Alpe d'HuZes 2019 met team kanker.nl

Openbaar gesprek
12 oktober 2018 om 17.33,
gewijzigd 12 oktober 2018 om 17.42
417 x gelezen

Met team kanker.nl weer de berg op. (ex- en chronische) patiënten, partners, nabestaanden en medewerkers van kanker.nl, maar in die ene week vooral fietser, runner en wandelaar. Teammaatjes die met al die anderen samen schouder aan schouder de berg op gaan. Een lach, een traan en een gevoel van verbondenheid. Samen angst omzettend in hoop en onmacht in kracht! Samen zijn we zoveel sterker dan kanker! Daar in die ene week in Frankrijk.

Mede dankzij Alpe d'HuZes zijn wij er ook die andere 51 weken van het jaar voor je!

Dat valt te lezen op de actiepagina van team kanker.nl

Misschien denk je er al langer over om mee te doen maar twijfel je nog of heb je nog allerlei vragen. Daarom wil ik onderstaand vast wat algemene informatie geven over dat geweldige evenement.

1. Wanneer is het?
De beklimming is de eerste donderdag van juni oftewel 6 juni 2019. Maar denk niet dat je op woensdag aan kunt komen, op donderdag die berg op en dan op vrijdag weer terug. Dat gaat hem echt niet worden. Al train je nog zo goed; je zult toch aan de ijlere lucht moeten wennen, want zelfs de start ligt al flink hoger dan wij hier in ons polderlandschap gewend zijn. Je hebt op die manier niet alleen de tijd om te acclimatiseren en te trainen, maar ook om kennis te maken met alles wat er gedurende die week op en rond de berg door Alpe d'HuZes en de gemeente van Bourg d'Oisans die week allemaal georganiseerd wordt.
 

  • Tip1: Ik adviseer jullie dan ook om er een week voor vrij te maken. Van inchecken op zaterdag 1 juni tot uitchecken zaterdag 8 juni.



De berg in cijfertjes:
Startplaats     Bourg d'Oisans (799 meter hoogte)
Finishplaats    Palais des Sports, Alpe d'Huez (1860 meter hoogte)
Hoogteverschil     1061 m
Lengte     13.800 m
Haarspeldbochten: 21
Stijgings-%     7,9%
Steilste km     11,5%

2. Hoe kom je er?
Dat is een jaarlijks terugkerende vraag. Sommigen carpoolen, anderen gaan met een camper, weer anderen per vliegtuig en OV. Elk jaar kijken we ook wel weer naar mogelijkheden voor vervoer per bus, maar dat is nog nooit gelukt om tegen een redelijke prijs te realiseren. Dit is dus een punt wat we in de aanloopperiode naar de alp het beste binnen het team kunnen afstemmen en waarvoor het nu nog te vroeg is, maar waarvoor wij altijd weer gezamenlijk en in overleg zoeken naar de beste oplossing voor elk teamlid. De kosten zullen dus ook variëren. Er zijn teams die een bus hebben waarbij we soms gebruik kunnen maken van vrije plaatsen in die bus. dat kost meestal zo rond de € 75,-. Het nadeel is dan wel dat je op en rond de berg geen vervoer hebt gedurende de hele week. Ga je zelf met de auto dan ben je naast je brandstofkosten circa € 84,- kwijt aan tol. Daarnaast doe je er goed aan om een milieusticker voor Frankrijk aan te schaffen. Deze kun je via de ANWB aanschaffen en zijn voor nog geen € 10,- te koop.

3. Waar verblijven we?
Ook op deze vraag zal het antwoord jaarlijks verschillen. Sommige mensen verblijven op een van de campings, beneden in Bourg d'Oisans. Anderen geven de voorkeur aan een hotel beneden in Bourg d'Oisans of op de berg of in de omgeving. Weer anderen zitten liever in een appartement. Ook dit is weer iets wat we nu dus nog niet kunnen aangeven, maar waarvoor we eerst het team samengesteld moeten hebben en een inventarisatie hebben gemaakt van ieders voorkeur. Daar kan niet lang mee gewacht worden: 15 november trekken we de streep en gaan dan afspraken maken en boeken. Teamleden die zich na 15 november aanmelden of besluiten mee te doen, zullen dan mogelijk zelf op zoek moeten naar accommodatie.
 

  • Tip 2: Bedenk nu vast wat je wil qua accommodatie: met het team of op jezelf; beneden of boven; hotel, appartement of camping, zodat we de 15e november van iedereen de voorkeur weten en we e.e.a. hebben kunnen afstemmen en afspreken.


4. Wat kost het?
Naast de kosten voor vervoer, onderdak en eten en drinken die dus in dit stadium nogal afhankelijk zijn van ieders voorkeuren zijn er de inschrijfkosten voor de deelname. Bij inschrijving voor Alpe d’HuZes betaal je € 125,- inschrijfgeld.
Daarvoor krijg je:
 

  •     jouw Alpe d’HuZes-outfit(shirt en broek) met ruimte voor logo’s van je eigen donateurs
  •     jouw eigen actiepagina voor je persoonlijke verhaal en donaties
  •     een tijdsregistratie-chip die jouw doorkomst-tijden op de berg vastlegt
  •     een persoonlijk startnummer voor deelname op de koersdag
  •     medische verzorging op de berg inclusief fysiotherapeuten en masseurs
  •     foerage tijdens de koersdag: opkikkers en peptalks
  •     een onvergetelijke ervaring!

Met het inschrijfgeld betaalt Alpe d’HuZes ook materialen die we niet gesponsord kunnen krijgen.

  • Tip 3: LET OP! Aan het eind van het invullen van de online inschrijvingsformulieren moet je direct het inschrijfgeld via IDEAL betalen. Doe je dat niet, dan zul je later alles weer opnieuw moeten invullen.
  • Tip 4: Er zijn deelnemers die graag zowel willen fietsen als (hard)lopen. Dat kan ook.  Als je je inschrijft als deelnemer kun je invullen dat je wilt fietsen en (hard)lopen. Je krijgt dan twee dezelfde startnummers. Een voor aan de zadelpen van je fiets en een voor op je shirt, zodat al je beklimmingen geregistreerd worden.

 

5. Kan ik het wel?
De zes jaar dat ik nu al die berg op ben geweest, hebben mij geleerd dat met een goede voorbereiding heel veel mogelijk is. Elk jaar zie je mensen boven zichzelf uitstijgen en iets wat zij tevoren voor onmogelijk hielden presteren. Qua inspanning kun je 1 beklimming vergelijken met het lopen van een halve marathon. En dat doe je niet zomaar. Trainen dus. En omdat we als team geografisch zodanig zijn samengesteld dat regelmatig bijeenkomen niet mogelijk is, zul je heel veel aan die training zelf moeten doen. In de sportschool of thuis; binnen of buiten. Doorgaans komen we als team slechts twee maal bijeen waarbij er dan ook getraind kan worden. Doorgaans eenmaal in Gelderland (Posbank of Wageningse berg en de Grebbeberg) en eenmaal kort voor vertrek naar Frankrijk vanuit Hulsberg in Limburg.  Op de koersdag zelf kun je vanaf 04:30 starten en moet je voor 20:00 uur binnen zijn. En of je 1 keer, 2 keer of de maximale 6 keer naar boven gaat is aan jou zelf. En mij is iedere deelnemer en vrijwilliger die zich inspant voor de Alpe even dierbaar. We gaan ook niet als collectief naar boven. Je loopt fietst of rent in je eigen tempo. En neem vooral onderweg de tijd om eens met anderen te praten in de bochten. Juist dat maakt dit zo'n prachtig en krachtig evenement.
Heb je nu toch serieuze twijfel of je een training (c.q. de Alpe) medisch gezien wel op verantwoorde wijze aankunt? Overleg dan met je behandelend arts of huisarts. Twijfel je daarna nog steeds, kies dan voor een sportkeuring. Een dergelijke keuring wordt door sommige verzekeraars bovendien geheel of gedeeltelijk vergoed.
 

  • Tip 5: Je gezondheid is je eigen verantwoordelijkheid. Maar bij twijfel of je het fysiek of medisch gezien wel aankan (niet alleen de berg maar ook de training): raadpleeg eerst je arts of een sportarts en laat je checken voordat je je lichaam serieus gaat belasten.

 

6. Hoe zit dat met die € 2.500,- die ik minimaal moet inzamelen?
Het doel van Alpe d'HuZes is uiteraard om zoveel mogelijk geld in te zamelen voor kankeronderzoek. En het is zeker niet bedoeld als een sportieve uitdaging voor atleten. Daarom wordt van je gevraagd een uiterste inspanning te leveren om die € 2.500,- bijeen te sprokkelen door middel van donaties en (shirt)sponsoring. Nou weten we allemaal hoe vervelend het is om elk jaar weer bij (vaak dezelfde) mensen te moeten aankloppen voor geld, en daarom staan we als team sterker. Als team ben je interessanter voor een bedrijf om te sponsoren en kun je ook samen grotere evenementen organiseren. Haal je de € 2.500,- niet, dan is er geen man overboord. Er volgen dan geen sancties en je krijgt geen factuur voor het tekort. Maar we spreken wel af dat iedereen zijn uiterste best doet om zoveel mogelijk op te halen en daarbij te mikken op minimaal € 2.500,- zoals ook in het reglement staat! Als hulp voor het denken over team en individuele acties hier enkele tips:
 

  • Tip 6: Download de Toolkit donatiewerving 2019
  • Tip 7: Haal de poster tijdens de eerste Alpe d’HuZes-dag  18 november 2018 Nieuwegein
  • Tip 8: Word lid van de Facebook-groep
  • Tip 9: Maak gebruik van inspirerende Alpe d'HuZes-foto's
  • Tip 10: Download ons promotiemateriaal

7. Data deelnemersdagen waar je heel veel info kunt krijgen door middel van stands, presentaties en contacten met andere deelnemers en teams.
 

 18 november 2018
   Nieuwegein  Alpe d’HuZes-dag 1:  Waarom Alpe d’HuZes;
  Alles over Donatiewerving (inschrijving nog niet open)

   9 maart 2019
   Nijkerk   Alpe d’HuZes-dag 2:  
  Alles over Training

   5 mei 2019
  Papendal
  Kick-off Alpe d’HuZes: Kleding ophalen; de
  allerlaatste voorbereidingen


8. Hoe nu verder?
Als je bovenstaande hebt doorgenomen en je hebt vragen of twijfels, bel of app me. Wellicht kan ik je vragen beantwoorden en je twijfels wegnemen. Jullie mogen mij naast mailen altijd bellen of appen: +31634993562

Heb je geen vragen meer en besluit je mee te doen? hartstikke goed en welkom! Stuur mij even een mailtje terug of app of bel even, dan regel ik dat je per ommegaande een link krijgt toegestuurd door de Alpe d'HuZes organisatie naar het online inschrijvingsformulier toe.

Ik hoop snel van jullie te horen en kijk ernaar uit jullie te zien en samen met jullie er een fantastische Alpe d'HuZes editie van te maken.

9. Niet?

Niet mee als deelnemer of vrijwilliger? Dan kun je toch een bijdrage leveren en ons een steuntje in de rug geven. Ga daarvoor naar https://www.opgevenisgeenoptie.nl/fundraisers/kankernl  en doneer een bijdrage. Elke euro is welkom en wordt gewaardeerd!

Sportieve groet,

Herman