Behandeling

Behandelmethoden

Opslaan

Er zijn verschillende behandelingen die gebruikt worden bij de behandeling van angst bij kanker, zoals:

  • psycho-educatie
  • cognitieve gedragstherapie
  • mindfulnesstraining
  • EMDR
  • ACT
  • Emotion focused therapy (EFT)
  • systeemtherapie
  • groepstherapie
  • visualisaties
  • ontspanningsoefeningen
  • aandachtgerichte of meditatieve oefeningen

Psycho-educatie

Psycho-educatie houdt in dat een psycholoog u uitleg geeft over uw psychische klachten en u advies geeft. Hij legt onder andere uit hoe uw klachten samenhangen met uw ziekte. En wat u kunt doen om er beter mee om te gaan.

Cognitieve gedragstherapie

Bij cognitieve gedragstherapie leert u hoe u uw gedachten en gedrag in reactie op uw ziekte kunt veranderen en hoe u daarmee uw gevoelens kunt beïnvloeden.

Tijdens de gesprekken onderzoekt u bijvoorbeeld samen met een psycholoog:

  • welke gedachten u heeft als u bang bent
  • of deze gedachten ook realistisch zijn
  • hoe deze gedachten van invloed zijn op uw gedrag
  • met welk gedrag uw angst blijft bestaan. Bijvoorbeeld verschillende keren per dag uw lichaam controleren, elke dag de overlijdensadvertenties in de krant bekijken.

U leert niet-helpende gedachten te herkennen. Bijvoorbeeld een gedachte als: ik moet dagelijks mijn borsten controleren, want als ik een bultje mis, dan ben ik te laat en ga ik dood. Of een steeds terugkerende vraag zoals: Waarom heb ik kanker gekregen, waar heb ik dit aan te danken? U leert vervolgens deze gedachten te vervangen door helpende gedachten. Hierdoor gaat u zich beter voelen en wordt het makkelijker om uw gedrag aan te passen. 

Soms kunt u enkele gesprekken krijgen in combinatie met een online therapie

Mindfulnesstraining

Een mindfulnesstraining bestaat uit meditatie en oefeningen, vaak in groepsverband. Er zijn bijvoorbeeld oefeningen in aandacht, concentratie of observatie. Door de training leert u op een andere manier om te gaan met uw gedachten en gevoelens. Hierdoor kunt u zich rustiger voelen.

EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing) 

EMDR is een behandelmethode om nare ervaringen te verwerken. De therapeut vraagt u de herinnering aan een traumatische gebeurtenis op te halen. Tegelijkertijd wordt uw werkgeheugen met een tweede taak (piepjes of het volgen van bewegende vingers) belast. Dit stimuleert het verwerkingssysteem.

ACT (Acceptance and Commitment Therapy)

In deze behandeling leert u gedachten en emoties te accepteren. Dat geeft rust. Verder leert u om zich meer te laten leiden door wat u belangrijk vindt. 

Emotion Focused Therapy

Gaat u met uw partner in therapie, dan kunt u emotion focused therapy (EFT) krijgen. In deze therapie staan de emoties van uw en uw partner centraal. Wat voelt u? Wat doet u met uw gevoelens? Deelt u die gevoelens met elkaar? Hoe reageert de ander? Doel is meer verbinding te krijgen met het eigen gevoel en met elkaar.

Systeemtherapie

Tijdens deze therapie ligt de nadruk op het systeem waar u deel van uitmaakt, bijvoorbeeld uw relatie of je gezin. Uw partner en/of  gezinsleden komen mee naar de therapie.

Groepstherapie

Groepstherapie is therapie in groepsverband. Mensen kunnen ervaringen delen, en ook van elkaar leren. 

Visualisatie-oefeningen

Visualiseren kan onderdeel zijn van de behandeling. U maakt dan een soort beeld in uw hoofd van uzelf in een bepaalde situatie. Dit kan u helpen om u minder angstig of meer ontspannen te voelen.

Ontspanningsoefeningen

Een behandeling tegen angst kan gecombineerd worden met ontspanningsoefeningen. Deze oefeningen kunt u thuis doen, op een tijdstip dat het u het beste uitkomt. 

U leert bijvoorbeeld ademen via de buik. Of u leert één voor één alle spiergroepen in uw lichaam aan te spannen en te ontspannen. Dit zijn oefeningen waardoor u rustiger wordt.

Aandachtgerichte of meditatieve oefeningen

Bij dit soort oefeningen leert u uw aandacht richten. Bijvoorbeeld op uw ademhaling, uw gedachten of op lichamelijk gewaarwordingen (wat u voelt in uw lichaam). 

Over deze pagina

De informatie in de bibliotheek is getoetst door medisch specialisten en andere deskundigen.

Laatste update: oktober 2018

Dit artikel is geschreven door kanker.nl.

Met medewerking van

Drs. Dierdorp-Schep, M.E. (GZ-psycholoog, Ingeborg Douwes Centrum), Prof. dr. Prins, J.B. (klinisch psycholoog)