Algemene tips bij bewegen 

Deze informatie is gecontroleerd door deskundigen.

Naar colofon

Opslaan

Hieronder lees je een aantal tips voor als je gaat bewegen:

Voor je gaat bewegen of trainen

  • Overleg met je arts of verpleegkundige over bewegen of sporten. Deze kan je doorsturen naar een fysiotherapeut voor advies. Je kunt ook zelf om een verwijzing vragen.
  • Kies een manier van bewegen die je plezierig vindt en die bij jouw situatie past. Dan kun je het bewegen makkelijker volhouden.
  • Wil je bewegen om een bepaald doel te bereiken, bijvoorbeeld minder moe zijn of spierkracht en uithoudingsvermogen opbouwen? Overleg dan met een (oncologie)fysiotherapeut hoe je dit doel kunt halen.

Wim heeft kanker, maar blijft wel sporten

Tijdens bewegen of trainen

  • Ben je niet gewend om te bewegen, bouw dan rustig en langzaam op. 
  • Wees niet te streng voor jezelf. De eerste dagen na een chemokuur ben je misschien erg moe. Dan kun je het wat rustiger aan doen of wat minder zwaar gaan trainen. 
  • Forceer jezelf niet als je klachten hebt. Voorbeelden van klachten  zijn: een onregelmatige hartslag, kortademigheid, duizeligheid en misselijkheid. 
  • Neem voldoende tijd om van een training te herstellen. Wissel dagen met krachttraining af met een rustdag. Heb je een duurtraining gedaan (lopen, fietsen etc.)? Controleer dan of je de volgende dag voldoende uitgerust bent. 

Colofon

Met medewerking van:

Dr. Laurien Buffart

Bewegingswetenschapper en epidemioloog, Amsterdam UMC (locatie AMC)

Ervaringsdeskundigen

Prof. dr. Anne May

Hoogleraar  'Clinical Epidemiology of Cancer Survivorship', UMC Utrecht 

Dr. Martijn Stuiver

Klinisch epidemioloog, Antoni van Leeuwenhoek

Gemaakt door de redactie van kanker.nl

Laatste update: januari 2020