Immuuntherapie en COVID-19 vaccin

Mijn vrouw (nu 76  jaar) is in november 2019 geopereerd aan een Melanoom. Alhoewel er geen uitzaaiingen geconstateerd werden besloot de dokter voor de zekerheid een Immuuntherapie te starten in januari 2020. Na de 1e dosis Pembrolizumab kreeg mijn vrouw diverse klachten o.a. hepatitis aan de lever. Hierna is de kuur direct afgebroken en is mijn vrouw behandeld met o.a Prednison. Hier reageerde ze goed op. In de zomer van 2020 is mijn vrouw ontslagen van verdere behandelingen. Controle vind nu om de 4 maanden plaats. Vandaag kreeg ze een uitnodiging voor een COVID-19 vaccinatie. Mijn vraag is of dat gezien haar verleden met een immuuntherapie verantwoord is. Ofwel kunnen er specifieke klachten ontstaan?

 

Antwoord

beste partner van,

Het gevaar vanuit een corona infectie is vele male groter dan van het vaccine, dus mijn advies is in iedere geval te vaccineren, deze bijwerkingen zijn ook onafhankelijk van de bijwerkingen na permbrolizumab. Hoop dat dit voldoende antwoord is op uw vraag. 

 

 Vriendelijke groet, 

Christian Blank, oncoloog internist 

Laatst bewerkt: 25/03/2021 - 07:21