Blaaspijn

Ik ben herstellende van borstkanker.8 maand geleden mijn  laatste chemokuur gehad en nu nog bezig met imuumtherapie.ik heb nu 2 keer gehad dat ik dacht dat ik blaasontsteking had.wel de symptomen maar geen ontsteking.kan dit nog een nawerking van de chemo zijn?

Antwoord

Beste Sjoukje,

Blaaspijn is een vervelende klacht met verschillende oorzaken.

Chemotherapie kan inderdaad  blaaspijn geven. Of dit bij jou de oorzaak is kan ik via deze weg helaas niet bevestigen of ontkennen. Ik hoop dat je met onderstaande informatie toch antwoord vindt op je vraag.
Op de onderstaande pagina van kanker.nl, heb ik het volgende voor je gevonden:

https://www.kanker.nl/soorten-behandelingen/chemotherapie/bijwerkingen/…

Door chemotherapie kan er een beschadiging of irritatie aan de blaaswand ontstaan. De blaas is een hol orgaan dat urine opslaat totdat je plast. De wand van de blaas heet de blaaswand.

Raakt de blaaswand beschadigd, dan kun je last hebben van:

  • pijn bij het plassen
  • pijn in de onderbuik
  • bloed of bloedstolsels bij de urine
  • vaker plassen
  • niet goed kunnen plassen

Deze klachten kunnen ook voorkomen bij een blaasontsteking.

Adviezen

  • Zorg dat je veel drinkt: 1,5 tot 2 liter per dag. Dit zijn 16 kopjes of 14 bekers.
  • Als je denkt dat je naar het toilet moet, ga dan meteen. Stel het plassen niet uit.
  • Plas de blaas helemaal leeg.
  • Neem contact op met de arts als je bovenstaande klachten hebt. 

Dit zijn algemene adviezen. In jouw situatie kunnen andere adviezen gelden. Bespreek dit met de arts of verpleegkundige. Neem bij twijfel ook altijd contact op met de zorgverlener.

 Kan je hier wat mee?

Veel sterkte 
Met vriendelijke groet, Het pijnteam

Laatst bewerkt: 12/12/2020 - 12:16

Dank je wel voor je reactie.ik zal het ook zeker nog navragen bij de eerst volgende afspraak.maar weet nu toch dat het wel mogelijk is dat chemo zoiets veroorzaakt..bedankt

Laatst bewerkt: 14/12/2020 - 10:15