Weer aan het werk na kanker? Zo bouw je het op.

Deze informatie is gecontroleerd door deskundigen.

Naar colofon

Opslaan

Werken kost veel energie. Ga je weer aan het werk na je behandeling, begin dan rustig. Doe steeds een beetje meer. Lees de tips om rustig op te bouwen. 

Werk kan helpen tijdens je herstel. Het geeft structuur, kan afleiden van gepieker en het contact met collega’s kan je goed doen. Probeer daarom je werk weer rustig op te pakken, zodra het kan. 

Lichamelijke en geestelijke conditie na de behandeling

Waarschijnlijk heb je na de behandeling een minder goede lichamelijk conditie. Ook ben je bezig met het verwerken van alles wat er is gebeurd.

Je kunt merken dat je daardoor:

  • moeite hebt met werken onder tijdsdruk 
  • een trager werk- en denktempo hebt
  • minder goed kunt plannen en organiseren
  • moeite hebt om verschillende dingen tegelijkertijd te doen
  • moeite hebt met het onthouden van nieuwe informatie 
  • moeite hebt om nieuwe dingen te leren
  • minder energie hebt
  • emotioneel bent

Belangrijk advies: begin rustig en bouw langzaam op

Omdat werken veel energie vraagt, is het advies om na de behandeling rustig te beginnen en je werkzaamheden geleidelijk uit te breiden. Wanneer je te hard en te snel aan het werk gaat, vraag je lichamelijk en geestelijk te veel van jezelf. Je hebt dan een grotere kans op een terugval.

blog van Sjer over opbouwen werk na kanker

Tips om je werk rustig op te bouwen

  • Vertel je leidinggevende en collega’s wat je wel en (nog) niet kunt. Dan kunnen zij daar rekening mee houden.
  • Vraag om een buddy: een collega die je kan bijpraten en je kan 'inwerken'. 
  • Zoek met je werkgever naar oplossingen als je door bepaalde klachten je werk niet goed kunt doen.
  • Vraag de bedrijfsarts om advies voor een goede opbouw van uren en werkzaamheden.
  • Vraag op tijd hulp van de bedrijfsarts of arbeidsdeskundige. Bijvoorbeeld als je bij je werk last hebt van vermoeidheid, concentratieproblemen, pijn of emotionele problemen (angst, depressie). 

Andere adviezen en tips voor als je weer aan het werk gaat

  • Als het in jouw baan mogelijk is, begin dan met werk waar geen tijdsdruk op ligt. 
  • Spreid je uren zo goed mogelijk over de week. Bouw vervolgens geleidelijk op.
  • Stel jezelf realistische doelen.
  • Houd een logboek bij. Noteer elke dag hoeveel uur je hebt gewerkt, wat voor werk het was, hoe het ging en hoe je je voelt. Gaat het niet goed, dan kan zo’n logboek inzicht geven waar het misgaat.
  • Luister naar je lichaam. Kun je je minder goed concentreren? Ben je snel geëmotioneerd of voel je je opgejaagd? Slaap je minder goed? Neem dan op tijd rust en doe een stap terug als het niet gaat. Ga niet over je grenzen heen.
  • Zorg voor een goede balans tussen inspanning en ontspanning. Je huisarts of bedrijfsarts kan je hier tips over geven. Vraag daarbij ook naar beweegprogramma’s voor kankerpatiënten. Bewegen kan klachten verminderen tijdens en na de behandeling. 
  • Vraag anderen die kanker hebben gehad naar hun ervaringen, adviezen en tips. Wat zijn valkuilen? Wat heeft hen geholpen om hun werk weer op te pakken? 

Colofon

Met medewerking van:

Foto Cobi Oostveen

Cobi Oostveen

Bedrijfsarts-consulent oncologie, zelfstandig

Persoonlijke pagina

Dr. Angela de Boer

Onderzoeker, Coronel Instituut voor Arbeid en Gezondheid

Foto Ton Jenner

Drs. Ton Jenner

Bedrijfsarts-consulent oncologie, Omtrend

Persoonlijke pagina

Illustratie mensen

Ervaringsdeskundigen

Gerrie Lok

Maatschappelijk werker, LUMC

Mirjam van Belzen

Belangenbehartiger Kwaliteit van leven, NFK

Gemaakt door de redactie van kanker.nl

Laatste update: augustus 2019