Tekst: Christi Waanders

“Ik deed altijd al veel aan wielrennen en wilde dat blijven doen tijdens de behandelingen. Daarom heb ik onder de overkapping van ons huis een fietstrainer geplaatst waar mijn racefiets op kon. Zo kon ik ’s morgens heel makkelijk even fietsen om fit te blijven.

Voor het ontbijt de sportkleding aan

In het ziekenhuis waarschuwden ze me dat ik 3 weken na de start van behandeling geen zin meer zou hebben in bewegen. Omdat ik voor mijn werk trainingen geef in gedragsverandering, weet ik hoe moeilijk dat is én hoe je dat moet aanpakken. Ik legde ’s avonds al mijn fietskleding klaar en trok dat ’s ochtends voor het ontbijt aan. Na het ontbijt had ik inderdaad echt geen zin om te gaan sporten, maar omdat ik die kleding al aan had ging ik dan toch even op de fiets zitten. Daarna voelde ik me altijd beter. Zo heb ik het de hele behandeling vol kunnen houden.

Ervaringen van anderen

In maart pakte ik mijn werk weer op. Ik begon met halve dagen trainingen geven. Dat ging goed, maar een hele dag lukte niet. Na een dag trainen moest ik 2 dagen bijkomen. Op kanker.nl ben ik toen de ervaringen van anderen over vermoeidheid gaan lezen. Dat gaf me inzicht, waardoor ik begon te begrijpen hoe die vermoeidheid bij mij werkte.

Een coach hielp me een businessplan op te stellen waarbij ik vaker halve dagen kon werken. Ook gaf zij me tips over omgaan met vermoeidheid en over bewegen. Een paar keer wat rustiger sporten werkt bijvoorbeeld beter dan 1 keer intensief.

En zij stuurde me door naar een oncologisch fysiotherapeut. Die leerde me dat er 4 knoppen zijn waar je aan kunt draaien:

  • voeding
  • (nacht)rust
  • sport
  • werk

Het is even zoeken naar de balans hierin en je moet zelf leren wat je aankunt. Zo ben ik bijvoorbeeld gestopt met alcohol drinken en eet ik veel proteïne. En ik heb ontdekt dat regelmaat en rust goed voor mij werken. Ik weet nu dat ik minstens 7 uur slaap nodig heb op regelmatige tijden.

Trek je sportkleding vast aan

Mijn moeder zei het al

Eigenlijk weten we allemaal wel wat gezond is. Mijn moeder zei het al toen ik puber was. Op tijd naar bed, goed eten en niet te veel drinken. Nu, op mijn 65e, kan ik zeggen dat ze gelijk had.

Het is niet zo dat ik geen klachten meer heb. Het littekenweefsel in mijn hals laat ik regelmatig masseren voor een betere doorbloeding. En ik ga naar een fysiotherapeut die gespecialiseerd is in oedeemtherapie en kaakgewrichten, omdat ik last had van mijn kaak. En verder moet ik qua energie mijn grenzen bewaken, maar gelukkig weet ik nu precies waar ik op moet letten.

Vogels fotograferen

Kijk, het wordt nooit meer zoals het was, en toch voel ik me nu beter. Ik ga nog steeds elk jaar met vrienden een week fietsen op Mallorca. Na 2 dagen fietsen moet ik een dag rust nemen. Ik ga dan met mijn camera op pad om vogels te fotograferen. Dat had ik vroeger nooit gedaan, maar het maakt mijn vakantie eigenlijk nog mooier.

Door de behandelingen en door gezond te leven ben ik 10 kilo afgevallen en voel ik me fitter dan voor de kanker. Het bewijs? Ik hou al jaren mijn fietstochten bij in een app. Mijn beste tijden zijn die van de laatste 3 maanden. Dat is toch fantastisch, dat je op je 65e na zo’n ziekte nog zo fit kunt worden!”