Hoe werkt het? (klik om te openen)
Via Vraag het een professional kun je vragen stellen aan een deskundige op kanker.nl. Bijvoorbeeld een vraag over je diagnose of de onderzoeken die je krijgt. Of vragen over je behandeling en de bijwerkingen daarvan. Ook kun je bij ons terecht voor vragen over je leven met/na kanker. De deskundige kan met je meedenken en uitleg geven. Goed om te weten: de professionals vervangen nooit je eigen arts, verpleegkundige of hulpverlener. Die blijft altijd je eerste aanspreekpunt.
Hoe kunnen we je het beste helpen?
Heb je een vraag over iets in je online patiëntendossier? Bespreek die altijd eerst met je arts. Heb je er daarna nog vragen over, dan kun je bij ons terecht. Maar vraag altijd eerst je arts.
Stel je vraag zo duidelijk mogelijk
Wat zet je in je vraag? Dit kan belangrijk zijn om te noemen:
- Welke onderzoeken je hebt gehad
- Het stadium van de ziekte
- Kenmerken van de tumor, bijvoorbeeld hormoongevoeligheid of genmutaties
- Uitslagen van onderzoeken: bijvoorbeeld de PSA-waarde of de CIN-uitslag
- De eindconclusie in het verslag van weefselonderzoek
Heb je vragen over bijwerkingen of gevolgen van de behandeling? Schrijf dan bijvoorbeeld:
- Welke medicijnen je gebruikt of hebt gebruikt
- Wanneer je bestraling kreeg
- Wanneer je geopereerd bent
Heb je vragen over omgaan met kanker? Schrijf dan bijvoorbeeld:
- Welke problemen je ervaart. Heb je bijvoorbeeld last van angst of onzekerheid, of problemen met je relatie? Of heb je vragen over hoe het gaat met je werk?
Wat kun je beter niet doen?
- Plaats niet het hele verslag van weefselonderzoek.
- Plaats geen afbeeldingen van scans of röntgenfoto's.
- Plaats geen foto’s van bobbeltjes, vlekjes en dat soort dingen.
- Plaats geen namen, telefoonnummers, mailadressen van jezelf of zorgverleners.
Gebeurt dit toch? Dan moeten we dit soort extra gegevens helaas verwijderen.
Vind je het moeilijk om een vraag te stellen? Dan kunnen de voorlichters van kanker.nl helpen bij het maken van een vraag.
Goed om te weten:
- Alle vragen en antwoorden zijn openbaar. Elke bezoeker van kanker.nl kan de vraag en het antwoord meelezen. Gebruik daarom altijd de naam die je hebt gekozen toen je een account aan hebt gemaakt.
- Onze professionals stellen geen diagnose, geven geen second opinion en geen behandeladvies. Heb je klachten die door kanker kunnen komen, dan kun je het beste naar je huisarts gaan.
Hoe werkt het?
- Om een vraag te kunnen stellen heb je een account nodig. Heb je een account dan moet je eerst inloggen.
- Kies de professional(s) aan wie je een vraag wilt stellen. Klik op Stel je vraag en klik daarna op vraag versturen.
- De professional probeert je vraag zo snel mogelijk te beantwoorden.
- Je krijgt een melding op je overzicht met activiteiten als je vraag beantwoord is.
Verhuizen naar Belgie tijdens een behandeling...
Hallo,
Sinds maart 2025 wordt ik palliatief behandeld voor uitgezaaide longkanker. 2 chemokuren en 2 imunnokuren verder bleken de kuren succesvol te zijn. Uitzaaiing schildklier is niet mee te zien en longtumor van bijna 9 cm is nu gekrompen te ca 3. 5 cm Op dit moment heb ik iedere 3 weken een behandeling en om de 3 maanden een scan.
Kort na de diagnose kon ik niet anders dan te besluiten mijn bedrijf te verkopen om mijn personeel de zekerheid te bieden dat hun banen behouden zouden blijven. De verkoop was vrij snel geregeld, al was het maar de geld op dat moment "van ondergeschikt" belang was, immers ik wist op dat moment ook niet wat er zou gebeuren, mijn personeel had prioriteit voor mij, niet de eventuele opbrengst.
Ik leef op dit moment nog van de opbrengst van de zaak, echter er komt ook een moment dat dat geld opraakt en ik verder geen inkomen heb of ergens recht op heb. Wat nu resteert is de verkoop van mijn woning waar een behoorlijke overwaarde op zit. AOW krijg ik ook pas over 4,5 jaar. Maar met de opbrengst van huis kan ik zeer zeker langere tijd vooruit. Ik kan nu een huis huren via famillie echter dit is net over de grens in Belgie. Ik zou dan op basis van eigen vermogen naar Belgie kunnen verhuizen, echter wat ik niet duidelijk krijg is, is er een manier dat de lopende behandeling in Nederland kan worden vervolgd of is er geen andere optie dat dan ik dan ook verplicht naar een Belgisch ziekenhuis moet gaan. Heb veel opgezocht op internet maar lees daar dan heel vaak tegenstrijdigheden, ja een lopende behandeling mag in Nederland vervolgt worden tot nee, u gaat zonder inkomen en zult dan moeten emigeren en moet de behandeling in Belgie voortzetten maar verzekeren zal een probleem worden. Basis verzekering zou zo ver ik het lees geen "probleem" zijn maar aanvullende verzekeringen zou je dan geweigerd worden, immers ik heb al kanker......
Kortom ik kom er niet uit, of Belgie vergeten of kijken wat de mogelijkheden verder zijn. Uiteraard ben ik nu in Nederland verzekerd, woon ik Belgie zou dat moeten veranderen, echter met een andere oncoloog, een andere ziekenhuis vind ik dat best wel moeilijk. Anderzijds een huurhuis in Nederland vinden wanneer je geen inkomen mee hebt is haast niet te doen. En uiteraard, ik kan iets anders gaan kopen maar dan krijg je de situatie dat mijn (leef)geld weer "in stenen" zit.
Kortom, mogelijk hebben jullie deze vraagstelling eerder gehad? Ik kom er verder niet echt uit.
Ik zie uw reactie met belangstelling tegemoet,
Ruud
Antwoord
Goedemorgen Ruud,
Wat een ontzettend vervelende situatie. Het is zoals je aangeeft inderdaad afhankelijk van meerdere factoren maar in de meeste gevallen kun je niet je Nederlandse zorgverzekering houden als je officieel in het buitenland woont. Het kan wel als je een pensioen, AOW of uitkering ontvangt. Maar als ik uw bericht goed lees, is dat niet het geval. Op de overheidswebsite grensinfo.nl kunt u uw situatie invullen en vindt u alle informatie over belastingen, zorg en andere praktische zaken.
Ik wens u veel succes en sterkte met deze lastige keuze.
Christine Rompa