Psychisch

Tips voor ontspanning

Opslaan

Omgaan met het feit dat u niet meer beter wordt, kan spanning geven. Als u voortdurend ongerust en bezorgd bent, neemt uw spierspanning toe. Dat gebeurt ook als u pijn heeft. Van die spanning wordt u erg moe. Er zijn verschillende manieren waarop u kunt ontspannen. 

Misschien vindt u het prettig om te praten of te schrijven over uw ervaringen. Of u leest graag hoe mensen die in vergelijkbare situaties zitten het ervaren. Ook lichamelijke activiteiten, yoga of ontspanningsoefeningen kunnen helpen om te ontspannen. Probeer een manier te vinden die goed bij u past.

Tips

Hieronder volgen een aantal tips om te ontspannen:
  • Het kan prettig zijn om te praten over uw ziekte en de gevolgen ervan. Dat kan met iemand uit uw naaste omgeving, maar ook met iemand die minder dichtbij staat. Bijvoorbeeld een medepatiënt.
  • U kunt ook terecht bij een geestelijk verzorger. Daar hoeft u niet gelovig voor te zijn.
  • In een inloophuis kunt u deelnemen aan ontspannende activiteiten met lotgenoten.
  • Denk niet te snel dat er aan uw probleem toch niets te doen is. Vaak zijn er wel degelijk mogelijkheden, zodat u zich beter gaat voelen. Uw arts kan u bijvoorbeeld iets voorschrijven om redelijk te kunnen slapen, zodat u niet zo moe bent. Hij kan u zo nodig verwijzen naar gespecialiseerde hulpverleners.
  • Zoek een activiteit die voor afleiding zorgt. Ook al is dat maar voor tijdelijk. Denk bijvoorbeeld aan lezen, een film kijken of wandelen.
  • Luister naar muziek waar u rustig van wordt. Er bestaat muziek die speciaal gemaakt is voor ontspanning(soefeningen). Soms bevat deze muziek natuurlijke geluiden, zoals het zingen van een vogel of een kabbelende beek. U kunt muziek voor ontspanningsoefeningen bestellen op cd of mp3.
  • Verschillende organisaties bieden aangepaste uitstapjes of vakanties aan.
  • Ook als u geen zin heeft in afleiding, probeer dan toch iets te doen. Vaak leidt het u toch af.
  • Bent u erg somber en piekert u veel? Spreek dan met uzelf af dit alleen op bepaalde tijdstippen te doen. 

Over deze pagina

De informatie in de bibliotheek is getoetst door medisch specialisten en andere deskundigen.

Laatste update: januari 2016

Dit artikel is geschreven door kanker.nl.

Met medewerking van

Agora