Ziekenhuisfrustratie

Mijn eerste kennismaking met het Erasmus MC was vier jaar geleden bij de Daniel Den Hoed kliniek. De diagnose borstkanker had ik net daarvoor gekregen in het Sint Franciscus, vanwege mijn jonge leeftijd en tumorsoort verwezen zij me door naar het Erasmus. Verdrietig, bang en verward meldde ik me daar bij de receptie. Ik werd doorverwezen naar een afdeling maar kon het niet goed vinden en vroeg het daarom met mijn behuilde hoofd bij een meneer aan een andere balie.  Als antwoord kreeg ik een zwaar geĆÆrriteerde zucht met: 'ja, dat is niet hier'. Oh joh, bedankt voor je hulp hĆØ. Ga anders gewoon worsten verkopen bij de Hema ofzo man, idioot (zei ik toen nog niet hoor). Welkom in het kankerziekenhuis. Nogal een tegenstelling met het Sint Franciscus hoor, waar ik heel goed was opgevangen. Ik kreeg er direct het gevoel van dat ik in het Erasmus meer een lopende band nummer was dan in het Sint Franciscus. 

Daarna kreeg ik gelukkig ook te maken met fijne artsen en verpleegkundigen, maar daar gaat deze frustratieblog even niet over.  Niet iedereen was altijd even vriendelijk en er gaat ook in een ziekenhuis natuurlijk wel eens wat mis. Tot op zekere hoogte begrijp ik dat, het blijft mensenwerk. 

Regelmatig herhaalde toch wel het idee dat ik alleen als kankerfabriek met een nummer werd gezien, ipv een mens met gevoelens. Met verdriet, hoop, wanhoop en angst; een groentje in het mij nog totaal onbekende kankerland. 

Duidelijkheid, voorspelbaarheid en data waren de dingen waar ik me aan vastgreep in de meest moeilijke, onzekere tijden. Als dat dan misliep stortte ik zelf ook in elkaar: weg houvast.  Afspraken die op het laatst verzet werden (ook van uitslagen), kuren die niet door konden gaan, planningfouten vanuit het ziekenhuis. Op zich kleine dingen, maar in mijn wankele wereld vond ik die toen knap lastig. 

Alles wilde ik van tevoren weten. Ik kwam er echter al snel achter dat dit niet het protocol is in een ziekenhuis: het moet behapbaar zijn en vooral niet te ver vooruit. In sommige gevallen inderdaad goed denk ik nu achteraf, maar soms mag er naar mijn idee toch echt iets meer naar de patiĆ«nt gekeken worden ipv naar het protocol: duidelijkheid en weten wat ik tegen kan gaan komen geeft mij juist rust. Liever dat, al is de boodschap misschien niet prettig, dan onzekerheid en overvallen worden door iets. 

Ik wist wel vooraf hoe het traject er ongeveer uit zou zien, maar details kwamen per deel. Zo kwam het dat ik in mijn hoofd had (tja, nog nooit borstkanker van dichtbij meegemaakt hĆØ) dat ik bij de borstamputatie meteen een borstreconstructie zou krijgen. Ik zal niet snel vergeten hoe de piepjonge specialistisch verpleegkundige (die ik al bijzonder onempathisch vond en niet hoog had zitten) reageerde toen ik hier tegen het einde van de chemo eens naar mocht vragen. Met een opgewekt lachje zei ze achteloos: 'oh nee hoor, met een reconstructie wordt minstens twee jaar  gewacht vanwege de bestralingen erna en de kans op uitzaaiingen die in de eerste twee jaar het grootst zijn. Verder nog vragen?'

Destijds was ik zo beduusd dat er niks meer in me op kwam. Dat zal me nu niet meer snel gebeuren, vier jaar kanker heeft me in elk geval een stuk mondiger gemaakt.

Ook kan ik me herinneren dat ik ter voorbereiding op de bestralingen door de scan moest, nog voor de borstamputatie. Verder zou er niks gebeuren. Prima, even liggen en weer door. Totdat ik opeens, uit het niks, een dikke zwarte bestralingstattoo kreeg, precies in het zicht net boven m'n decolletĆ©, dat ik toen nog gewoon had. Dat was niet zo afgesproken! Woest was ik, hoe durfden ze opeens iets op mijn lijf te zetten, zonder waarschuwing vooraf, en ook iets wat meteen zichtbaar is en er nooit meer af gaat. Inmiddels is die ene zwarte punt voor mij natuurlijk een lachertje, ik heb er nog 5 bijgekregen en naast alle andere littekens gaat het nergens over. En ze noemen het een (bestralings)tattoo, maar dat is wellicht wat te veel eer voor 1 klein zwart puntje. Maar toen...het ging niet om dat puntje, het ging om het onverwachte wat me aan het wankelen maakte. Daarbij was het het eerste dingetje waarvan ik wist dat dat in principe levenslang zichtbaar zou zijn, daar moest ik me toch even op voorbereiden. Kaal was ik toen al, maar dat was maar tijdelijk en deed me veel minder, daar had ik me ook op voor kunnen bereiden. Uiteindelijk heb ik er nu twee boven mijn 'decolletĆ©' (dat rijmt, maar daar is Hanneke meer van). Die ene is nog steeds het dikst van allemaal en ze worden nog wel eens aangezien voor mee-eters, maar ik kan er al lang niet meer van wakker liggen. En wie ze daarvoor aanziet, die staat gewoon te dichtbij. 

Naast de ontelbare kleine en iets grotere dingen die niet helemaal lekker zijn gegaan (laat ik niet alles opnoemen) gingen er toch ook wat grotere dingen mis. Na een heftige allergische reactie op 1 van de imuuntherapieĆ«n is de inlooptijd van de therapie behoorlijk verlengd en krijg ik vooraf medicatie tegen een allergische reactie. De eerste maanden moest ik dat stelselmatig zelf benoemen omdat het Ć³f niet goed in de computer stond Ć³f niet goed gelezen werd, de schuld lag in elk geval altijd ergens anders. EĆ©n keer ben ik het vergeten te melden, dat moest ik bekopen met een nieuwe heftige reactie en een nachtje ziekenhuis. Sindsdien zit ik er zo bovenop dat alle verpleegkundigen er inmiddels zelf al over beginnen als ik binnen stap. 

En dan die protocollen...ik kan ze bijna dromen. Het is goed dat ze er zijn en een richtlijn te hebben, anders wordt het natuurlijk nogal een zooitje. Maar dat zouden ze in mijn ogen moeten zijn: richtlijnen. Geen vaststaand heilig iets waar je helemaal nooit ook maar een klein beetje vanaf kunt wijken. Je hebt het als patiĆ«nt vaak vrij snel door wanneer weer even het protocol afgewerkt dient te worden, zeker als je wat langer meedraait. Het maakt dat ik me weer zo'n nummer voel ipv mens. Ik kan me een keer herinneren na de tweede diagnose dat ik er ook helemaal klaar mee was: ik lag al weken in het ziekenhuis en werd dagelijks lek geprikt. Ik had nog geen port a cath en was door alle chemo die al eerder door mijn aderen had gestroomd heel slecht te prikken. Ze wilden dagelijks mijn bloed bijhouden, soms twee keer per dag. Het werd steeds meer een marteling, maar goed, het moest en was voor het goede doel. Het protocol zegt echter dat mensen die 'bedlegerig' in het ziekenhuis liggen ook dagelijks een tromboseprik krijgen. Elke dag deed ik m'n stinkende best om vooruit te komen, op de stoel te zitten ipv alleen in bed liggen, een stukje lopen, enz. In mijn pre kanker tijdperk zijn er weekenden geweest waarbij ik echt een stuk minder bewoog en vooral voor pampus op de bank lag. Toch moest ik per se die verdomde tromboseprik erbij, want dat is protocol. Het prikje stelt op zichzelf geen fluit voor (ik heb hem zelf ook weken zonder veel moeite gezet toen ik een bloedpropje in m'n arm had door de chemo) maar voor mij was dat op dat moment echt de druppel naast al het andere geprik. Na een paar dagen heb ik geweigerd. Dat kon niet zomaar, de verpleegkundige werd boos en wilde toch prikken, want ja: protocol is protocol. Het zal wel, het is mijn lijf en ik beweeg meerdere keren per dag, bekijk het maar en neem hem anders lekker zelf! Ze liep boos weg en we zijn geen vrienden meer geworden. 

Inmiddels ben ik geen groentje meer in kankerland en ben ik een stuk minder snel van mijn stuk gebracht. Toch zijn duidelijkheid, voorspelbaarheid en data nog steeds mijn ankerpunten. Het gaat best goed, mentaal kan ik een kleine verrassing van een grotere lymfeklier en iets verhoogde leverwaarde ook redelijk hebben. Voor de zekerheid die kankercellen-in-mijn-bloed-test. Spannend toch wel weer, maar die week wachten op de uitslag kwam ik goed door. Ik zou de uitslag maandag of dinsdagochtend telefonisch krijgen. De spanning loopt op die dagen op. Ik wil dat niet maar kan er niks aan doen en probeer mezelf rustig te houden: die lymfeklier is niks, per toeval twee keer achter elkaar vergroot door een virusje ofzo. Die iets verhoogde leverwaarde is zo minuscuul, dat zegt niks. Als ik op dinsdagavond nog niet gebeld ben knalt er toch weer even wat spanning uit en moet manlief het ontgelden. Sorry! Het rustig houden is niet zo goed gelukt dus.

Woensdagochtend toch zelf maar nagevraagd of er niks bekend is: de oncoloog was er helemaal niet de afgelopen dagen, ze was op een congres, ze belt donderdag. Ik zeg tegen mezelf dat dat kan gebeuren: ik vind haar een toponcoloog en ze heeft het veel te druk, even niet aan gedacht, kan gebeuren. Toch merk ik dat er weer boosheid, angst en frustratie naar boven komt waar ik de hele dag niet naar wil luisteren. Totdat ik 's avonds bij de ontspanningsyoga (die was wel toepasselijk ja) in janken uitbarst. Oja, iets met houvast en weer even schakelen. 

Vanochtend weer uren in het ziekenhuis voor de immuuntherapie, 's middags zou ik dan echt gebeld worden door de oncoloog. Aan het eind van de dag word ik gebeld, door een onderzoeksarts. Verrassing: de opdracht stond niet goed in de computer. Ze hebben dat kankercellenonderzoek daarom niet gedaan, maar gelukkig was mijn bloed wel gebruikt voor onderzoek dus het was niet voor niks zei ze nog. Goh wat een feest. Omdat ik verder weg woon is met de oncoloog besloten om in juli het onderzoek opnieuw te doen, als ik toch in het ziekenhuis ben. Daar ging m'n houvast, een error in mijn hoofd. Beduusd word ik er niet meer van, ik kan het inmiddels vrij snel uiten waar het hoort en zei dan ook dat ik daar bepaald niet blij mee ben. Zeker niet omdat ze toch al eerder wisten dat het niet goed was gegaan en ik nota bene vanochtend uren in het ziekenhuis was. Gelukkig begreep deze arts dat, ze gaat haar best doen om het via de huisarts te regelen. Daarvoor moet er eerst een buisje worden opgestuurd, dus dat wordt dan volgende week. Ze begreep dat ik toch ergens een beetje onrustig word van die leverwaarde icm die lymfeklier en zou de oncoloog vragen me toch nog te bellen. Daarna belde ze zelfs nog terug om te zeggen dat de oncoloog me morgen zal bellen en niet meer vanavond ivm andere afspraken. Daar hou ik van, ook al had ik haar liever vanavond gesproken,  dit is tenminste wel duidelijk en dat maakt alweer een stukje goed. 

Duidelijkheid en een stukje menselijkheid, dat maakt zo'n wereld van verschil. Inmiddels ben ik al lang niet meer die verloren patiĆ«nt van vier jaar geleden, maar ik wil me nog altijd gewoon graag gehoord voelen en geen nummer. Ik kan relativeren, maar tot op zekere hoogte en het moet niet opeens anders gaan dan gepland. Ik denk niet dat de oncoloog heeft ingeschat hoeveel impact deze test heeft op ons. Begrijp me niet verkeerd, ik heb alle vertrouwen in haar en ook de meeste verpleegkundigen heb ik hoog zitten. De meesten werken met hart en ziel (op een enkeling na natuurlijk) en ik ben allemachtig blij met het borstkankerteam wat ik rechtstreeks kan benaderen. Maar ja, zoals ik al zei: het blijft mensenwerk waar af en toe ook wat fout gaat en ik heb ook al vaker ervaren dat er niet goed bedacht wordt wat de impact van dingen kan zijn. 

Nog steeds geen uitslag dus. Wel weer een paar extra lessen in omgaan met geduld en angst, relativeren, parkeren en weet ik wat al niet meer. Gratis en voor niks. En verder probeer ik het maar als positief te zien: de oncoloog maakt zich blijkbaar niet zo druk, dan moet ik dat ook niet doen. 

 

 

 

27 reacties

Zo herkenbaar! Ik kan me ook ergeren aan de foutjes en miscommunicatie. En ik weet ook graag van te voren wat ik kan verwachten. 

Gisteren nog toen ik voor de immuuntherapie moest. In welke arm mogen we prikken? Nou, sowieso niet links want daar ben ik vier weken geleden geopereerd. En toen hebben ze rechts de pac geplaatst, dus zullen we die maar gebruiken... Daarna heel goed begeleid, maar het feit dat ik dat moet melden is frustrerend. Om daarna ook nog te vergeten dat ik een half uur wachttijd heb om te zien of er nog een allergische reactie volgt. Ook al is dit de zoveelste keer, die wachttijd mogen we niet overslaan. 

Wat nou als je niet zo mondig bent? Of zelf alles in de gaten houdt? 

Fijn dat het bij jou tot nu toe ook allemaal goed is gekomen. Hopelijk krijg je morgen weer wat antwoorden van je oncoloog waar je verder mee kunt. 

Groeten Saskia

Laatst bewerkt: 10/06/2021 - 23:22

Ohhh ja, na 2 jaar pac moet ik dat vaak nog steeds zeggen omdat ze alweer met een warmtepad aankomen. 

Die dingen met allergische reacties...zelf altijd opletten inderdaad, bij alles. Nu gaat het met mij vrij goed en kan ik dat ook weer, maar er zijn tijden geweest dat dat niet zo was. Ik had het toen zo fijn gevonden om wat meer bij de hand genomen te worden hier en daar en volledig op de zorg te kunnen vertrouwen.

Ik kan ook nog talloze voorbeelden noemen en ik vraag me zelf ook inderdaad  vaak af: wat als je niet zo mondig bent en zelf niet  goed oplet? Maar niet te veel over nadenken. 

Liefs Sandra 

 

 

Laatst bewerkt: 11/06/2021 - 09:20

Ook ik heb enorm moeten wennen aan mijn status als product nummer zoveel in de ziekenhuisfabriek, de fouten, incomplete informatie, geschuif met afspraken, inhoudelijk onjuiste verslagen enzovoort. Ik heb er een jaar geleden veel over geschreven hier. Het geheel culmineerde tot mijn verbijstering in een opdracht van de manager van de poli oncologie om het gesprek aan te gaan met een aantal sleutelfiguren om de lucht te klaren, anders moest ik maar overstappen naar een ander ziekenhuis. Klachtenprocedure gestart, voor het eerst werd ik werkelijk gehoord, ik was in tranen. Uiteindelijk niet doorgezet omdat ik m'n energie harder nodig had voor de volgende fase in m'n ziekte. Over alle fouten heen gestapt en alleen nog gereageerd op voor mij wezenlijke dingen zoals dat ik echt geen ct met contrast meer mag krijgen. 

Daartegenover staan de vele lieve meelevende verpleegkundigen en laboranten. Hoe lager betaald, hoe harder ze voor je lopen, raar maar waar.

Waar blijft de handleiding 'hoe overleef ik het ziekenhuis' die iedere patiƫnt bij aanvang hoort te krijgen? Ik probeer nu o.a. hier iedere nieuweling te wijzen op het belang van doorvragen, alles zelf in de gaten houden. Maar dat zou toch niet nodig moeten zijn. Gedoe!

Liefs en sterkte, Marian 

Laatst bewerkt: 11/06/2021 - 05:25

Ohhh zo herkenbaar ook. Ik heb inmiddels meerdere klachten ingediend in de afgelopen jaren. Moet zeggen dat die dan wel aardig opgepakt zijn, dat scheelt weer enorm. Bizar dat je gezegd is maar een ander ziekenhuis te zoeken! Lekker makkelijk zeg.

Inderdaad, doorvragen, altijd zelf opletten en zelf nadenken. Poeh, als ik dat niet vanaf het begin had gedaan...En dan die air van sommige artsen en verpleegkundigen...die trek ik echt slecht, al zo vaak discussies gehad over grote en kleine dingen. Een klein ding pas geleden: ik moest de dag na een kuur terugkomen voor bloedafname op  de dagbehandeling oncologie (want port a cath). Ik voelde me bepaald niet lekker en na ruim een uur wachten heb ik toch even gevraagd hoe lang het nog duurde omdat ik me niet zo goed voelde. Bij de balie werd dit heel fijn en begripvol opgepakt en doorgegeven, waar ik bij stond, aan een verpleegkundige. Het hoofd van de verpleegkundige betrok al, zegt ze: 'zo, dus je vindt het lang duren. Maar je hebt wel een reden omdat je gisteren een kuur had? Dat vind ik dan nog wel begrijpelijk, maar ik word zo moe van al dat gezeur over dat wachten! Ik kan er ook allemaal niks aan doen! Sorry? Je moet eens weten waar ik allemaal moe van word mens. Als patiĆ«nt zit je soms meer dan 2 uur te wachten en dan blijkt dat het niet goed in de computer staat. Maar als je er even naar vraagt ben je een zeikerd. Ik snap heus dat ze er weinig aan kunnen doen en het niet fijn is dat constant over je heen te krijgen op een misschien niet altijd even vriendelijke manier, maar verplaats je ook even in een patiĆ«nt zeg en klaag verder lekker tegen je collega's (wat overigens ook rustig gebeurt vanuit een koffiehoek naast de kamer waar je ligt waardoor je letterlijk verstaat over welke patiĆ«nten er iets te roddelen valt). 

Maar goed, inderdaad, gelukkig zijn er ook een heleboel heel lieve, meedenkende artsen en verpleegkundigen en weet de man van de catering al tijden uit zijn hoofd hoeveel koffie ik wil en hoe ik die drink tot ik overga op de groene thee. De meesten hebben gelukkig het beste met je voor.

En die handleiding, misschien een idee voor een boek?

Liefs Sandra 

 

 

Laatst bewerkt: 11/06/2021 - 10:40

Goh Sandra, ik schrik van je verhaal. Natuurlijk, overal waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt en we maakten ze zelf ook toen we nog werkten, nou ja, ik wel tenminste. Maar het klinkt wel als een opeenstapeling van vaak ernstige fouten. En het gevoel een nummer te zijn, dat wil geen enkel mens en zeker niet iemand met kanker.

Ik realiseer me voor de zoveelste keer dat ik veel geluk heb met het uitstekende ziekenhuis waar ik helaas vaste klant ben. Natuurlijk gaat er wel eens iets kleins mis, maar nooit dingen rond onderzoeken en uitslagen. Werkelijk overal waar ik kom word ik vriendelijk en prettig geholpen. Laboranten, verpleegkundigen, baliemedewerkers, voedingsassistenten, bloedprikkers, allemaal even lief. Je merkt gewoon dat de sfeer in het ziekenhuis heel goed is en dat beamen de medewerkers ook zelf.

Als ik dan toch Ć©Ć©n minpuntje mag noemen, is het dat de verpleegkundigen bij de chemo de eerste keren steeds vroegen hoeveel keer ik 'moest', of zeiden: "zo, u kunt er weer eentje afstrepen", terwijl ik juist hoop dat ik zo lang mogelijk mag blijven komen. Ze weten daar toch dat niet iedereen beter wordt, zou ik denken. Daar staat tegenover dat ze allemaal enorm behulpzaam en aardig zijn en zich helemaal uit de naad werken. Ze zijn ook aangenaam verrast als ik hun naam blijk te kennen en nog meer als ik de vraag hoe het gaat, beantwoord met: "goed, en met jou?" Misschien voelen ze zich ook wel eens een nummer in een fabriek.

Ik hoop dat je nu heel snel je uitslag krijgt en vooral dat die goed is, natuurlijk. En dat je vanaf nu alle aandacht en zorg krijg die je verdient!

Liefs, Hanneke

Laatst bewerkt: 11/06/2021 - 09:46

Soms denk ik wel eens dat het personeel zoveel kanker ziet dat het te normaal is geworden en er minder gekeken wordt naar de impact ervan in de thuissituatie. Of wellicht dat sommigen het alleen op deze manier werkbaar houden, omdat het anders te dichtbij komt en ze het te veel mee naar huis nemen? Ik kan me ook goed voorstellen dat ze zich ook wel eens een nummer voelen in die enorme Erasmusfabriek. De sfeer is daar ook niet altijd even goed. En inderdaad, die wedervraag zorgt vaak voor een vriendelijke reactie en een leuk gesprek, je kunt er zelf natuurlijk ook wat in doen ja. 

Hoeveel ik er nog moet wordt mij ook wel eens gevraagd ja, door verpleegkundigen die me nog niet kennen. Ik antwoord dan ook altijd maar: nog heel veel hopelijk.

Ach, de meesten zijn ook gewoon heel lief en hebben het beste met je voor. Helaas een enkeling minder en dat heb ik ook ervaren. Soms frustreert dat, evenals de vaststaande gang van zaken in dat enorme ziekenhuis, waar soms wel erg veel alleen op het eigen eiland gehangen wordt. 

Liefs Sandra 

 

Laatst bewerkt: 11/06/2021 - 10:34

Lieve Sandra. Je weet het hĆ©. Ik lees jouw blog als lotgenoot maar ook als professional. Wat naar dat jij het gevoel hebt, er continu bovenop te moeten zitten, omdat het anders niet gaat, zoals jij verwacht. 

Je doet het al. Maar blijf het terug geven als er weer iets niet prettig loopt voor jou. Elke arts en verpleegkundige behoort dit serieus te nemen als je dit op een fatsoenlijke manier aangeeft.

Ik besef ook dat het heel wisselend is, wat betreft de klik tussen patiƫnt en professional. Voor de ƩƩn kan je als professional geweldig zijn, maar het hoeft helemaal niet bij een andere patiƫnt goed te klikken.

Wat bedoel je met kankercellen onderzoek in je bloed? Wat je tumormarker is? Moet jij altijd Ć©Ć©n week wachten op een bloeduitslag?

Hartelijke groet Dasje šŸŒŗšŸŒŗšŸŒŗ

Laatst bewerkt: 11/06/2021 - 14:58

Lieve Dasje,

Dat weet ik ja en ook juist fijn om iemand erbij te hebben die het zowel vanuit de patiĆ«ntkant als vanuit de professionele kant kan bekijken. Als dingen echt te ver gaan of hard binnen komen probeer ik het tegenwoordig altijd te zeggen ja (op een normale manier natuurlijk), vaak word daar gelukkig ook goed op gereageerd en ontstaat er een fijn gesprek. En wat je zegt, wat de Ć©Ć©n als prettig ervaart kan voor de ander juist heel onprettig zijn en met de ene professional heb ik als vanzelf leuk contact en bij de ander zal het altijd alleen functioneel blijven. Dat is prima, zolang alles wel met zorg en respect gebeurt zul je mij niet horen. 

Nee dit onderzoek staat los van de tumormarkers (de zijn gelukkig onveranderd!). Ik weet niet wat de officiĆ«le naam is, maar het gaat echt om het aantal kankercellen wat ze in het buisje bloed vinden. Ik heb begrepen (of ik dat helemaal goed heb begrepen is een tweede...) dat dit een onderzoek is vanuit het Erasmus en zelf ook nog in de onderzoeksfase zit. Het wordt bij mij ook niet zomaar gedaan, omdat het een vrij duur onderzoek is. Bij mij wordt het echter wel ingezet als er twijfel is, omdat het bij mij op zo'n aparte diffuse manier is gaan uitzaaien en de kanker zelf nooit op scans te zien is geweest in m'n lever. Het is dan fijn om toch wat extra informatie erbij te hebben. Toch is het ook onzeker, omdat het zo nieuw is weten ze nog niet wanneer we precies weer in actie moeten komen: het is 2 keer eerder gemeten. De eerste keer was ik op m'n slechtst en zijn er 6400 kankercellen gevonden, de tweede keer 0: wat is dan het moment dat het echt weer foute boel is? Ik heb vandaag de oncoloog gesproken, ze gaf aan dat we bij 100 cellen toch wel in gesprek moeten gaan. We gaan het zien. Deze uitslag duurt een dag of 4 tot een week, de rest is altijd na ongeveer een uur al bekend hoor. 

Liefs Sandra 

 

Laatst bewerkt: 11/06/2021 - 15:20

Hoi Sandra ā¤ļø Eigenlijk zou het niet nodig moeten zijn.  Daarom juist goed dat jij over jouw gevoel geschreven hebt. Veel herkenning bij lotgenoten. 

Het volgende geldt voor iedereen. Als je om wat voor reden ook verdrietig, boos of verward bent, spreek het uit. Zodat degene (nogmaals) uit kan leggen waarom het zo het beste is of waarom het zo gelopen is. Wat als fout gezien wordt, hoeft geen fout te zijn. Maar bijvoorbeeld een complicatie van de behandeling. Dat zijn 2 hele verschillende dingen. 

Geef het aan als je nog vragen hebt. Of onvoldoende geĆÆnformeerd bent. Vraag om een extra gesprek. 

Als het op het persoonlijke vlak niet klikt, is dit een stuk moeilijker om bespreekbaar te maken. Maar doe het wel. Door in gesprek te gaan samen, kan dit juist voor verbetering zorgen. Blijf je het gevoel houden dat het niet klikt , dan mag je altijd aangeven dat je graag een door een andere arts behandeld wordt. 

Het gaat tenslotte om jou. Het is heel belangrijk dat je gevoel goed is. 

Ik zelf had het heel moeilijk met of de voorgestelde behandeling (chemo en dubbele immunotherapie) de allerbeste voor mij zou zijn. Bij een eerdere gesprek zou ik met een studie mee kunnen doen, waarbij ik andere chemo gekregen zou hebben. Maar omdat bleek dat ik een bewezen uitzaaiing onder op mijn rug had, mocht ik niet meer met die studie mee doen. Wat vond ik dat lastig. Voelde als een 2e keuze. Toch door dit aan te geven, kon mijn oncoloog het wel uitleggen. Zijn zelfs een paar gesprekken over gegaan. Ik bleef het lastig vinden. Ik vergeet het nooit meer dat mijn oncoloog op een gegeven moment zei: vertrouw op mij. Dat heb ik vanaf toen gedaan. Wat ben ik haar dankbaar dat zij dat toen tegen mij zo zei. Helemaal omdat de behandeling zo goed zijn werk bij mij gedaan heeft. 

Warme groet Dasje šŸŒŗšŸŒŗšŸŒŗ

 

Laatst bewerkt: 12/06/2021 - 01:30

Ik zal bij ons in het ziekenhuis eens informeren naar dat onderzoek. Ben ik benieuwd naar. 

Liefs

Laatst bewerkt: 12/06/2021 - 01:32

Volgens mij doen ze het vooralsnog alleen bij het erasmus, zal volgende keer even opletten hoe ze het precies noemen haha. 

Laatst bewerkt: 12/06/2021 - 11:26

Sandra, je haalt de woorden uit m'n pen! Het is zooo herkenbaar wat je schrijft. Juist deze kleine en grote ergernissen, gevoel van onbegrip en onmacht, die frustratie kost immens veel energie. Wat fijn dat we het hier op kunnen schrijven. Mij helpt dat enorm. Het gevoel gehoord te worden. Zo fijn!

Ik ben hartstikke blij met de zorg die ik krijg, dĆ”t ik hem krijg (want wat weten en kunnen  'ze' al veel)  maar een beetje meer menselijkheid zou zo fijn zijn.... Kanker hebben is een full time baan. Daar heb ik me maar bij neergelegd.. En inderdaad, die wachttijden in het ziekenhuis....waarom niet een Ikea-systeem zodat je in ieder geval weet of je nog tijd hebt voor een kop koffie of een plasšŸ˜….

Als het handboek er gaat komen šŸ˜œ schrijf ik wel een hoofdstukje meešŸ¤£

Gelukkig is het niet allemaal even erg, voor een hoofdstukje 'Wat gaat wel goed" hebben we ook plekšŸ™‚. Ik wilde toch even positief afsluitenšŸ˜‰...

Lieve groet, Simone

 

Laatst bewerkt: 11/06/2021 - 16:08

Hoi Simone,

Haha ja dat zou fijn  zijn, een ikea systeem. En dat is zo dubbel ja, ik ben ook heel blij met de zorg die ik nu krijg en er gaat gelukkig ook veel goed. Maar ja, dat neemt niet weg dat er in het verleden dingen behoorlijk mis zijn gegaan en het nu steeds wel eens rommelt. Een fulltime baan is het zeker. En zeker ook met al het regelwerk er omheen. 

Liefs Sandra 

Laatst bewerkt: 12/06/2021 - 11:41

Pffooh, wat heftig, ik heb totaal andere ervaringen gelukkig. Had nog nooit ziekte of ziekenhuis van dichtbij gezien tot voor mijn darmkanker, en stoma-operaties, en chemo, en.. en.. maar ondanks alles was de zorg voor mij een heel groot warm bad. Ging best weleens iets mis maar ik kan alleen maar groot respect hebben voor al die mensen in en om mijn bed die me erdoorheen gesleept hebben. 

Groet, Joke

Laatst bewerkt: 12/06/2021 - 01:55

Nouja, deze voorbeelden vind ik vooral frustrerend af en toe en dit gaat alleen om het Erasmus. Vrij ernstig was toch wel het plaatselijke ziekenhuis, wat me bij de eerste keer borstkanker na een echo naar huis stuurde met 'waarschijnlijk een borstontsteking. Je kunt antibiotica slikken of niet, regel maar met de huisarts'. Geen controle afspraak, niks. Daarna in het Sint Franciscus ging dat ook niet helemaal goed en stuurden ze me ook eerst naar huis met antibiotica, maar wel met een controle afspraak een week later waarbij toch borstkanker ontdekt is. 

Nog ernstiger in het plaatselijk ziekenhuis was toen ik daar werd opgenomen omdat er 'iets' mis was en ik in korte tijd doodziek werd, waarbij tig artsen, waaronder oncologen, dagelijks bleven beweren dat het echt geen kanker was omdat dat niet op scans naar voren kwam. Totdat ik echt meer dood dan levend was, er 1 oncoloog was die wel zo bijdehand was en verder dacht en het Erasmus het dan toch maar eens overnam (die wilden dat niet direct) en daar binnen 2 dagen duidelijk was dat het wel degelijk om uitzaaiingen ging. Ik had geen week later moeten starten met behandelen, dan was ik er niet meer geweest. 

Ik heb daar 2 keer een klacht ingediend en daar is precies 0 keer op gereageerd. Daarbij is trouwens ook bij het Sint Franciscus in eerste instantie op de eerste hulp gemeld dat het echt geen borstkanker zou zijn, daarvoor was ik te jong en kanker zou geen pijn doen. Daar heb ik ook een klacht over ingediend, omdat ik vind dat je als arts echt niet kunt maken om dat te beweren zonder dat alles is uitgesloten, het zorgde er ook voor dat ik alleen was op de controle afspraak en toen hoorde dat het wel mis was. Die klacht is daar verder wel heel goed opgepakt, dat maakte weer een hoop goed. 

Maar goed, mijn vertrouwen in de zorg heeft dus best wel deuken gekregen en misschien ben ik daardoor ook wel kritischer geworden. Fijn dat jij andere ervaringen hebt! En buiten dit alles zijn er bij mij natuurlijk ook fijne ervaringen geweest, gelukkig. Zonder mijn huidige oncoloog was ik er namelijk ook niet meer geweest, zij heeft zich echt hard gemaakt om wĆ©l te starten met behandelen, collega's van haar wilden me al opgeven. Daar ben ik haar enorm dankbaar voor, maar het zorgt ook voor dat ik zelf nog alerter bent: het kan blijkbaar nogal afhankelijk zijn van wie je arts is hoe je levenskansen eruit zien. Misschien is dat erg zwartwit geschetst, maar dat gevoel heb ik er wel bij gekregen: altijd zelf nadenken en een second opinion aanvragen als je twijfelt! 

Liefs Sandra 

Laatst bewerkt: 12/06/2021 - 09:29

Ha Sandra. Net als jij ben ik ook dankbaar, maar ben ik ook heel oplettend. Triest, maar herkenbaar wat je schrijft. Liefs Dasje šŸŒŗšŸŒŗšŸŒŗ

Laatst bewerkt: 12/06/2021 - 10:36

Dankjewel Sandra, ben bang dat ik ietwat te kort door de bocht was.. 

Misschien wel omdat je van mij geen kwaad woord zult horen over de zorg. Ik besef me nog meer dat ik geluk heb gehad qua zorg, en het hielp wellicht dat ik een doorsnee "simpel geval"  was (protocol-darmkankerpatient, weinig complicaties). Ik was een nummer maar heb me nooit een nummer gevoeld.

Jij bent allerminst doorsnee, geen nummer, en ik zou dan ook gehoopt hebben dat de behandeling unieker zou worden, minder nummer, meer mensenwerk, meer inleving, minder fouten. Blijkbaar werkt het zo niet. Zuur. Zit dit alles nog te overwegen en vraag me af hoe ik dit blog ga afsluiten.. 

Sterkte, en sorry voor de korte-bocht, ik ga alertheid weer hoger op het lijstje zetten dankzij jou!

Liefs, Joke

Laatst bewerkt: 14/06/2021 - 18:49

Oh, ik had het niet opgevat als kort door de bocht hoor. Kan toch gewoon zo zijn dat je vooral goede ervaringen hebt. En inderdaad, als er dan eens wat fout gaat kun je dat dan vaak beter hebben dan wanneer je vertrouwen al deuken heeft gekregen. En respect voor de harde werkers en zovelen die wƩl echt het beste met je voor hebben heb ik natuurlijk ook ;-)

Liefs Sandra 

Laatst bewerkt: 15/06/2021 - 09:13

Jemig Sandra, dit lezende schrik ik wĆ©Ć©r. Wat een fouten, terwijl je zo vreselijk ziek was. Gelukkig ben je nu welbij de juiste oncoloog terecht gekomen. Maar zo te horen ben je door het oog van de naald gekropen. 

Laatst bewerkt: 15/06/2021 - 16:36

Ja, die laatste keer was het echt kantje boord. M'n lever werkte nog amper en dan vergiftig je jezelf gewoon, dat hou je niet lang vol. Nu ik het zo weer opschrijf word ik weer boos. En dan dus ook nog eens niets doen met klachten. Nee, dat plaatselijke ziekenhuis mag van mij opgeheven worden, wat een prutsers. Maar inderdaad, gelukkig nu in goede handen dus daar kijken we  maar vooral naar. 

Liefs Sandra 

Laatst bewerkt: 17/06/2021 - 08:09

Ja, die laatste keer was het echt kantje boord. M'n lever werkte nog amper en dan vergiftig je jezelf gewoon, dat hou je niet lang vol. Nu ik het zo weer opschrijf word ik weer boos. En dan dus ook nog eens niets doen met klachten. Nee, dat plaatselijke ziekenhuis mag van mij opgeheven worden, wat een prutsers. Maar inderdaad, gelukkig nu in goede handen dus daar kijken we  maar vooral naar. 

Liefs Sandra 

Laatst bewerkt: 17/06/2021 - 08:11

Hoi lieve Sandra...

Nu heel diep ademhalen ===== 10 seconden vast houden------

dan weer rustig alles uitademen....en dit 10 keer achter elkaar.[hahaha]

Ik begrijp volkomen wat je bedoeld, al kom ik zelf , nadat ik weet van

mijn tumor, nooit meer in het ziekenhuis.

Daarvoor in mijn leven genoeg wel geweest  en soms goede en soms

minder goede dingen meegemaakt.

Je bent idd een nummer in een ziekenhuis en dat kan waarschijnlijk

moeilijk anders.

Ook denk ik dat artsen en verpleegkundigen denken dat ze op deze

manier zichzelf  "beschermen "  en zich niet alles persoonlijk aantrekken??

Ik weet het ook niet [ gelukkig ] maar het is heel erg goed dat jij dit nu

eens heel erg goed van je af hebt geschreven, dat zal je wat rust geven.

Geef je mannetje een dikke knuffel, hij begrijpt het ook echt wel!

XXX Hans

---

 

 

Laatst bewerkt: 12/06/2021 - 06:32

Ha die Hans,

Haha, die ademhalingsbegeleiding zou ik soms best even kunnen gebruiken in het ziekenhuis ja, al zijn 10 seconden vasthouden best lang...

Wat je zegt over personeel dat zichzelf beschermt op deze manier zei ik inderdaad ook als reactie op Hanneke. Kan ik me ook voorstellen en de ene is er beter in dan de andere om dan toch empatisch over te komen. 

Die man van mij kan wel wat hebben ja gelukkig. Inmiddels ook wel wat gewend haha!

Fijn weekend!

Liefs Sandra 

Laatst bewerkt: 12/06/2021 - 11:45

Heerlijk, wat een feest der herkenning! Vooral dat je duidelijkheid wilt. Ik zou zelf veel geven voor een vast aanspreekpunt voor al mijn vragen. Maar nee, ik word van de gynaecologie naar de oncologie geschoven, waar ik voor de eerste vier kuren afspraken heb met vier verschillende oncologen. Hoe kunnen die dan in hemelsnaam mijn voor- of achteruitgang beoordelen, als ze me allemaal nog nooit eerder hebben gezien? 

De afspraken worden inderdaad soms vlak van tevoren afgezegd. Ik zou een port-a-cath krijgen, was al weken gepland, twee dagen van tevoren een telefoontje: het kan niet, er is geen opnamebed beschikbaar. 

Zo kan ik nog veel meer dingen opnoemen. Net als jij heb ik ook begrip: het is allemaal mensenwerk, en iedereen heeft het druk, er is personeelstekort, noem maar op. Rationeel kan ik het allemaal wel plaatsen. Maar ik heb nul controle, niets, en dan zijn juist die data en afspraken van die ankers waaraan je je vasthoudt: dat geeft een gevoel van controle. En een gevoel van controle vermindert de stress. Ik denk echt dat veel medische professionals zich daar te weinig van bewust zijn. 

En wat betreft die protocollen: je haalt de woorden uit mijn mond.

Ik ga je blog volgen. 

Groetjes,
Mirjam

Laatst bewerkt: 27/08/2021 - 19:18