Veelgestelde vragen

Staat je vraag niet in deze lijst? Mail naar info@kanker.nl.

Hoe kan ik feedback geven op de website kanker.nl?

Feedback over de website en het gebruik ervan kun je geven via info@kanker.nl. Feedback over de community (discussiegroepen en blogs) kun je mailen naar communitymanager@kanker.nl. Of bespreek het in de discussiegroep Feedback en suggesties voor Kanker.nl

Hoe kan ik ongewenste zaken melden?

Kanker.nl heeft veiligheid en betrouwbaarheid hoog in het vaandel staan. Ons team van moderatoren houdt hierop dagelijks toezicht, samen met de twee community managers. Jouw hulp daarbij is belangrijk, bijvoorbeeld door  gebruik te maken van de Meld als Ongewenst knop, waardoor wij geattendeerd worden op ongewenste berichten.

Je kunt ook een bericht naar een moderator sturen. Hoe? Klik op een discussiegroep. Daar zie je aan de rechterkant een button ‘Verstuur bericht aan moderatoren’. Schrijf en verstuur je bericht. Je krijgt zo snel mogelijk antwoord van een van de moderatoren.

Wij hebben uit privacy overwegingen geen inzage in je persoonlijke berichteninbox, vandaar dat we jou nodig hebben om ongewenste berichten zoals spam en phishing berichten te achterhalen. Het gebeurt zelden, maar het komt wel eens voor  dat iemand een profiel aanmaakt en berichten verstuurt met de intentie je te benadelen of probeert je iets te verkopen. We zien het als onze taak je hier op te wijzen en je te vertellen wat je kunt doen zodat je geen slachtoffer wordt. Mede dankzij de alertheid van deelnemers zijn we nagenoeg altijd in staat om deze personen snel van de site te verwijderen. Maar mogelijk heb je dan al een persoonlijk bericht ontvangen.

Waar herken je deze ongewenste berichten aan:
1.       Vaak zijn ze geschreven in slecht Nederlands
2.       Vaak is de gebruikersnaam iets met Love, Baby, Babe, Luv
3.       Je ontvangt op dezelfde dag als het account is aangemaakt een bericht om een mail te sturen naar het e-mailadres, terwijl je verder nog geen contact hebt gehad met deze persoon
4.       Vaak zijn er geen overeenkomsten tussen jou en deze persoon
5.       Het profiel is slecht ingevuld en in de meeste gevallen reeds verwijderd, je kunt dus niks terugvinden van deze persoon op kanker.nl

Wat kun je doen?
1.       Reageer niet
2.       Als je wel wilt reageren omdat je twijfelt reageer dan via kanker.nl, door een bericht terug te sturen. Stuur geen bericht naar het genoemde e-mailadres, bel geen genoemd telefoonnummer
3.       Wanneer je vermoedt dat het bericht ongewenst is, laat het ons zo snel mogelijk weten door in het bericht op de knop ‘Meld als Ongewenst’ te klikken. Deze knop vind je als je op het pijltje naar beneden klikt rechts bij het bericht

Wij zullen, als dat niet al gebeurd is, degene die het account heeft aangemaakt z.s.m. van de site verwijderen. Mocht iemand dit vaker doen, dan zullen wij ook verdere maatregelen nemen van technische en/of juridische aard.

Mocht je nog vragen hebben over dit onderwerp, stuur dan een mail aan communitymanager@kanker.nl

Kan ik onvolledigheden of onjuistheden van de bibliotheek doorgeven?

Het kan zijn dat er over bepaalde vormen van kanker en behandelingen (nog) geen betrouwbare informatie beschikbaar is. We horen graag wat je mist of wat er niet klopt. Je kunt ook een discussie starten om te ontdekken of er meer mensen zijn die bijvoorbeeld een behandeling hebben ondergaan die nog niet omschreven is. Dit helpt ons om te zien hoeveel vraag ernaar is. Je kunt je feedback (inhoudelijk) geven via info@kanker.nl.

Ik heb mij geregistreerd, maar bij het inloggen blijkt dat mijn account niet geactiveerd is. Wat moet ik doen?

Als je je aanmeldt op kanker.nl, moet je je registratie nog bevestigen. Na het registreren krijg je een bericht op het e-mailadres dat je hebt opgegeven. Klik op de bevestigingslink in de mail om je account te activeren. Let op, na 3 dagen verloopt deze mogelijkheid. Je moet je dan opnieuw registreren op kanker.nl.

Geen e-mail ontvangen? Soms duurt het even voordat je de e-mail krijgt; maximaal 15 minuten. Of controleer je spamfilter: misschien is het bericht in de Ongewenste e-mail terechtgekomen. Mocht dit het geval zijn, kun je de instellingen van je mailbox aanpassen om e-mails van 'no-reply@kanker.nl' voortaan in je inbox te laten komen. Hoe dit precies werkt verschilt per mailprogramma.

Lukt het nog steeds niet, vraag dan een nieuwe activerings-mail aan. Je vindt de link 'Geen activerings-mail ontvangen?' op de inlogpagina.

Het lukt me niet om in te loggen. Hoe kan ik een nieuw wachtwoord aanvragen?
Als je je wachtwoord vergeten bent, klik dan op Wachtwoord vergeten op de inlogpagina. Vul je e-mailadres in en ga naar Postvak IN van je e-mail. Je ontvangt een mail met een link waarmee je je wachtwoord opnieuw kunt instellen. Soms duurt het even voordat je de e-mail krijgt; maximaal 15 minuten. Of controleer je spamfilter: mogelijk is het bericht in de Ongewenste e-mail terechtgekomen.

Hoe kan ik mijn wachtwoord wijzigen?

Je wachtwoord kun je wijzigen in je persoonlijke omgeving. Log in en ga naar je Accountinstellingen om je wachtwoord te wijzigen.

Hoe kan ik meer dan één kankersoort in mijn profiel invullen?

Op dit moment is het alleen mogelijk om één kankersoort aan te geven in je profiel. Geef aan welke kankersoort het meest prominent is en eventuele andere vormen van kanker beschrijven in je korte biografie onder Meer over mij.

Ik kan niet alles invullen in het profiel/mijn situatie staat niet tussen de keuzemogelijkheden

In sommige onderdelen van je profiel is het niet mogelijk om meerdere opties te selecteren. Kies voor de belangrijkste en vul in je biografie (Meer over mij) de overige gegevens in die op jouw situatie van toepassing zijn. Soms kan het voorkomen dat een behandeling of ziekenhuis niet in de lijst staat als keuzemogelijkheid. Geef dit dan door via info@kanker.nl.

Wie kan wat zien op kanker.nl?

Of anderen je kunnen zien en vinden hangt af van je instellingen. Dit zijn de 3 zichtbaarheidsopties:
  • Bezoekers die geen deelnemer zijn en dus geen account hebben, zien je alleen als je een openbaar profiel hebt.
  • Deelnemers aan Kanker.nl, met andere woorden zij die een account hebben, zien je als je ofwel een openbaar profiel hebt ofwel als het is ingesteld op 'zichtbaar voor andere deelnemers'.
  • Met een besloten profiel ben je niet zichtbaar. Niet voor bezoekers en ook niet voor deelnemers.

Wat/wie zichtbaar is in de discussiegroepen is afhankelijk van het soort discussie of vraag. Er zijn 2 soorten zichtbaarheid:

  • Openbaar: voor iedereen zichtbaar, ook door zoekmachines vindbaar.
  • Zichtbaar voor deelnemers op kanker.nl.

Uit een zoekopdracht komen alleen de profielen naar voren van deelnemers met een openbaar profiel (zichtbaar voor iedereen) of met een standaardprofiel (alleen zichtbaar voor andere deelnemers). Mensen met een besloten profiel zijn niet te vinden.

Je kan je zichtbaarheid aanpassen via Mijn startpagina en via Voorkeuren onder het kopje Zichtbaarheid.

Hoe we omgaan met je privacy, staat beschreven in de Privacyregeling

Wat doet kanker.nl om mijn privacy te waarborgen?

Je privacy is voor ons heel belangrijk! Hoe we hier mee omgaan, kun je lezen in de Gebruiksvoorwaarden en de Privacyregeling.

Kan ik mijn blog verwijderen?

Je kunt je blog niet verwijderen, behalve als je je account opheft. Wel kun je je blog verbergen. Je blog verschijnt nog wel in het lijstje bij je volgers. Maar zij krijgen een Verborgen-melding als ze erop klikken. 

Om je blog te verbergen ga je naar je persoonlijke profielpagina. Je gaat naar je blog en kiest in het menu Mijn blogberichten -> Instellingen. Daar vind je onderaan de pagina de mogelijkheid om je blog te verbergen. 

Als ik op 'Personen' klik verschijnen er (bijna) geen anderen zoals ik, hoe kan dit?

Als je niet geregistreerd of ingelogd bent, zijn alleen mensen met een openbaar profiel zichtbaar in het onderdeel Personen. Ben je wel ingelogd en maak je gebruik van de filters aan de linkerkant van de pagina om naar deelnemers te zoeken, dan kan het zijn dat de zoekresultaten geen of slechts enkele deelnemers weergeven. Probeer dan je selectie te verruimen. Bijvoorbeeld door een meer algemene kankersoort te selecteren - dus lymfeklierkanker, in plaats van de specifieke kankersoort non-hodgkin. Ook het verbreden van de mogelijke diagnosedatum, leeftijd of andere filtercriteria kan het aantal personen dat getoond wordt vergroten.

Uiteraard is het mogelijk dat er op Kanker.nl nog niet (voldoende) mensen zijn met wie je overeenkomsten hebt. Kanker.nl is groeiende, dus probeer het later nog eens. Uiteraard kun je gewoon in de discussies ervaringen delen, of blogs schrijven. 

Hoe kan ik mijn organisatie aanmelden?

Organisaties op kanker.nl moeten voldoen aan een aantal criteria om geaccepteerd te worden. Sommige soorten organisaties krijgen te maken met een aantal specifieke vereisten. Lees hoe je actief kan worden als organisatie. Wil je een verzoek indienen om als organisatie een plek te krijgen binnen Kanker.nl? Mail dan naar info@kanker.nl.

Hoe kan ik mijn kennis bijdragen?

Als patiënt ben je op jouw manier expert. Daarom geven wij je veel ingangen om je kennis bij te dragen. Bijvoorbeeld via Doneer je ervaring: een manier om af en toe via vragenlijsten per e-mail je ervaring met een bepaald onderwerp te 'doneren' (bijvoorbeeld rond kanker en werk). Ben je al deelnemer? Je kunt je opgeven via de instellingen voor e-mails. Op die plek zie je ook andere manieren om bij te dragen. Bijvoorbeeld in meedenk-bijeenkomsten of door je aan te melden voor wetenschappelijke onderzoeken.

Hoe werkt het beloningsbeleid van Stichting Kanker.nl?

Kanker.nl is het leidende platform rondom kanker in Nederland. Het is dé plaats waar betrouwbare informatie en ervaringskennis samenkomt. Hier werken wij dagelijks hard aan.
Als organisatie maken wij ook kosten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan huur van een werkruimte, aanschaf van systemen en databases en personeelskosten. Wij houden ons bij de salariëring aan de beloningsregels die zijn opgesteld door de brancheorganisatie Goede Doelen Nederland. Onze kosten proberen wij zo laag mogelijk te houden, door diensten en producten gesponsord te krijgen of met chari- korting.

Waar kan ik terecht met mijn overige vragen?

Voor al je vragen over kanker.nl mail naar info@kanker.nl. Voor discussie- en blog-gerelateerde vragen kan je mailen naar communitymanager@kanker.nl.