Algemene tips bij bewegen 

Opslaan

Hieronder lees je een aantal tips voor als je gaat bewegen:

Voor je gaat bewegen of trainen

  • Overleg met je arts of verpleegkundige over bewegen of sporten. Deze kan je doorsturen naar een fysiotherapeut voor advies. Je kunt ook zelf om een verwijzing vragen.
  • Kies een manier van bewegen die je plezierig vindt en die bij jouw situatie past. Dan kun je het bewegen makkelijker volhouden.
  • Wil je bewegen om een bepaald doel te bereiken, bijvoorbeeld minder moe zijn of spierkracht en uithoudingsvermogen opbouwen? Overleg dan met een (oncologie)fysiotherapeut hoe je dit doel kunt halen.

Tijdens bewegen of trainen

  • Ben je niet gewend om te bewegen, bouw dan rustig en langzaam op. 
  • Wees niet te streng voor jezelf. De eerste dagen na een chemokuur ben je misschien erg moe. Dan kun je het wat rustiger aan doen of wat minder zwaar gaan trainen. 
  • Forceer jezelf niet als je klachten hebt. Voorbeelden van klachten  zijn: een onregelmatige hartslag, kortademigheid, duizeligheid en misselijkheid. 
  • Neem voldoende tijd om van een training te herstellen. Wissel dagen met krachttraining af met een rustdag. Heb je een duurtraining gedaan (lopen, fietsen etc.)? Controleer dan of je de volgende dag voldoende uitgerust bent. 

Over deze pagina

De informatie in de bibliotheek is getoetst door medisch specialisten en andere deskundigen.

Laatste update: januari 2020

Dit artikel is geschreven door kanker.nl.