Wat kun je zelf doen?

Bewegen bij vermoeidheid

Opslaan

Lichaamsbeweging is goed voor je conditie, spijsvertering en lichaamsgewicht. Ook zorgt beweging voor een betere stemming en slaap. Daarom kan lichaamsbeweging helpen om vermoeidheid tijdens of na de behandeling van kanker te verminderen.

Zie je er tegenop om in je eentje te gaan bewegen of sporten? Dan kun je dat misschien samen met je partner gaan doen. Of met een vriend of vriendin.

Adviezen

  • Om minder moe te zijn is het belangrijk dat je minimaal 30 minuten per dag beweegt. Meer bewegen is nog beter.
  • Kies een manier van bewegen waarbij je hartslag en ademhaling omhoog gaan. Bijvoorbeeld wandelen, fietsen, zwemmen, tuinieren of fitness.
  • Wil je het echt goed aanpakken, vraag dan advies van een fysiotherapeut of oncologisch fitnesstrainer. Als je dat wilt, kan hij of zij voor jou een trainingsprogramma op maat maken en je coachen bij het trainen.
  • Train minimaal 12 weken. Dan merk je dat het effect heeft. Langer dan 12 weken trainen helpt nog beter. 
  • Trainen tijdens de behandeling helpt ook om je minder moe te voelen.

Bouw langzaam op

Bouw lichamelijke activiteiten langzaam en stap voor stap op. Bijvoorbeeld wandelen, fietsen of zwemmen. Hoe beter je lichamelijke conditie, hoe minder snel je moe bent. En hoe sneller je herstelt als je moe bent.

Over deze pagina

De informatie in de bibliotheek is getoetst door medisch specialisten en andere deskundigen.

Laatste update: september 2017

Dit artikel is geschreven door kanker.nl.

Met medewerking van

Drs. Abrahams, H. (overige deskundige), Dr. Brouwer-Dudok de Wit, A.C. (klinisch psycholoog), IJsseldijk, G. van (ervaringsdeskundige), Prof. dr. Knoop, J.A. (klinisch psycholoog), Prof. dr. Prins, J.B. (klinisch psycholoog)