Wat kun je zelf doen?

Wat kun je zelf doen bij chronische vermoeidheid?

Opslaan

Tips hoe om te gaan met vermoeidheid

  • Leer de vermoeidheid en de beperkingen te accepteren op het moment dat je er last van hebt. 
  • Accepteer het verschil tussen wat je wilt en kunt.
  • Onderzoek wat je grenzen zijn en probeer daar niet overheen te gaan. 
  • Blijf trouw aan jezelf: doe wat goed voor je is, en niet in eerste instantie voor anderen. 
  • Wees assertief: kom voor jezelf op. Durf 'nee' te zeggen tegen anderen. Dat is niet altijd makkelijk, maar soms wel nodig. 
  • Leg niet voortdurend verantwoording af. Houd op met uitleggen als blijkt dat mensen niet (willen) luisteren. Het is vooral belangrijk dat naasten, zoals je partner, gezin of goede vrienden weten dat je nog last hebt van vermoeidheid. 
  • Blijf in contact met anderen. En probeer ook over andere onderwerpen te praten dan je vermoeidheid of je ziekte.

Wat kun je doen om je vermoeidheid te verminderen?

  • Zorg voor een regelmatig slaap-waakritme. Misschien was je tijdens de behandeling gewend aan extra slaap. Probeer dat toch weer af te bouwen. 
  • Zorg voor een goede verdeling van activiteiten over de dag en over de week. 
  • Bouw rustpunten in. Zet de deurbel af en zet de telefoon op stil. Wissel lichamelijke en geestelijke activiteiten af. Doe dit ook met makkelijke en moeilijke activiteiten. Plan niet te veel activiteiten op één dag.
  • Bepaal zelf je prioriteiten. Laat dat niet aan anderen over.
  • Probeer dingen uit. Zo leer je je  grenzen kennen. Ga door als je normaal gesproken zou rusten. Ervaar wat er dan gebeurt. Rust ook eens uit midden in een activiteit.
  • Zorg elke dag voor tenminste 1 uur lichaamsbeweging
  • Eet goed en gezond. Zorg voor een goede leefstijl. Meer informatie over gezond eten vind je op de website van het Voedingscentrum of op voedingenkankerinfo.nl

Probeer je leven weer op te pakken. Dit geldt voor je werk en huishouden, maar ook voor sociale contacten. Je bepaalt zelf wat het goede moment en snelheid daarvoor is. Houd er rekening mee dat er een overgangsperiode nodig is. Het is belangrijk dat je weer in uw regelmatige ritme komt.

Werk

Op je werk kun je misschien steun vinden bij je werkgever. Deze kan je bijvoorbeeld tegemoet komen door je flexibele werktijden te geven, je een deel van uw werk thuis te laten doen of je tijdelijk andere (lichtere) werkzaamheden te geven.

Je kunt ook overleggen met de arbodienst. Samen met de arbo-arts of arbeidsdeskundige kunt u kijken wat je nog wel en niet kan. En hoe je weer kunt opbouwen.

In overleg met je leidinggevende kun je collega’s en andere contacten informeren over je vermoeidheid: wat is er precies aan de hand, wat kan er wel en niet, kortom wat kunnen ze van jou verwachten? Dit kun je bijvoorbeeld per mail doen. Ook als je nog niet goed weet wat jewel of niet aankunt, kun je dit laten weten.

Over deze pagina

De informatie in de bibliotheek is getoetst door medisch specialisten en andere deskundigen.

Laatste update: september 2017

Dit artikel is geschreven door KWF Kankerbestrijding, kanker.nl.

Met medewerking van

Drs. Abrahams, H. (overige deskundige), Dr. Brouwer-Dudok de Wit, A.C. (klinisch psycholoog), IJsseldijk, G. van (ervaringsdeskundige), Prof. dr. Knoop, J.A. (klinisch psycholoog), Prof. dr. Prins, J.B. (klinisch psycholoog)