Op zoek naar Dr. Perfect: wat zijn fijne eigenschappen voor een arts?

Openbaar gesprek
20 januari 2015 om 21.43,
gewijzigd 20 november 2017 om 12.20
504 x gelezen
Natuurlijk bestaat Dr. Perfect niet! Maar er zijn artsen die aardig in de buurt komen... Ik heb er eens over nagedacht wat ik nou precies wel of niet fijn vond in het contact met 'mijn' artsen.
Een tijdje terug schreef ik een blog over mijn ervaringen met de minder leuke artsen die ik tijdens mijn 'project kanker' heb gezien. https://www.kanker.nl/sandravdrw/blog/1797-onmisbare-eigenschappen-en-v…
Het vervolg op dat blog ging over wat ik en mijn contacten op Kanker.nl nou belangrijke eigenschappen vinden voor een arts. https://www.kanker.nl/sandravdrw/blog/1872-dr-perfect
Het lijkt me leuk en nuttig voor andere patiënten en zorgprofessionals als we onze ervaringen eens delen en op een rijtje te zetten.Het is de bedoeling dat het een opbouwend lijstje wordt. Laat je me weten wat jij nou zo fijn vond aan jouw arts, of wat beter had gekund? Dat kan onder aan mijn blog, of in deze discussie. Ik ben benieuwd.

11 reacties

Annemiek :-) Ik kan me herinneren dat er in het AMC eens een arts in het weekend op zijn motor naar het ziekenhuis kwam, omdat er met spoed 'onderhoud' aan mij moest worden geplaagd. Dat was een hele aantrekkelijke arts. Vanaf die dag noemden de verpleegkundigen en ik hem, vrij naar het hilarische lied van Bonnie St. Claire, 'Dr. Bernard'.
Laatst bewerkt: 29/06/2017 - 19:51
Haha ja dat maakt het toch een stuk minder vervelend om naar het ziekenhuis te gaan!  Mijn arts is wel mijn McDreamy. Jammer alleen als je zo iemand moet vragen om iets voor je stoelgang ofzo
Laatst bewerkt: 29/06/2017 - 19:51
Haha, tja, een hele jonge knappe gyneacoloog, moet eerlijk zeggen daar zou ik het wel weer een beetje moeiljk mee hebben.😁
Maar even serieus, ik vertel de laatste tijd bij het begin van het gesprek dat ik behoefte heb om alles precies en technisch te willen weten wat er aan mij lichaam verspijkerd moet worden. Ik laat duidelijk merken dat ik intelligent genoeg ben om dat aan te kunnen en er ook veel behoefte aan heb, om een soort controle te houden. Ik merk dat dat gewaardeerd wordt door de arts, hij weet waar hij aan toe is en als ik iets niet snap, dan vraag ik om achtergrond informatie.
ik denk dat in de verhouding dokter patient een heleboel veranderd is sinds mijn ouders, die diep respect voor de dokter hadden en overal ja dokter, nee dokter op zeiden.
Het is een relatie geworden die twee kanten op gaat, waardoor wij als patient ook verantwoordelijkheid krijgen te laten weten hoe we behandeld willen worden. 
Ik heb ook een dokter (een zij) aan mn bed gehad die zei, maak je over die ontstekingswaarden maar niet druk, dat doen wij wel, wij zijn de dokters. Daar ben ik toen zo kwaad om geweest, helemaal omdat ik op dat moment het vertrouwen in mn lichaam kwijt was ( had net een spoedoperatie achter de rug en was ook bang voor wat nog ging komen) en ik juist behoefte had aan informatie.
Helaas niet in haar gezicht, maar mopperend tegen de verpleegster. Heb er vanaf toen wel voor gezorgd dat ik de dokters die ik vertrouwde te spreken kreeg, en geen zaalarts die van toeten nog blazen weet. 


Lang verhaal, kort door de bocht: wil behandeld worden als een intelligent mens in eengelijkwaardig gesprek met de dokter. 

Laatst bewerkt: 29/06/2017 - 19:51
In vumc hematologie hebben ze het zelfs gezellig gemaakt met ligstoelen en koffiecorner en leestafel voor de patiënten.. Kundige artsen maar zijn gewoon en vragen je ook naar je gezin ed. En al hebben ze het druk ze nemen altijd de tijd voor je: super! Ben blij met die artsen en overig personeel op die afdeling!
Laatst bewerkt: 29/06/2017 - 19:51
Dat klinkt erg goed zeg. Ik heb het idee dat de tijden echt ten goede veranderen. Er is steeds minder afstand tussen artsen en patiënten. Er lijkt meer contact te komen van mens tot mens ipv van arts tot patiënt.
Laatst bewerkt: 29/06/2017 - 19:51
Ben de dialoog aan gegaan over mijn chemo:  verkleinen van kans op terugkeer van kanker tov de kwaliteit van leven. Ik had toen 2 behandelend artsen en 1 ervan begreep me gelukkig goed waardoor ik de regie zelf in handen kreeg. De ander leek in de maanden er na steeds meer begrip te krijgen voor mijn keuzevrijheid.

achteraf zei hij dat ze altijd beginnen met sterk leiderschap omdat veel patienten gewoon blind door het traject heen willen worden geloodst. Slechts een deel wil alle keuzes weten en meebeslissen. 
Misschien is de ideale dokter dus voor iedereen anders?

Laatst bewerkt: 29/06/2017 - 19:51
Ik vind het heel belangrijk dat een arts goed bereikbaar is, betrokken, bekwaam en goed kan luisteren. Heel vervelend vind ik het als een arst een groot ego heeft.  Met de uroloog waar ik onder behandeling ben heb ik het erg goed getroffen. Leuke bijkomstigheid is dat hij er ook nog eens heel goed uitziet ;-). Wat door mij tijdens mijn behandeling als ZEER prettig werd ervaren is dat je als patiënt het emailadres van de arts zelf kreeg. Ik heb hier regelmatig gebruik van moeten maken, tijdens mijn chemo's, operatie en ook een paar keer als er een probleem(pje) thuis ontstond. Soms al binnen 5 minuten een reactie maar altijd dezelfde dag. 
Laatst bewerkt: 29/06/2017 - 19:51
Ik heb ook al verschillende artsen gezien. Heel blij ben ik met mijn uroloog, hij staat te boek als mijn hoofdbehandelaar en is een hele fijne man, ziet er ook goed uit en ik kan me altijd tot hem wenden en hij is altijd van alles op de hoogte. Maar omdat bij mij alles spoed had, ben ik niet 1 keer door hem geopereerd, dus heb ik ook veel collega urologen van hem gezien. 1 collega is juist helemaal niet knap, een beetje mister Lurch van de Adams familie. Stiekem hoopte ik dat niet hij het zou worden die me zou gaan opereren, maar hij werd het wel. En wat bleek.... een geweldige arts! Nam alle tijd, heel zorgvuldig, heel kundig, respectvol en als hij een lach op zijn gezicht toverde viel de harde uitdrukking helemaal weg. Zo zie je maar weer, dat uiterlijk toch echt niet belangrijk is ;)
Laatst bewerkt: 29/06/2017 - 19:51
Hoi,

Ik had een super bestralingsarts, heel betrokken, heel lief, en heel gewoon, niks geen poeha en altijd in voor een grapje. Ik zag er altijd tegenaan om naar een arts te moeten maar ik ging met "plezier" naar hem toe.
Ik vind het heel belangrijk dat je als individu word behandeld, niet als één van de velen, en dat je ondanks alles toch ook een grapje met elkaar kunt maken. Als je als één van de velen word behandeld dan heb ik soms het gevoel dat je niet serieus word genomen want iedereen gaat natuurlijk op een andere manier met zijn ziekte om en voelt zich anders.
Ook in het UMCG lopen lekkere hapjes rond waarvan je denkt, is dat een arts?? kon wel een filmster zijn ;-)
Laatst bewerkt: 29/06/2017 - 19:51
Dag,

Deze had ik geplaatst onder 'wat voor rol speelt jouw huisarts', maar ik zie dat hij ook hier heel goed past.

Mijn huisarts speelt een zeer positieve rol in mijn situatie. Wat maakt haar zo fijn?
- Ze luistert goed.
- Ze heeft belangstelling niet alleen voor mij, maar vraagt ook actief aan mijn vrouw hoe het met haar gaat.
- Ze geeft ruimte, maar begrenst ook (als bijvoorbeeld een onderwerp nog niet 'voor nu' is, of als het gesprek uitloopt en er meer mensen in de wachtkamer zitten), waardoor ik zelf niet op die grenzen hoef te letten, de ruimte kan nemen, en kan zeggen wat ik wil zeggen.
- Ze kent me goed (maar blijft ook checken of het klopt wat ze denkt) en kan haar beleid daarop afstemmen in samenspraak met mij.
- Ze kent haar eigen grenzen; als ze iets niet weet of kan, consulteert ze iemand anders of verwijst ze.
- Of ze medisch heel deskundig is weet ik niet eens, maar ik heb haar nooit op iets ondeskundigs kunnen betrappen. Wel speelt ze soms iets teveel op safe door bijvoorbeeld lab aan te vragen dat misschien niet nodig is.
- Ze vraagt actief of ze zelf weer contact op zal nemen of dat ik liever zelf het initiatief neem.
Eigenlijk zijn het allemaal communicatieve zaken, waarom ik haar zo fijn vind. Als ik wel moeite heb met artsen, dan gaat het eigenlijk ook altijd over communicatie - of organisatie...

groet, Cato (https://www.kanker.nl/cato_/blog/10588-z-onder-controle)
Laatst bewerkt: 19/11/2017 - 12:19

Meer over Communicatie tussen patiënt/naaste en zorgverlener