Hoe werkt het? (klik om te openen)

Via Vraag het een professional kun je vragen stellen aan een deskundige op kanker.nl. Bijvoorbeeld een vraag over je diagnose of de onderzoeken die je krijgt. Of vragen over je behandeling en de bijwerkingen daarvan. Ook kun je bij ons terecht voor vragen over je leven met/na kanker. De deskundige kan met je meedenken en uitleg geven. Goed om te weten: de professionals vervangen nooit je eigen arts, verpleegkundige of hulpverlener. Die blijft altijd je eerste aanspreekpunt.

Hoe kunnen we je het beste helpen?

Heb je een vraag over iets in je online patiëntendossier? Bespreek die altijd eerst met je arts. Heb je er daarna nog vragen over, dan kun je bij ons terecht. Maar vraag altijd eerst je arts.

Stel je vraag zo duidelijk mogelijk

Wat zet je in je vraag? Dit kan belangrijk zijn om te noemen:

  • Welke onderzoeken je hebt gehad
  • Het stadium van de ziekte
  • Kenmerken van de tumor, bijvoorbeeld hormoongevoeligheid of genmutaties
  • Uitslagen van onderzoeken: bijvoorbeeld de PSA-waarde of de CIN-uitslag
  • De eindconclusie in het verslag van weefselonderzoek

Heb je vragen over bijwerkingen of gevolgen van de behandeling? Schrijf dan bijvoorbeeld:

  • Welke medicijnen je gebruikt of hebt gebruikt
  • Wanneer je bestraling kreeg
  • Wanneer je geopereerd bent 

Heb je vragen over omgaan met kanker? Schrijf dan bijvoorbeeld:

  • Welke problemen je ervaart. Heb je bijvoorbeeld last van angst of onzekerheid, of problemen met je relatie? Of heb je vragen over hoe het gaat met je werk?

Wat kun je beter niet doen?

  • Plaats niet het hele verslag van weefselonderzoek.
  • Plaats geen afbeeldingen van scans of röntgenfoto's.
  • Plaats geen foto’s van bobbeltjes, vlekjes en dat soort dingen.
  • Plaats geen namen, telefoonnummers, mailadressen van jezelf of zorgverleners.

Gebeurt dit toch? Dan moeten we dit soort extra gegevens helaas verwijderen.

Vind je het moeilijk om een vraag te stellen? Dan kunnen de voorlichters van kanker.nl helpen bij het maken van een vraag.

Goed om te weten:

  • Alle vragen en antwoorden zijn openbaar. Elke bezoeker van kanker.nl kan de vraag en het antwoord meelezen. Gebruik daarom altijd de naam die je hebt gekozen toen je een account aan hebt gemaakt.
  • Onze professionals stellen geen diagnose, geven geen second opinion en geen behandeladvies. Heb je klachten die door kanker kunnen komen, dan kun je het beste naar je huisarts gaan.

Hoe werkt het?

  • Om een vraag te kunnen stellen heb je een account nodig. Heb je een account dan moet je eerst inloggen.
  • Kies de professional(s) aan wie je een vraag wilt stellen. Klik op Stel je vraag en klik daarna op vraag versturen.
  • De professional probeert je vraag zo snel mogelijk te beantwoorden.
  • Je krijgt een melding op je overzicht met activiteiten als je vraag beantwoord is.

OVR verzekering/schone lei regeling

 Goedemiddag,

Ik ben door Monique de Jong van NFK naar Matthijs Timmermans doorgestuurd. Ik had het programma radar gezien betreffende het ORV/schone lei regeling.

Ik zal mijn vraag zo goed mogelijk proberen te omschrijven.

In april 2017 heb ik de diagnose borstkanker gekregen (cT1c(m)N0).

Na verschillende behandelingen te hebben gehad gaat het al jaren weer goed met mij.

In december 2000 hebben mijn man en ik een huis gekocht en ben ik voor mijn ORV terecht gekomen bij Allianz waar ik bijna € 32 per maand moet betalen. N.a.v. het programma Radar 13-4 jl. hoorde ik voor het eerst van de schone lei regeling.

Ik heb toen met de hypotheker gebeld, via hen hadden wij onze ORV geregeld, wat ik nu het beste kon doen om te kijken of mijn premie ook naar beneden kan.

De hypotheker heeft contact opgenomen met de verzekering Allianz en kreeg te horen dat ze dat niet zomaar kunnen doen, maar dat er dan eerst een herbeoordeling moet plaatsvinden en dat ze dan gaan kijken of mijn premie wel omlaag kan. Deze herbeoordeling zou mij dan ongeveer € 250 kosten.

Nu weet ik eigenlijk niet zo goed wat ik moet doen. Klopt dit dat er eerst weer een herbeoordeling moet komen of is bijvoorbeeld een bewijsje van de oncoloog voldoende? Daar hoorde ik ook over in het Radar programma.

Of kan ik beter deze verzekering opzeggen en met een ander in zee gaan?

Ik hoor heel graag van u, alvast bedankt!

Hartelijke groet Ineke

Antwoord

Beste Ineke, 

Dank voor je vraag, die heel begrijpelijk is. (En excuus voor de vertraging in reactie - de agenda loopt redelijk over...) Je aanvraag in 2020 wat nét voor ingang van de schone lei-regeling. Als ik het goed begrijp, viel je er toen ook nog niet onder. 

Fijn dat het nu goed met je gaat. Als je nu wel onder de regeling valt en een lagere premie wilt, is het inderdaad het beste om met de verzekeraar te overleggen. De regeling gaat feitelijk alleen over de gezondheidsvragen die je bij aanschaf van een verzekering krijgt, en niet over de verzekering zelf. Alle voorwaarden en de premie daarvan liggen voor de hele looptijd vast. Als je die wilt veranderen, moet inderdaad weer naar de gezondheid gekeken worden. Naar de kanker (en dan kan de verklaring van de oncoloog helpen), maar mogelijk ook andere gezondheidsfactoren. Omdat je al een verzekering hebt, zijn die gezondheidsvragen misschien wel wat korter – dat hangt af van hoe de verzekeraar zoiets aanpakt. 

Je kunt zeker ook bij een andere verzekeraar een verzekering aanvragen, en kijken wat het aanbod is. De gezondheidsvragen zijn mogelijk uitgebreider, maar wel zonder extra kosten. Sinds 2020 zijn de gemiddelde premies ook licht gedaald, wat in je voordeel kan werken. Anderzijds ben je inmiddels ouder, wat weer tot een hogere premie kan leiden. In elk geval: zeg de huidige verzekering pas op, als de nieuwe is afgesloten. 

Ik hoop dat ik je hiermee verder geholpen hebt. Succes met je verdere overwegingen. 

Met vriendelijke groet,

Matthijs 

Laatst bewerkt: 29/05/2026 - 11:16