18-6-2026 - Paclitaxel nr.4 zit er ook weer in, maar het wordt uitkijken geblazen!

Vandaag was het dan weer zover, wat gaat een week snel om, alweer chemo dag! Maar ik heb wel even getwijfeld of het door kon gaan. Want helaas, mijn mond begon weer wat pijn te doen 😭 Het begon maandag toen ik een potje babyfruit at (ik durf nog steeds geen gewoon fruit te eten, i.v.m. hardheid en/of zuurheid, behalve banaan). Ik voelde ineens geprik aan zijkant en bovenkant tong, oh oh that's not good, HELP! Gelijk even kijken, mijn tong zag bovenop wat wit en rechts aan zijkant wat rood maar verder niks geks. Ik ben wel gelijk in de waakmodus gestapt en METEEN overgegaan op vloeibaar dan wel geprakt/zacht eten en ik was tot nu toe nog best voorzichtig.

Ik heb door alle chemo's met dagen een ontzettend droge mond en dat is natuurlijk funest voor een goede mondgezondheid, speeksel is heel belangrijk en als je dan ook nog een lagere weerstand hebt, kunnen evt. bacteriën, schimmels e.d. hun slag slaan. Dinsdag voelde ik ook weer wat bekends, het weinige speeksel dat ik dan soms wel had werd dikker en taai en mijn mond begon steeds raarder aan te voelen, dat had ik eerst ook. Tandvlees werd op sommige plaatsen wat wit en tong werd ook weer witter en witter. Zag aan zijkant tong (ook weer rechts naast de plek waar eerst die reuze aft zat) een klein wondje. PANIEK! 😱

Ik nam me voor om het nog een dag aan te kijken, als het erger en erger werd zou ik de polikliniek bellen om te vragen of het een week uitgesteld kon worden dan wel chemo dosering verlagen. Maar woensdag was het eigenlijk hetzelfde, het werd niet erger en geen aft te zien, wel nog steeds geprik, zelfs soms met water! De grootste onrust zit toch weer aan de zelfde kant als paar weken geleden. Maar het voelde wel anders dan eerst en behalve wat hinderlijk, was het nog wel te doen. Tegen de avond voelde ik dat tandvlees weer minder raar begon te voelen en speeksel weer minder taai werd en had ik besloten de chemo toch door te laten gaan, op hoop van zegen 🙏

Vanmorgen stond ik op en het was goddank niet erger geworden, zag wel op de plek van het wondje aan zijkant tong toch een mini aft verschijnen, oh jee zou dat wel goed gaan?😳  Maar goed, om 10 uur moest ik in ziekenhuis zijn, heb gemeld dat het weer lichtelijk foute boel is. Maar nog goed te handelen en dat ik een heel noodplan heb wat betreft eten en drinken. En ben nog in het bezit van drie en een kwart flesje lidocaïne om te verdoven zo nodig, gelukkig kan ik het nog zonder doen. De chemo doet er een uur over om in te lopen en ik eet nu uit voorzorg elke keer een aantal raketjes om de mond te koelen, elk kwartier 1 ijsje, wel lekker hoor 😁 Het schijnt dat door je mond te koelen, de bloedvaatjes samen trekken en de chemo dan minder daar terecht kan komen. Of het echt helpt weet ik niet, misschien als ik het niet had gedaan dat het dan nu een stuk erger was geweest, je weet het gewoon niet, maar baat het niet, het schaadt ook niet toch?

En eigenlijk is het vandaag in de loop van de dag langzaam weer wat gaan beteren in mijn mond, het voelt weer bijna normaal, pijn/geprik wordt wat minder en het ziet er allemaal weer wat beter uit, mini aft houdt ook zijn gemak. Maar ja heb nu wel weer een nieuwe lading chemo binnen gekregen, mijn interne leger krijgt dreun op dreun dus ik verwacht dat het wel weer gaat opspelen, toch een zwakke plek bij mij, helaas 😒

Volgende week moet ik voor het eerst sinds drie weken weer voor de chemo bloedprikken en zie ik de oncoloog (pas voor de tweede keer 😮) en ga ik het natuurlijk wel aankaarten. Ik heb me voorgenomen voorlopig maar alleen vloeibaar/geprakt/zacht te eten en verder door te gaan met zuur en kruidig eten te vermijden en hoop dat ik het daarmee een beetje in de hand kan houden.

Ik voel me nu nog best goed, iets meer vermoeid maar ja de pep pil oftewel Dexmethason hoefde ik niet meer in te nemen en dat merk ik wel enigszins. Maar ja dat is ook best rommel en als ik het zonder red is dat natuurlijk wel beter. Zit in ieder geval nu op 1/3 van de tweede reeks chemo's, nog 8 te gaan 💪💪Op NPO 5 is deze week de week van de jaren 70 bezig, genieten hoor, mijn hele jeugd en puberteit komt voorbij and listening to the music have I been doing all my life 😃

3 reacties

Hoi meis,

Je hebt je er weer doorheen geslagen lees ik 💪 en nu maar hopen dat de ijsjes hun werk - buiten het lekker zijn - goed hebben gedaan 🙏🍀

Ja, ook hier is het inderdaad bedoeld dat de bloedvaatjes vernauwen en dat de chemo minder beschadiging aanricht. Net zoiets als de ijskap, en de hand/voetkoeling tegen neuropathie. 

Ik begrijp heel goed dat je "op scherp" staat en dat elk pijnlijk of anders aanvoelend plekje de alarmbellen laat rinkelen. Ik ga heel hard voor je duimen dat het deze week "rustig" blijft in je mond 🤞🫶

Hou je taai meid 🫂♥️

Laatst bewerkt: 19/06/2026 - 21:46

Hoi hoi,

Tot nu toe is het niet erger geworden maar ook niet minder in de mond, 1 kleinere aft naast de plek waar eerst die mega grote aft zat en een prikkeltong, echt irritant! Maar het is nog te doen, hopen maar dat het liefst weg gaat maar zeker niet erger gaat worden. Ga wel overleggen of dosisverlaging of week pauze evt. opties zijn, wil het wel vol kunnen houden. Hopelijk daar ook alles oké bij jullie?

❤️

Laatst bewerkt: 20/06/2026 - 20:54

Ja, dat begrijp ik heel goed, dat je het wel vol wil blijven houden. Als het op z'n minst maar stabiel blijft 🙏🍀 Gooi er nog maar wat raketjes tegenaan 😉 het weer is er ook naar 🫣😅

Hier gaat het supergoed, fysiek geen klagen, gaat nog steeds vooruit en mentaal komen we ook weer beter op één lijn 😇 voor mij ook even een adempauze, kom steeds beter in mijn vel te zitten en voel me energieker. Maandag voor het eerst weer een halve dag naar het werk... benieuwd hoe dat gaat 🫡

🫂♥️

 

Laatst bewerkt: 20/06/2026 - 22:44