Tools voor het gesprek met je arts

Sandrine Kwast van Weer in Regie

Sandrine Kwast en Liliane van den Heuvel geven de deelnemers handvatten om het gesprek met de zorgverlener aan te gaan. Vanuit de zaal komen veel vragen en reacties. Hoe ga je om met dilemma's? Hoe vraag je een second opinion aan als je arts hierin tegenwerkt? En hoe neem je de regie over je behandeling? Deze vragen worden niet allemaal specifiek beantwoord, maar door het gesprek met je arts te benaderen vanuit verschillende communicatiestijlen, krijg je hier wel meer inzicht in.

Communicatiestijlen volgens DISC

In de workshop gebruiken we een model van communicatiestijlen: DISC. Dit model beschrijft vier stijlen in communicatie en gedrag. Om globaal te kiezen welke stijl jij het prettigst vindt, kijken we naar hoog tempo versus laag tempo en mensgericht versus taakgericht. Het model is zeker niet generaliserend bedoeld en je voorkeur is vaak een combinatie van verschillende stijlen.

D -  Hoog tempo, taakgericht

I - Hoog tempo, mensgericht 

S - Rustig tempo, mensgericht

C - Rustig tempo, taakgericht

DISC communicatiestijlen

 

 

 

 

 

Botsende stijlen

Vervolgens kijken we hoe deze communicatiestijlen het gesprek met de arts beïnvloeden. In bepaalde beroepen komen vaker bepaalde communicatiestijlen voor, denk aan een verpleegkundige die vaak in een rustig tempo, mensgericht communiceert. Artsen zijn vaak rood en blauw: ze moeten snel beslissen (rood) en protocollen volgen (blauw). Als jij dan zelf meer geel en groen als voorkeur hebt, is communiceren met je arts soms lastig. Bekijk het filmpje onderaan de pagina voor een leuke illustratie hiervan!

Hoe ga je met stijlen om?

Bereid je goed voor op een gesprek door vooraf vragen te formuleren.

Open vragen stel je om veel informatie te krijgen, bijvoorbeeld: waar kan ik terecht voor ondersteuning? Open vragen beginnen vaak met wie, wat waar, wanneer, waarom en hoe.

Gesloten vragen stel je voor een duidelijk antwoord, bijvoorbeeld: kan ik blijven werken als ik deze behandeling kies?

'Voorbereiding is de sleutel'

Je kunt je ook afvragen of de arts voor alles je juiste gesprekspartner is. Misschien is de verpleegkundig specialist een betere match voor jou #communicatiestijlen#DISC.

Wie ben ik?

We spelen een spel om de naam van de ander te ontdekken. Dit geeft veel inzicht in verschillende vraagvormen en hoe je die effectief kunt inzetten. Met een open vraag zoals 'hoe gaat het met je' kun je veel informatie inwinnen. Een slimme deelnemer vroeg: 'wat kun je me vertellen over de naam op je kaartje?'

Het volgende gesprek 

We nemen in groepjes het volgende gesprek in gedachten en helpen elkaar met vragen als:

  • Wat zou je nog willen weten?​

  • Wat is jouw doel bij het gesprek​?

  • Welke vragen kun je stellen?

Wil je verder praten over dit onderwerp? Laat dan hieronder een reactie achter.