Ik ben zelfstandige

Hoe bouw ik op?

Opslaan

Werk kan helpen tijdens je herstel. Het geeft structuur, kan afleiden van gepieker en het contact met collega’s kan je goed doen. Probeer daarom je werk weer rustig op te pakken, zodra het kan. 

Lichamelijke en geestelijke conditie na de behandeling

Waarschijnlijk heb je na de behandeling een minder goede lichamelijk conditie. Ook ben je bezig met het verwerken van alles wat er is gebeurd.

Je kunt merken dat je daardoor:
•    moeite hebt met werken onder tijdsdruk 
•    een trager werk- en denktempo hebt
•    minder goed kunt plannen en organiseren
•    moeite hebt om verschillende dingen tegelijkertijd te doen
•    moeite hebt met het onthouden van nieuwe informatie 
•    moeite hebt om nieuwe dingen te leren
•    minder energie hebt
•    emotioneel bent

Belangrijk advies: begin rustig en bouw langzaam op

Omdat werken veel energie vraagt, is het advies om na de behandeling rustig te beginnen en je werkzaamheden geleidelijk uit te breiden. Wanneer je te hard en te snel aan het werk gaat, vraag je lichamelijk en geestelijk te veel van jezelf. Je hebt dan een grotere kans op een terugval.

Weer aan het werk – hoe pak je dat aan?

  • Maak voor jezelf een re-integratieschema en houd je daaraan. 
  • Overleg met je opdrachtgevers wat er mogelijk is. Misschien kun je een deel van de opdracht doen of kun je meer tijd krijgen om aan een opdracht te werken.
  • Zoek iemand uit je vrienden- of kennissenkring die je kan adviseren, coachen of steunen.
  • Vraag zo nodig advies van een bedrijfsarts consulent oncologie (BACO)

Andere adviezen en tips:

  • Als het in jouw werk mogelijk is, begin dan met werk waar geen tijdsdruk op ligt. 
  • Spreid je uren zo goed mogelijk over de week. Bouw vervolgens geleidelijk op.
  • Stel jezelf realistische doelen.
  • Houd een logboek bij. Noteer elke dag hoeveel uur je hebt gewerkt, wat voor werk het was, hoe het ging en hoe je je voelt. Gaat het niet goed, dan kan zo’n logboek inzicht geven waar het misgaat.
  • Luister naar je lichaam. Kun je je minder goed concentreren, ben je snel geëmotioneerd of voel je je opgejaagd? Slaap je minder goed? Neem op tijd rust en doe een stap terug als het niet gaat. Ga niet over je grenzen heen.
  • Zorg voor een goede balans tussen inspanning en ontspanning. Je huisarts kan je hier tips over geven. Vraag daarbij ook naar beweegprogramma’s voor kankerpatiënten. Bewegen kan klachten verminderen tijdens en na de behandeling.
  • Vraag anderen die kanker hebben gehad naar hun ervaringen, adviezen en tips. Wat zijn valkuilen? Wat heeft hen geholpen om hun werk weer op te pakken? 

Lees ook: Als werken (niet) goed lukt.

Over deze pagina

De informatie in de bibliotheek is getoetst door medisch specialisten en andere deskundigen.

Laatste update: augustus 2019

Dit artikel is geschreven door kanker.nl.