Tips om je immuunsysteem te versterken in tijden van Corona

Sinds het uitbreken van de Corona crisis heb ik, vast net als velen van jullie, ontzettend veel over het virus gelezen en gehoord in de media. Zeker in het begin absorbeerde ik alles als een spons in een poging om er grip op te krijgen. Kansloos natuurlijk, omdat er nog zoveel onbekend is. De conflicterende berichten vlogen ons om de oren. Als risicogeval was ik best bang om het Coronavirus te krijgen en dan vooral om op de IC te belanden. De uitspraak van mijn verpleegkundig specialist “Als je op de IC belandt, zijn je kansen super slecht” (zie blog https://www.kanker.nl/ervaringen-van-anderen/blogs/samen-sterker-bij-ka…) hielp daar ook niet echt bij. 

Inmiddels sta ik er anders in. Ik geloof dat mijn immuunsysteem nog sterk, dat de kans veel groter is dat ik de milde variant krijg dan op de IC beland en dat het heel belangrijk is om de angst niet te laten regeren. 

In een blog van Marjolein Dubbers las ik “de aanval is de beste verdediging”. Dat sprak me erg aan! Ik wil zoveel mogelijk doen om mijn immuunsysteem te versterken. Dat helpt me veel meer dan angstig te zijn, hetgeen juist mijn immuunsysteem ondermijnt. 

Graag deel ik tips om je lichaam en geest te versterken: 

Zorg voor ontspanning, bijvoorbeeld door een massage, acupunctuur, een warm bad te nemen, naar de sauna te gaan, te lezen, comedies te kijken, af te spreken met vrienden of familie, creatief bezig te zijn, te mediteren of naar muziek te luisteren. 

Eet gezonde voeding

  • Groentes: zo veel mogelijk, bij voorkeur met verschillende kleuren, bijvoorbeeld in de vorm van salades, soepen en groentes bij het avondeten;
  • Fruit: maximaal 2 porties fruit per dag, bij voorkeur met een lage glycemische index, zoals bessen en frambozen;
  • Gezonde vetten, zoals olijf- en lijnzaadolie;
  • Noten, pitten en zaden;
  • Peulvruchten, zoals bonen en linzen;
  • Vette vis, zoals zalm, makreel en haring: 2 x per week; 
  • Volkoren producten, zoals volkorenbrood, -pasta en -couscous; 
  • Water: drink dit volop om afvalstoffen af te voeren; 
  • Gefermenteerde producten, zoals yoghurt, zuurkool, kimchi, kombucha, appelazijn en kefir;
  • Paddestoelen, zoals shiitake, reishi, maitake en kastanjechampignons;
  • Vermijd of beperk rood en bewerkt vlees, witmeelproducten; bewerkte voedingsmiddelen, alcohol, suikers, verzadigde vetten en transvetten, zoals margarine, halvarine, frituurvet en slaolie. 

Neem kruiden, supplementen en mineralen, die het immuunsysteemversterken, zoals curcuma, knoflook, kaneel, gember, salie, basilicum, oregano, Aloë Vera, paddestoelextracten, Mariadistel, vitamine A, C, D, selenium en zink. 

Drink veel thee, voornamelijk groene thee en kruidentheeën

Zoek de zon op

Neem voldoende beweging, bijvoorbeeld wandelen, fietsen, hardlopen, yoga of Chi Kung.

Zorg voor voldoende slaap en rust, zodat je lichaam zich kan herstellen.

Cultiveer dankbaarheid, bijvoorbeeld door elke dag 3 mensen of dingen op te schrijven waar je dankbaar voor bent. Heb je een mindere dag? Dan kun je weer even terug lezen in je dankbaarheidsdagboek. 

Houd je nagels kort, aangezien lange vingernagels een voedingsbodem kunnen vormen voor bacteriën en ziektekiemen.

Natuurlijk is het zaak om ons aan de hygiënemaatregelen te houden maar daarnaast kunnen we zelf ook van alles doen om ons immuunsysteem te versterken. 

Stay safe and strong! 😘💪

Bronnen: 

11 reacties

Uitstekende tips!

Als ik er ,in alle bescheidenheid, enkele mag toevoegen dan zou dat zijn 1. Vermijd koolhydraten. We eten ze teveel en te vaak. Ze zorgen voor Insuline resistentie wat het immuunsysteem verzwakt. 2. Beweeg veel! 3. Douche koud of verwarm het huis niet te warm. Periodiek je lichaam blootstellen aan lage temperaturen maakt het immuunsysteem sterk. En als laatste, doe aan Intermittent Fasting ofwel periodiek vasten. Sla bv ontbijt over en eet binnen een tijdraam van 8 uur twee maaltijden. Het zorgt voor het voor een periode van rust en herstel van de organen en zorgt voor insuline gevoeligheid! (En zorgt dat je goed op gewicht blijft). Zowel onze spieren als onze spijsverteringsorganen hebben rust nodig.

Laatst bewerkt: 08/05/2020 - 12:16

Beste Kees, 

Bedankt voor de aanvullingen! Ik volg een koolhydraatarm dieet, doe regelmatig aan intermittent fasting en bewegen. Laatste stond overigens wel in mijn lijstje en zou ik meer kunnen doen. M’n lichaam periodiek blootstellen aan lage temperaturen sla ik maar even over, koukleum als ik ben 😉

Laatst bewerkt: 07/05/2020 - 15:10

Ook hier raak je toch weer een beetje aan gewend he 😅. Of nouja, je leert er in ieder geval mee omgaan. En we hebben dan wel kanker, ik denk dat we door onze leefwijze, buiten die kanker om, vele malen gezonder zijn dan de gemiddelde mens. 

Ik gebruik ook veel uit de Moermanbeweging, daar werd pas dit artikel gedeeld. Ik weet ook niet of het helpt, maar ik eet elke dag een paranoot 😅: https://www.mmv.nl/paranoot-tegen-coronavirus/

Laatst bewerkt: 07/05/2020 - 14:21

Precies, alles went, behalve een ...🤣. Ik denk dat velen van ons gezond leven, uitzonderingen daargelaten. Overigens ook alle respect voor, is ieders keuze en minder gezond eten kan soms horen bij genieten, stress verminderen.

Paranoten bevatten veel selenium, daarmee absoluut een goede noot! 👍

Laatst bewerkt: 07/05/2020 - 15:07

Op de massage en acupunctuur zullen we nog even moeten wachten en op de sauna helaas nog langer. Mag ik eindelijk omdat de picc-lijn er uit is, zijn de sauna's  dicht, bluh. 

Heb je/hebben jullie gelezen op de homepage en in de corona-gespreksgroep dat er vanavond een online bijeenkomst is van het AvL over corona en kanker? Met vast nog meer tips en antwoorden op vragen. 

Laatst bewerkt: 07/05/2020 - 13:42

Massage en acupunctuur zijn contactberoepen. Die mogen vanaf volgende week toch alweer? Sauna duurt helaas Idd nog even. 

Idd heb ik me ingeschreven voor de online bijeenkomst van het AVL. Ben benieuwd! 

Laatst bewerkt: 07/05/2020 - 15:04

Dank Jessica. Mooi te lezen dat ik het zo goed al doe .... hihi; zit van nature al in me, dus wat dat betreft heb ik het gemakkelijk. 

Eén aanvulling voor de theeleuten onder ons (zoals ik zelf ben). Drink je groene thee, dan bij voorkeur niet meer dan 2 bekers per dag / drink het met mate. Dit is een 'gemiddelde'; er zijn ongetwijfeld mensen waarbij meer geen enkel probleem oplevert.

Laatst bewerkt: 11/05/2020 - 13:05

Lieve Hebe, 

Fijn dat je het zo goed doet 👍😉. 

Waarom mag je maar 2 bekers groene thee per dag? 

Laatst bewerkt: 11/05/2020 - 15:10