Wat kun je zelf doen

Voldoende bewegen, maar overbelasting voorkomen

Opslaan

Voldoende bewegen is belangrijk. Dit kan ervoor zorgen dat je op gewicht blijft of gewicht verliest. Bewegen stimuleert ook de afvoer van lymfe, waardoor er minder vocht ophoopt in de benen en/of armen. 

Heb je  een lange of zware behandeling voor kanker gehad, dan is je spierkracht waarschijnlijk afgenomen. Ook je gewrichten kunnen misschien minder aan. Het is dan belangrijk om je spierkracht en conditie rustig en geleidelijk op te bouwen. De oncologiefysiotherapeut kan hierbij helpen.

Je kunt allerlei sporten doen, zolang je niets overbelast. Het is verstandig om de belasting en de duur van het sporten langzaam op te bouwen. Dan merk je zelf hoe je lichaam reageert. Lichte klachten gaan vaak over na rust. 

Het is aan te raden om tijdens het sporten een Therapeutisch Elastische Kous (‘steunkous’) of zwachtels te dragen. Dit bevordert de lymfeafvoer nog meer en voorkomt klachten.

Na inspanning heeft je lichaam hersteltijd nodig. Het is belangrijk dat je deze tijd neemt. Zo kun je overbelasting voorkomen.

Twijfel je of een sport of activiteit kunt doen? Bespreek dit dan met je arts, verpleegkundige of therapeut.

Over deze pagina

De informatie in de bibliotheek is getoetst door medisch specialisten en andere deskundigen.

Laatste update: december 2018

Dit artikel is geschreven door kanker.nl.