WIA/IVA

De titel van dit blog was eerst 'het leed dat uitkering heet'. Omdat ik natuurlijk wel blij ben dat zo'n uitkering bestaat heb ik het toch veranderd. Maar ik baal wel even van hoe dat verder geregeld is. Na een jaar ziekte is het zo dat je salaris 70% wordt van je laatst verdiende brutoloon. Na twee jaar ziekte mag je werkgever je ontslaan en kun je een WIA-uitkering (die dan weer bestaat uit een WGA en IVA ) aanvragen. In mijn geval heb ik een vervroegde WIA-uitkering aangevraagd (en dus daarvan de IVA gekregen). Bij een IVA krijg je 75% van je laatst verdiende brutoloon. Hoera, iets meer dus. Dat was ook te zien op de toekenning; de bruto uitkering was inderdaad hoger dan wat ik op dat moment bruto aan salaris kreeg.

Omdat een werkgever je pas na twee jaar ziekte mag 'ontslaan' blijf ik nog wel tot mei volgend jaar in dienst. Als het salaris hoger zou zijn dan de uitkering moet de werkgever dit nog aanvullen zolang je nog in dienst bent. In mijn geval is dat dus niet aan de orde (bij sommige andere uitkeringen kan dat wel zo zijn).

Ik ging er dus eigenlijk gewoon vanuit dat ik er weer wat op vooruit zou gaan qua inkomsten. Helaas: de netto uitkering is lager dan het netto salaris wat ik kreeg. En ik vond het nog best een aardig bedrag minder. De frustratie sloeg meteen weer hard toe en ik zocht meteen uit hoe dit dan kan. Het blijkt zo te zijn dat het belastingtarief een stuk hoger ligt bij een uitkering dan bij salaris vanuit een werkgever, onder andere omdat je geen recht meer hebt op arbeidskorting (op zich best logisch, maar ik had daar nooit bij stil gestaan). Maar ook omdat je geen pensioenpremie betaalt, wat het belastbare bedrag ook weer hoger maakt. Je bouwt dus geen pensioen op, maar betaalt juist extra belasting waardoor je netto minder overhoudt. Weer zo'n ultrafijn ding wat niemand je vertelt en waar je dan weer achteraf achterkomt. Wellicht zijn er mensen die dit wel van tevoren bedenken, maar voor al die anderen die dat net als ik niet doen en die al die achteraf-verrassingen ook niet zo fijn vinden zeg ik het toch maar weer voort.

 

20 reacties

Dank voor je duidelijke uitleg. Ik was er ook al achter maar heb het eigelijk nooit uitgelicht. Misschien kun je het bij een gesprek beginnen plaatsen deze blog. Ik denk dat het dan een groter bereik heeft.

https://www.kanker.nl/ervaringen-van-anderen/gespreksgroepen/borstkanker

Ook hier moeten we maar weer mee dealen.

Liefs Alice ā¤šŸ˜˜

Maar je uitkering betreft een iva neem ik aan. 100% afgekeurd. Je mag wel werken als je kunt maar het hoeft niet.

  • IVA staat voor: Inkomensvoorziening Volledig Arbeidsongeschikten. U krijgt mogelijk IVA als u niet of nauwelijks kunt werken en er een kleine kans is dat u herstelt.           
Laatst bewerkt: 10/11/2020 - 11:45

Hoi Alice,

Ik zal het later vandaag ook even daar posten. Het betreft een IVA uitkering inderdaad. Ik noem het meestal WIA omdat dat de verzamelnaam is voor IVA en WGA en die wat bekender is. Nu niet bij stil gestaan, ik zal het even aanpassen voor de volledigheid. 

Laatst bewerkt: 10/11/2020 - 11:57

Nou da's lekker dan. Slecht voor je portemonnee en slecht voor je humeur, zeker als je het niet van tevoren wist. Wel waardevolle informatie voor anderen, maar daar heb jij dan weer niets aan helaas. 

Liefs, Joke 

Laatst bewerkt: 10/11/2020 - 13:06

Inderdaad, ik vind dat toch zo irritant. Ik bereid me altijd goed voor en wil vooraf altijd exact weten waar ik aan toe ben. En dan komt er weer zo'n grapje achteraf. Ach ja, hopelijk is een ander nu wel gewaarschuwd. 

Laatst bewerkt: 10/11/2020 - 18:52

Hi Sandra, 

Mij is exact hetzelfde overkomen. Nou prijs ik mezelf wel gelukkig dat een werkgever, een voormalig opdrachtgever, toen ik ondernemer was, mij een part-time baan heeft aangeboden, terwijl ze wisten dat ik palliatief was. Anders had ik helemaal met lege handen gestaan na 20 jaar verdomde hard werken. Maar ik begrijp dat het zuur voor je is. Ik heb al een paar keer gedacht om een blog te schrijven over kanker, financiĆ«n en manieren om geld te besparen. 

Als je een eigen huis hebt, ga je vanaf volgend jaar ook nog eens merken dat je minder terug krijgt van de belasting, omdat je niet werkt. We krijgen er allerlei ding bij, die het er niet leuker en makkelijker op maken. Gelukkig zijn we weerbaar en als je creatief bent, kun je vaak met veel minder geld rondkomen. 

Liefs, Jessica

Laatst bewerkt: 11/11/2020 - 09:45

Poeh, lekker dan. Net een ander huis gekocht, ook helemaal niemand die daar ook maar iets over meldt van tevoren. Wat word ik daar toch geirriteerd van. Extra accupunctuursessie aanvragen maar šŸ˜’. Dat blog lijkt me een goed idee!

Liefs Sandra

Laatst bewerkt: 11/11/2020 - 12:44

Ja, herkenning. Ik belde na de eerste IVA-uitkering naar het UWV, dacht dat het echt niet klopte. Ik had niet een kwart minder dan m'n salaris, maar een derde minder. Nou ja, het klopte dus wel, zij legde me uit wat jij hier vertelt.

Ik ben wel uit dienst gegaan, met een correcte vaststellingsovereenkomst en een correcte transitievergoeding (na 30 jaar werken), misschien heb je daar nog iets aan? Want dat was dan weer een fijne meevaller (niet als je in een huurhuis zit en huurtoeslag krijgt, maar dat is weer een ander verhaal). XXX

 

Laatst bewerkt: 16/11/2020 - 17:30

Ja die vaststellingsovereenkomst en vergoeding....ik wist niet eens dat dat kon als je afgekeurd wordt. Eens aankaarten bij mijn werkgever dan, of had ik dat direct bij de aanvraag moeten doen? Maar je moet daar ook weer extra veel belasting aan afdragen zag ik bij de gespreksgroep. Zoveel vragen steeds, en ik was nota bene onder andere jobcoach; dit soort dingen wist ik niet. En mijn leidinggevende die toch behoorlijk veel meer weet op dit gebied wist het ook niet. 

Ik vind het zo frustrerend dat er in de wet alleen gekeken wordt naar of je werkt of niet en niet of je een WIA krijgt of vrijwillig niet werkt. Die kinderopvangtoeslag, die extra belasting bij een uitkering, blijkbaar straks voor mij ook minder belastingteruggave bij mijn koophuis en zo nog wel wat dingen. 

Laatst bewerkt: 19/11/2020 - 08:01

Je hoefde dat niet gelijk bij je Iva aanvraag te doen, die gaat immers via het UWV. Het UWV heeft niks met de vaststelingsovereenkomst en de transitievergoeding te maken,  de afdeling personeelszaken van je werkgever moet dit regelen. 

Ik heb inderdaad een smak belasting af moeten dragen van die transitievergoeding, maar in het jaar daarna ook wel weer een deel terug gekregen bij mijn belastingteruggave.

Voorheen werden zieke medewerkers (lees: medewerkers met ongeneeslijke kanker) nog wel eens 'slapend' in dienst gehouden, maar dat mag tegenwoordig niet meer. Bij mijn weten heb jij sowieso recht op die transitievergoeding als je afgekeurd wordt/bent (en naar rato als je deels afgekeurd zou worden: dit meld ik er bij voor anderen die dit lezen).

Laatst bewerkt: 22/11/2020 - 14:24

Ik bouw trouwens nog wel pensioen op, maar hoef de premie niet zelf te betalen. Ik heb mijn pensioenfonds benaderd of ik mijn pensioen niet af kan kopen, omdat ik de pensioenleeftijd niet ga halen (tenzij er een wonder gebeurt), maar dat is niet toegestaan.

Ik heb van lotgenoten wel eens begrepen dat dit soms wel kan, als je er voor verzekerd was of als je kleine, korte contracten had. Of als je minder dan 5 jaar van je pensioengerechtigde leeftijd af zit, naja, daar hebben we niks aan. 

Ik heb (denk ik) een beetje hetzelfde gevoel als jij: het is fijn dat we in dit land een uitkering krijgen. Maar toch voel ik me een beetje bedonderd, ik heb honderden euro's per maand ingeleverd.

Laatst bewerkt: 21/11/2020 - 16:02

Bedankt, ik zal het van de week nog eens rustig verder uitzoeken. 

Inderdaad dat gevoel, aan de ene kant wil ik niet zeuren omdat het zeker fijn is dat er een vangnet is. Maar aan de andere kant is het toch wel erg veel inleveren ja.

Gelukkig is dat bij mij niet aan de orde, maar ik kan me helemaal voorstellen dat er mensen zijn die enorm in de geldproblemen komen op deze manier. Bijvoorbeeld als ik nog alleenstaand was geweest met mijn koophuis. Of als je een koophuis hebt gebaseerd op twee inkomens. Zie dat maar eens zo snel te verkopen. En nog lastiger: zie dan maar eens een betaalbaar ander huis te krijgen. Met huren zou ik nu overal tussen wal en schip terecht komen en daar zal ik niet de enige in zijn. 

Dubbel ja. Vooral misschien ook wel omdat we veel liever hadden willen blijven werken. 

Laatst bewerkt: 22/11/2020 - 12:18

Nou, ik kreeg zowaar uit het niets een brief van het pensioenfonds dat ik inderdaad wel pensioen blijf opbouwen, maar daar inderdaad niet voor hoef te betalen. Pensioen wordt wel minder, maar inderdaad, als ik dat haal zie ik dat dan wel weer. Toch fijn dat er eens iets vanzelf goed gaat!

Laatst bewerkt: 01/12/2020 - 13:31

Zo hebben ze het steeds over kwaliteit van leven, maar als je financieel lekker gekort wordt, waar blijft dan die kwaliteit??

Heb vandaag IVA aangevraagd, maar als ik het dus goed begrijp kan ik erop rekenen dat ik flink gekort ga worden, terwijl ik dacht voor die 5% te gaan.

Gelukkig kan ik wel met vervroegd pensioen en zo het financiƫle gat opvullen. Ik neem het bedrag bij het ABP op tot aan mijn pensioenleeftijd, want haal die waarschijnlijk niet. Dus nu 64 en 2 maanden en betaald worden tot 66 en 10 maanden, dat is een aardig bedrag en ik hoop dan mijn huur en zorgtoeslag op te kunnen zeggen, want ben ieder jaar behoorlijke bedragen aan het terugbetalen.

Vraagje hoe zit het eigenlijk precies met die transitievergoeding? 27 februari a.s. ben ik 1 jaar ziek, moet je dan om hier recht op te hebben toch nog tot 2 jaar in dienst blijven bij je werkgever of hoe zit het precies?

Laatst bewerkt: 22/11/2020 - 22:21

Om de transitievergoeding te krijgen ga je juist Ć¹it dienst. Je werkgever (HRM, personeelszaken) biedt je een vaststellingsovereenkomst aan. Daarin staat dat je uit dienst gaat en onder welke voorwaarden. De hoogte van de transitievergoeding is wettelijke geregeld (formule van zoveel dienstjaren en welk percentage dan, enzo). Je werkgever is daarna 'van je af', zeg maar.

Laatst bewerkt: 22/11/2020 - 23:45

Nog even voor alle duidelijkheid, dat je uit dienst gaat kan ook voor de 2 jaar? Dus op het moment dat ik IVA krijg?

Ik weet dat er veel mensen bij ons slapende werden gehouden en vorig jaar zijn er dus veel mensen uit dienst gegaan met een transitievergoeding omdat ze niet meer slapend gehouden mochten worden. Die mensen waren allemaal over de 2 jaar ziektewet heen en kregen leuke uitbetalingen haha. Hoe zit het dus met een vervroegde WIA uitkering, heb je dan ook recht op die vergoeding?

Laatst bewerkt: 23/11/2020 - 10:08

Ja, je hebt hoe dan ook recht op die vergoeding. Die wordt berekend aan de hand van je salaris en aantal dienstjaren, dat is wettelijk bepaald (is een formule voor: zoveel jaar, zoveel procent van je loon, enzovoort).

De datum dat je dan uit dienst gaat stel je samen met je werkgever vast en dat komt in de vaststellingsovereenkomst te staan. Bij mij was het de 1e van de maand nadat de vaststellingsovereenkomst door mij getekend is, ik was toen 13 maanden in de ziektewet en ik had toen net 2 maanden een IVA-uitkering. 

Laatst bewerkt: 10/12/2020 - 16:09

Ha Frie, toch weer even een vraagje hierover. Jij geeft aan dat je na 13 maanden ziektewet en 2 maanden IVA uitkering uit dienst ging. Bij mij geven ze aan dat ze me niet mogen ontslaan totdat ik 2 jaar ziek ben. Ze hoeven geen salaris meer te betalen, maar officieel uit dienst ga ik dus pas in mei komend jaar. Ik heb de vaststellingsovereenkomst aangekaart, ze zijn het nog aan het uitzoeken maar die komt er waarschijnlijk wel aan. Er is toch geen kans dat die niet betaald gaat worden als ik nu nog in dienst blijf tot mei?

Laatst bewerkt: 08/12/2020 - 15:48

Volgens mij klopt het dat ze je niet eerder mogen ontslaan. Maar met de vaststellingsovereenkomst ga je zelf uit dienst, in overleg, je wordt niet ontslagen. Zaak dus om dat ding goed door te lezen, als je 'm krijgt.

Maar ook als je die twee jaar in dienst blijft, hou je recht op die transitievergoeding, bij mijn weten. Een vriendin van me (borstkanker) is gedeeltelijk afgekeurd en heeft alsnog een transitievergoeding (naar rato) ontvangen. Het is verplicht.

Ik had, toen ik die IVA kreeg, mijn werkgever gevraagd of ze mijn salaris niet konden aanvullen tot ik die twee jaar volgemaakt had. En toen kwamen ze met die vaststellingsovereenkomst en de transitieveroeding, tot dan had ik er ook nog nooit van gehoord.

Laatst bewerkt: 10/12/2020 - 16:16

Nou dat is geweldig. Ik ga er via mijn dochter (werkt bij hetzelfde bedrijf) achter aan. Heb op 22 november de aanvraag naar het UWV gedaan en vandaag bevestigd gekregen dat ze mijn aanvraag binnen hadden gekregen en dat ik rond 31 januari hoor (ze houden hier nog een slag om de arm ivm corona en achterstand) of ik dan vervroegd WIA krijg. Ik hou zelf ook nog rekening met een paar weken meer. Hoop dat het voor 27 februari gaan lukken, dan ben ik een jaar in de ziektewet. Een beetje geluk mag ik ook weleens een keer hebben, dacht ik zo. Bedankt voor al je info.

Groetjes Yvon

Laatst bewerkt: 01/12/2020 - 13:23