Een vraag in de groep Gevolgen van chemotherapie

Xeloda bijwerkingen. Is er iemand bekend met hartkrampen?

Ugc over deze informatie

Een vraag over een artikel uit de bibliotheek: Chemotherapie

Dit artikel is herzien sinds het stellen van de vraag.

Vraag gesteld door Freule
Zaterdag 20 februari 2016 om 15:11

Na drie dagen Capecitabine met doelgerichte therapie, Bevacizumab te hebben gebruikt,heb ik me moeten melden op de spoedeisende hulp. Ik had erge last van hartkramp,met vlagen. Ook was ik draaierig en had een zwaar hoofd. Hartfilmpje gemaakt en medicijnen mee, Vaatverwijder en pompje voor onder de tong spuiten in geval van optreden hartkramp. Dit is een bijwerking die eigenlijk niet vaak voorkomt. Ik heb de inname van de chemo eerst moeten staken en zal in overleg met de oncoloog een plan moeten maken. Heeft iemand hier ervaring mee!

UGC 0tto Mod

Zondag 28 februari 2016 om 18:34

Hoi Freule,

Wat rot voor je dat je last van zulke heftige bijwerkingen kreeg.
Ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar ik ben wel heel benieuwd hoe dit nu verder gaat.
Is in overleg met je oncoloog al een nieuw plan gemaakt?
Mag je dit middel blijven gebruiken?
Zijn er nu extra controles op de bijwerkingen?
Is de dosering wellicht aangepast?
Ik hoor heel graag van je hoe het verder gaat na deze bijwerkingen.
-Otto-

4 reacties
1 persoon vindt dit behulpzaam
4 reacties op dit antwoord verberg reacties

UGC Freule

Zondag 6 maart 2016 om 9:23

Hallo Otto,
Ik ben inmiddels bij de cardioloog geweest,deze heeft een hart echo gemaakt. Dit zag er allemaal prima uit. Mijn oncoloog wilde alles graag goed laten doorlichten om mij opnieuw te kunnen laten starten met de Xeloda. Ook omdat er mijzelf veel aan gelegen is dat ik ermee door kan gaan. Aankomende woensdag ga ik weer naar het UMCG en na gesprek oncoloog word ik weer aangekoppeld aan de bevacizumab en misschien Xeloda in lagere dosis. Dat is mijn verwachting naar aanleiding van het cardiologische onderzoek. Ik hou je op de hoogte.

UGC Freule

Vrijdag 11 maart 2016 om 9:45

Ik ben weer begonnen met de Xeloda. Nu in een lagere dosis. Duimen dat het goed blijft gaan. Ik gebruik er medicatie bij om de hartkramp te voorkomen.

UGC 0tto Mod

Dinsdag 19 april 2016 om 13:21

Hoi Freule,
Gaat het nu beter met die lagere dosering Xeloda en de extra medicatie tegen hartkrampen?
-Otto-

UGC Freule

Woensdag 20 april 2016 om 9:06

Hallo Otto,
Fijn dat je naar mij informeert! Vandaag ga ik mijn derde kuur in, op de lagere dosis van 1300mg en de Verapamil om het hart te ontlasten bij inspanning.
De tweede kuur verliep wel al beter,maar ik word tijdens de slikweken behoorlijk beperkt in mijn activiteiten. Echt een wereld van verschil als ik in mijn stopweek zit.
Ik moet echt rustig lopen/wandelen, af en toe stil staan, dan kan ik hartkramp voorkomen. Het pompje wil ik nog niet gebruiken, dit alleen bij noodgeval. De cardioloog gaf aan dat ik het wel kon gaan gebruiken, ook tijdens een wandeling. Dat zie ik niet zo zitten, bij elke wandeling, even met de hond ,even een boodschap...spuiten met dat spul. Doe het eerst maar even zo. Ook is mijn draaierigheid en duizeligheid niet van de baan, wat ook echt beperkend werkt. Er moet altijd even iemand mee om bijv.boodschappen te halen, recept te halen of wat dan ook als het iets verder van huis is. Ik rij dan nml geen auto en op de fiets durf ik niet ivm de hartkramp die dan op kan treden. Vandaag even overleg met de oncoloog of de dosis misschien niet verlaagd kan worden. Of misschien een tabletje Verapamil extra. Deze week schrijf ik weer een blog, daar deel ik het vervolg van dit gesprek.

Terug naar boven