Pijn

Ik ben van febr tot juli dit jaar behandeld met r chop. Nu 24/7 last van ‘wandelende pijnen’ in armen en benen.

kan dit een laat effect van de kuur zijn?

Antwoord

Beste Juf Joke,

Wandelende pijnen in armen en benen. Het klinkt erg vervelend.
Maar is een lastige  om zo antwoord op de geven. 

Pijn in armen en benen na chemotherapie komt regelmatig voor, meestal direct na de behandeling soms ook wel later.  Meestal gaat het dan om zenuwpijn, ook wel neuropathie genoemd. Door de chemo raken zenuwcellen beschadigd.  Daardoor kunnen tintelingen, dove gevoelens en pijn  in armen en de benen ontstaan. Deze klachten verdwijnen soms uit zichzelf,  soms zijn de klachten langdurend of blijvend. 

Het vermijden van kou kan helpen, soms kan er medicatie  of lokale behandeling  worden  gestart om de pijn te verlichten.

Of uw “ wandelende pijn “ hier ook  bij hoort kunnen we  via deze weg helaas niet beantwoorden.
Het advies dat we willen geven is om uw pijn te bespreken met uw arts.

Heel veel sterkte
Met vriendelijke groet

Het pijnteam

 

 

 

Laatst bewerkt: 21/12/2020 - 13:45