurlings,

Het gaat om het totaal plaatje. Jou klachten. Heb je klachten die passen bij lymfeklierkanker? Op zich ziet men op een echo alleen dat het een vergrote klier is. Wil men weten wat  in de vergrote klier zit dan moet er een punctie gedaan worden.  Als je ongerust blijft zou ik dit bespreken met je behandelende arts. Ik hoop dat je hier voldoende aan gebt.

Hartelijke groeten,

Gruul. 

Laatst bewerkt: 16/08/2021 - 09:04

Hallo iedereen, Ik zal me even voorstellen, mijn naam is bregie en ik ben 17 jaar oud. Ik was 16 bijna 17 toen er dit jaar bij mij lymfeklierkanker werd vastgesteld. Het begon met Ć©Ć©n knobbel en langzamerhand werden het er meer. Ik nam dit niet serieus, omdat ik dacht dat het door stress kwam. Pas na 7 maanden de knobbels te hebben, ging ik naar de huisarts.  Dezelfde dag werd ik nog met spoed doorverwezen naar de eerste hulp. Daar werd er aan de knobbels gevoeld en werd er bloed afgenomen. De kinderartsen daar zeiden dat het waarschijnlijk niks was en gewoon opgezette lymfeklieren waren. Mijn bloeduitslagen bleken ook  ā€˜goedā€™ te zijn. Toch moest ik voor de zekerheid een echo maken. ƉƩn week later kon ik een echo maken. De echoscopist vertrouwde de knobbels niet en verwees mij door naar het Prinses Maxima Centrum (gespecialiseerd in kinderoncologie). Daar bleken mijn bloeduitslagen helemaal niet goed te zijn en met het biopt kon de oncoloog  vastellen dat het kanker was. Ik bleek naast de zichtbare knobbels, ook grote niet met het oog zichtbare plakkaten te hebben in mijn gehele hals en boven mijn sleutelbeen. Symptomen van lymfeklierkanker op de knobbels na had ik niet. Het is niet mijn bedoeling om iemand hier bang/ongerust te maken, maar luister naar je gevoel en laat er geen gras over groeien. Ik heb 7 maanden gewacht om aan de bel te trekken, wat ik mezelf nog steeds kwalijk neem. 
 

groetjes,

Bregie

Laatst bewerkt: 16/08/2021 - 05:17

Hallo bregie. 

Heftig verhaal van je op zo'n jonge leeftijd.  Je schrijft dat je, het jezelf kwalijk neemt. Ik denk dat je dat absoluut niet moet doen. Bij veel mensen met een opgezette lymfeklier worden in eerste instantie niet gedacht aan lymfeklierkanker. Een opgezette lymfeklier komt zo vaak voor. Heel vaak is het ook niets ernstigs, neemt niet weg dat klachten altijd serieus genomen moeten worden. Maar jezelf het kwalijk nemen moet je absoluut niet doen. Heel veel sterkte met alles.

Hartelijke groeten,

Gruul. 

Laatst bewerkt: 16/08/2021 - 08:54

Heyhey, 

wat heftig, je moet jezelf dit zeker niet kwalijk nemen, ondertussen bijna een jaar verder, alle klieren zijn er nog & nog even groot. Niks van last, nog steeds geen nachtzweten etc, geen pijn, geen ongewenst afvallen(ben wel af gevallen door mijn eetstoornis maar dat was dus niet redenloos). Wat blijkt is dat nagelbijters opgezetten klieren kunnen hebben. Er zijn steeds wondjes waar je lichaam tegen vecht. Dus die klieren hebben ook geen tijd om te genezen. Opgezette klieren zit blijkbaar bij ons in de familie. (Zonder dat dit kanker is). Ondertussen ben ik in herstel van een eetstoornis. En de dokter die me controleert had hier niks over gezegd. 
(wss staan ze er zowiezo nog door het nagelbijten, en omdat ik op het punt stond om binnen dit en jaar te sterven aan mijn eettoornis, daar door moest mijn lichaam heel hard vechten. Daar door hebben die klieren waarschijnlijk nog geen eens tijd gehad om weg te gaan en te genezen.)
 

groetjes!

Laatst bewerkt: 16/08/2021 - 13:46

Hoi hoi anoniem123211205,

Goed om te horen dat er een verklaring is voor de knobbels en dat die niets te maken heeft met kanker. Ook al kennen we elkaar niet persoonlijk, wil ik wel even zeggen dat ik heel trots op je ben. Herstellen van een eetstoornis is niet gemakkelijk, het vergt veel doorzettingsvermogen van je. Dat je dit kan, is echt iets om trots op te zijn.
 

groetjes,

Bregie

Laatst bewerkt: 16/08/2021 - 20:24

Hallo Bregie,

wat ontzettend heftig en kloten dat dit jou overkomen is! Twee maand geleden begonnen er allerlei lymfeklieren voelbaar te worden. Zelfs een lymfeklier boven mijn adamsappel is gegroeid. Ik heb een vraag aan jou aangezien ik veel van je verhaal herken. Hoe groot waren je knobbels en wat is de reden dat je meteen naar de eerste hulp bent gestuurd?

ik ben namelijk al meerdere keren bij de huisarts geweest maar omdat ze niets ernstigs voelt weigert ze een echo aan te vragen.

ik ga morgen weer heen, want ik maak me toch echt zorgen. 
 

veel sterkte gewenst

Laatst bewerkt: 24/08/2021 - 18:56

Hoi MatsBork,

Hoe groot de knobbels waren weet ik eigenlijk niet. Wel heb ik nog een foto die ik toevoeg aan dit bericht. Er waren grote knobbels die zichtbaar waren, maar ook kleine die je alleen kon voelen. Ik denk dat ik met spoed ben doorwezen omdat; 

1: Boven mijn sleutelbeen er een soort  groot bol iets was.

2: Mijn huisarts had zoiets nog nooit gezien.

3: Mijn leeftijd.

Mischien heb je hier wat aan, vraag een second opinion (moet je wel met je zorgverzekeraar overleggen) of zoā€™n total bodyscan (die betaal je wel zelf en mag alleen worden uitgevoerd in het buitenland).

groetjes,

Bregie

 

Laatst bewerkt: 25/08/2021 - 18:45

Ik ben gister naar de ha geweest waar ik per toeval een soort van second opinion kreeg. Ik kreeg niet mijn eigen  maar een oudere (meer ervaren) huisarts voor mij. Hij heeft nogmaals gevoeld en gezegd dat er niets aan de hand kan zijn. Hij meldde tevens dat hij meerdere patiĆ«nten heeft lopen met lymfeklierkanker en dat dat echt heel anders voelt. Dit was best heftig maar stelde me wel gerust. Ook was er bij de praktijk wel een echoapparaat die gebruikt kon worden als ik het alsnog niet vertrouw.

Het beste gewenst, groetjes 

 

Laatst bewerkt: 26/08/2021 - 09:43

Dag Matsbork,

Fijn voor je dat je nu een andere en ervaren huisarts hebt getroffen. Dat deze je ook gerust kon stellen. En dat er toch een echo gemaakt kan worden als je het niet vertrouwt. Ik wens je het allerbeste.

Hartelijke groeten,

Gruul. 

Laatst bewerkt: 26/08/2021 - 10:27

Hey Bregje!

 

dankje! En ja uiteindelijk zijn de klierne kleine vechtertjes die kunnen altijd een andere reden hebben om er te zijn gelukkig!!! Dankje voor de steun! Het is best moeilijk maar ik kom er wel door!

 

groetjes:).

 

Laatst bewerkt: 23/08/2021 - 16:07

Hey,

ik heb het zelfde probleem. Heb circa 3/4 maanden een rechter opgezette lymfeklier achter mij rechter oog gehad(betreft te gaan om een ontstoken verstandskies, die er ook al is uitgetrokken) maar de opgezette klier is niet weg en links achter het oor is er bij gekomen en nu ook in mijn hals, had oprecht een slechte mondhygiĆ«ne waardoor dus me lymfeklieren misschien opgezwollen kunnen zijn. 
 

maar soms maak ik me wel ongerust omdat het misschien een vorm kan hebben van Kanker.

heb hierbij geen symptomen van Kanker betreft nachtzweten, veel afvallen etc etc. Maar de zorg is er wel, heb gelukkig maandag een bloed onderzoek. En de klieren voelen soms hard aan.

 

iemand enige verdere tips?

Laatst bewerkt: 21/10/2021 - 09:44

Hey,

De beste manier om te weten of je lymfklier kanker hebt, is via Rƶntgen foto met contrastvloeistof. In bloed is het, althans in mijn geval, niet te zien. Indien je bloed in orde is, vragen om een rƶntgenfoto.

succes!

Laatst bewerkt: 25/10/2021 - 14:14