Het wat en het hoe

Naar aanleiding van wat voorvallen die jullie inmiddels kennen - die horrorervaring bij de bloedafname een paar weken terug, de communicatie met het ziekenhuis waarbij ik twee keer mijn verhaal moet doen waarvan een keer tegen iemand die er geen bal mee te maken heeft en nog zo wat dingen - denk ik na over de voors en tegens van een ander ziekenhuis.

Review
Waarschijnlijk is er geen enkel ziekenhuis waar alles vlekkeloos verloopt, mocht dat toch zo zijn, laat het me dan even weten :) Op Zorgkaartnederland.nl scoren de meeste ziekenhuizen nogal hoog, maar hoe eerlijk is dat? Zolang je er beter uitkomt dan ingaat zul je algauw geneigd zijn een tevreden review te geven. En natuurlijk ben je dankbaar dat je arts de moeite heeft genomen tig jaar te studeren en talloze vlieguren te maken om jou vervolgens met de beste kennis van zaken op te lappen. Dan geef je uiteraard met genoegen een hoog cijfer. Zelfs als er dingen gebeuren die eigenlijk niet zouden moeten kunnen.
In een webwinkel is het anders.  Valt het product tegen dan krijgt de webwinkel hooguit een of twee van de vijf sterren van de teleurgestelde klant. Is het product uitstekend maar de service waardeloos, dan ook. In de zorg lijkt  de 'gemiddelde' patiënt alleen maar blij en dankbaar te kunnen zijn. Vijf sterren!

Prikpost
Is communicatie nou echt zo belangrijk of is het wat toch echt belangrijker dan het hoe? Voorbeeld: ik werd gisteren keurig teruggebeld door de casemanager, zoals de bedoeling was. Daarbij hoorde ik voor het eerst in de vijf maanden dat ik mijn diagnose heb dat ik helemaal niet een uur voor het gesprek met haar voor bloedafname naar het ziekenhuis hoef met mijn citoformulier, zoals ik van mijn eerste casemanager heb begrepen. Ik kan gewoon naar de prikpost in de buurt, waar vanwege corona tegenwoordig veilig en comfortabel op afspraak wordt gewerkt! Je moet alleen een of twee dagen eerder gaan dan in het ziekenhuis omdat de verwerking wat langer duurt.
Ik was zo verbluft dat ik vergat te vragen of dat een nieuwe procedure was (en zo ja, waarom ik daar bij toeval achterkom) of dat ik dat vijf maanden geleden al had kunnen weten (en zo ja, hoe het komt dat ik dat niet wist). Natuurlijk komt er enorm veel info op je af tegelijk met de diagnose, maar juist daarom lijkt het me ook belangrijk  dat de behandelaar of casemanager af en toe even checkt of je wel helemaal 'bij bent'. 

Overstap?
Mijn ziekenhuis ligt op een paar minuten e-biken en dat is hartstikke handig. Bij het andere ziekenhuis op een km of zeven afstand zit ik al in het systeem vanwege de driemaandelijkse hersen-MRI en de eenmalige bestraling voor de metastase. (Laten we hopen dat die inderdaad eenmalig was, maar ja, ge wit oit noit nie, zeggen we hier, vroeg of laat zal er wel weer wat gebeuren in dat hoofd.)
Ik overweeg of het zin heeft om over te stappen. Als ik me goed voel kan ik er best met de e-bike heen, misschien mag ik weer autorijden als ik een halfjaar geen epileptische verschijnselen heb gehad, ex of Oudste kan me brengen, er gaan bussen en er zijn mondkapjes, ik heb zelfs recht op zorgvervoer. Sowieso is het veel handiger als alles onder één dak zit, dat merkte ik al met de dexamethason: geen goede afstemming tussen beide ziekenhuizen, mijn eerste ervaring met het feit dat je als patiënt ook alles zelf in de gaten moet houden.
Ik vraag me af hoe mensen dat doen die minder assertief zijn of niet in staat om de brieven bomvol medische terminologie te doorgronden die in het online dossier staan. Wat niet in het dossier staat is een overzicht in gewonemensentaal wat er zich allemaal in je lichaam afspeelt, wat de behandelaars daarmee hebben gedaan en of  dat een beetje gewerkt heeft, en wat er  van jou als patiënt wordt verwacht. Een groot gemis. 
Goede reden om niet over te stappen: het is gedoe van de hoogste orde en als er iets is waar ik niet van houd is het wel gedoe.

Lichtpuntje van de dag
Verse sappige knoflook, de eerste verse frambozen, dagelijks verse peultjes uit de tuin  en binnenkort een heleboel bramen. En het beste nieuws: eindelijk regen op komst!

3 reacties

Volgens mijn hond is het beste nieuws nou juist die bramen en ik ben voor de verse frambozen. Maar goed .... ziekenhuis gedoe. Ziekenhuis = gedoe, wen er maar aan. Vaak gaat het goed, vaak niet, want inderdaad die scores is een wassen neus. Ik had ooit een orthopeed waar ik het heel goed mee kon vinden, enorm kundig, maar ook heel eerlijk, hij had een dikke onvoldoende op die kaart. Waar het om gaat dat ben jij en als jij het gevoel hebt over te willen stappen moet je dat doen. En ja het overstappen kan gedoe geven, maar er is nu ook al gedoe. Alles onder 1 dak is inderdaad heel prettig, krijg je dan de arts die je ook voor je hoofd hebt gehad? Zo niet, ga dan eerst voor een second opinion en kijk hoe je die arts vindt voor je definitief overstapt. En als je er geen zin in hebt vanwege, jawel gedoe, zorg dan dat er een verhelderend gesprek komt waardoor jouw ‘vertrouwen’ weer stijgt. Succes. xx Kim😘

Laatst bewerkt: 03/06/2020 - 18:39

Ik heb een longarts en een neuroloog in ziekenhuis 1 en een radiotherapeut in ziekenhuis 2 en bij alle drie heb ik zo af en toe iets te doen. Lekker handig maar het kan niet anders. Ik weet niet of ik er echt iets mee zou opschieten, zo'n overstap naar ziekenhuis 2. Goed gesprek in ziekenhuis 1 om te beginnen is de betere aanpak, denk ik.

Laatst bewerkt: 03/06/2020 - 23:44

En dan doe jij het uitstekend! Kan je nagaan hoe het is voor mensen met minder talenten. Je zou wel weg willen rennen..... Je zorgt zo wel heel goed voor jezelf . Als eerste zet een goed of stevig gesprek waarin de feedback aankomt waar die verwerkt wordt, in het gunstige scenario. Wanneer je daarmee begint, kunnen je zorgrelaties en hun werk nog opknappen en hoef je nu niet in zee en met nieuwe professionals weer een nieuwe zorgrelatie aangaan. Er zit een (misschien klein) risico in de overdracht en mmc is dichtbij.

Bovendien beloof ik je trouwens dat je in de nieuwe organisatie zaken van gelijke strekking gaat tegenkomen. Veel sterkte! 🍀Ik zeg vaak tegen cliënten 'maak het ze niet gemakkelijk '. Liefs 🌹

Laatst bewerkt: 04/06/2020 - 21:26